Hoppa till sidinnehåll

Forskning- och utvecklingsartiklar

Här hittar du fler utvecklingsnyheter.

Visar sida 994 av 1798

Så skapas en idrottstalang

2017-04-27
Urvalet av unga talanger inom idrotten baseras inte enbart på idrottsliga färdigheter utan också på personlighet och attityd. Även ungdomarna själva anammar bilden av hur en valbar talang bör vara. Det visar en ny avhandling i barn- och ungdomsvetenskap som belyser dilemman och konsekvenser av idrottens talangjakt.

Att samverka i skolforskning

2017-04-27
När det gäller skolforskning har alltså Stockholms universitet ett antal väl inarbetade samarbeten. Men förutsättningarna för att driva dessa, samt att starta upp nya, skulle kunna förbättras avsevärt genom skapandet av ett nationellt eller regionalt ULF-avtal, något som kan ses som ett tänkbart resultat av regeringens satsning (även om inte just den termen nämns i…

Trots ökad robotisering – lärarens roll består

2017-04-27
Lärarkåren kan vara lugn – utbildning hör till de sektorer i samhället där jobben är minst hotade av robotar och automatisering. "Yrket kommer att finnas kvar, men det blir nog inte i samma skepnad som i dag", säger Jonas Svensson, IKT-pedagog i Helsingborg.

Digitaliseringen är ingen tsunami

2017-04-26
Kognitionsprofessorn Teresa Cerratto-Pargman vid Stockholms universitet menar att det är bra att förskolebarn programmerar dansade robotar. Men hon frågar sig alltid vilka intressen som ligger bakom tekniken. Vad innebär digitaliseringen för elevers lärande – och när blir den problematisk?

Bild- och medieundervisning med demokratisk potential

2017-04-26
Bild- och medieundervisning kan göra att elever får lättare att uttrycka sina åsikter samtidigt som deras upplevelser, erfarenheter och kunskaper blir synliga. I elevernas bildskapande kommer en mångfald perspektiv fram, vilket även kan nyansera stereotypa uppfattningar. Det visar en avhandling vid Göteborgs universitet.
Forskning och utveckling kategorier

Flera förklaringar till lysande Pisa-resultat i Finland

2017-04-25
Finland är landet som får lysande resultat i PISA men som samtidigt, i jämförelse med andra länder, har en mycket hög andel elever som får specialundervisning. De har också en mycket populär lärarutbildning med ett så stort söktryck att bara ett fåtal sökande får en studieplats. Här ser vi spännande skillnader mellan oss och vårt…