Hoppa till sidinnehåll
Autismspektrumtillstånd (AST)

Psykologistudie: Olika beteendeproblem kräver olika insatser

Publicerad:2019-06-03
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Beteendeproblem hos unga i form av antisociala beteenden och utåtagerande går ofta hand i hand, men inte alltid. Därför måste hjälpen till dessa ungdomar bli mer anpassad till deras specifika problem. Det menar Karin Brocki, docent vid institutionen för psykologi vid Uppsala universitet, som i en ny studie konstaterar att en tonåring som har antisociala problem oftast behöver hjälp med det emotionella före det kognitiva, medan det omvända gäller för någon som är mer utagerande. I studien, som har publicerats i Journal of Abnormal Child Psychology, lät hon 90 stycken 16-åringar med olika nivåer av beteendeproblem utföra kognitiva tester, som mätte minnesfunktion, impulskontroll och upplevt känslomässigt påslag när de fick titta på obehagliga bilder. Resultaten visar att höga nivåer av utagerande beteenden var relaterat till låg kognitiv förmåga, men normala nivåer av känslomässig reaktion inför de obehagliga bilderna. Däremot var höga nivåer av antisocialt beteende kopplat till god kognitiv förmåga, men lägre nivåer av känslomässiga reaktioner. Karin Brocki betonar även vikten av rätt stöd i skolan. – Unga med beteendeproblem har också svårigheter i skolan, inte bara med inlärning, utan även socialt. Ökad kunskap och riktade interventioner – ju tidigare desto bättre – kan minska risken för att de hamnar i negativa spiraler senare i livet, vilket tyvärr ofta blir resultatet om de inte får rätt stöd i tid, säger Karin Brocki. Av Karin SkagerbergArtikeln är publicerad i Skolportens magasin nr 1/2019
Skolporten nr 3 2019
Nytt nr av Skolporten ute nu! Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr! Prenumerera   Vi har en ny uppdaterad app! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play  
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026