Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Poesididaktik och kulturell hållbarhet – bortom mätbarhetens horisont

Publicerad:2022-01-11
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Artikelns övergripande syfte är att diskutera poesididaktik i relation till kulturell hållbarhet. Artikeln utgår ifrån en tidigare genomförd studie om hur poesin hanteras inom ämneslärarprogrammets svenskämne. Det empiriska materialet består av åtta intervjuer med universitetslärare från åtta olika universitet om deras yrkesmässiga förhållande till poesi. Resultaten visar att förekomsten av poesi skiljer sig markant åt på de olika lärosätena och samtliga lärarutbildare anser att poesin har eller borde ha en viktig roll inom ämneslärarutbildningen och anger pragmatiska, didaktiska, kulturbärande samt emancipatoriska argument för detta. Lärarutbildarna anser att poesin får stå tillbaka till förmån för mer prosaorienterade texter och de menar att både studenter och många lärare tycker att poesin är svår och abstrakt att arbeta med, vilket enligt lärarutbildarna delvis har att göra med kravet på mätbarhet inom gymnasieskolan och inom ämneslärarutbildningen. I artikelns avslutande del diskuteras didaktiska implikationer från ovan nämnda studie utifrån ett kulturellt hållbarhetsperspektiv. Artikeln är relevant för både svensklärarutbildningen och gymnasieskolan och den kan bidra till att synliggöra poesididaktikens möjligheter ur ett kulturellt hållbarhetsperspektiv i gymnasieskolans svenskämne och inom svensklärarutbildningen. Författare: Karolina Pettersson Forskning om undervisning och lärande, vol 9, nr 3
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Är du lärare i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan? Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet, tillgänglig mellan 27 oktober och 1 december. Föreläsningen presenterar konkreta, läsfrämjande aktiviteter som stöttar elevers läsutveckling. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6
27 okt – 1 dec