Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 991 av 1798

Nytt sätt att tänka för många

2017-05-04
Alltför många lärare i hem- och konsumentkunskap missar att utmana de duktig­aste eleverna. Det anser Hanna Sepp vid Högskolan i Kristianstad.

Svårt träffa rätt med flera mål

2017-05-04
Läroplanen och kunskapskraven i idrott och hälsa sänder delvis olika budskap. Något som kan orsaka huvudbry vid betygssättningen eftersom det kan vara svårt att uppnå alla målsättningarna samtidigt. Det konstaterar Lena Svennberg i en ny avhandling.

När blir hälsa ohälsa?

2017-05-04
Överdriven fixering vid hälsosam mat, så kallad ortorexi, är vanligt bland manliga studenter som läser ett idrotts- och kostinriktat högskoleprogram.

Betygssättning

2017-05-04
När lärare sätter betyg utvärderar de allsidigt varje elevs kunskaper i förhållande till kunskapskraven. Betyget som läraren sätter ska spegla den kvalitet som eleven har på sitt kunnande vid tiden för betygssättningen.

Sociala förmågor viktigast i förskolan

2017-05-03
Förskollärares bedömningar av barn handlar snarare om sociala förmågor än om barnens lärande. Det visar Eva M. Johansson i sin avhandling. Budskapet i bedömningarna skiljer sig också åt mellan två förskolor i områden med olika social karaktär, såg hon.

Källkritik viktigare än någonsin

2017-05-03
Internet är numera den viktigaste informationskällan för de allra flesta elever. Därför är det nödvändigt att elever förstår hur medier och sökmotorer ser ut och fungerar och att de kan vara sök- och källkritiska, skriver Stefan Pålsson, Skolverket.