Hoppa till sidinnehåll
Forskningsstudie

Så läser du en avhandling

Publicerad:2021-06-22
Uppdaterad:2024-03-28
Åsa Lasson
Skribent:Åsa Lasson
Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt. Börja med att läsa igenom det som finns skrivet om avhandlingen: Skolportens intervju, universitetets pressmeddelande, baksidestexten och/eller disputationstexten. Då får du veta vad det handlar om och kan gå vidare till själva avhandlingen. Abstract kan du oftast hoppa över, det är framförallt skrivet för andra forskare. Förordet behöver du inte heller läsa, det innehåller mestadels tack till handledare och kollegor. Inledningen är bra att läsa. Där går författaren igenom och talar om vad det är han eller hon tänker skriva om. Ibland finns det även en läsanvisning eller beskrivning av upplägget. Då kan du avgöra om det är värt att lägga din tid på. Är avhandlingen skriven på engelska finns det nästan alltid en svensk sammanfattning. Det är ett av kriterierna när lärarpanelen väljer favoriter bland avhandlingar. Även inledningen kan vara skriven på svenska. Metoden kan du hoppa över, såvida du inte har funderingar på hur forskaren har gått tillväga – annars är den skriven mest för akademin. Det mest intressanta för lärare på golvet är vad de har kommit fram till, inte i första läget hur. Metoddelen kan du också återvända till senare. Bakgrund och tidigare forskning kan vara bra att läsa för att få bakgrundstips samt lite runt-om-prat om forskningsområdet. Det är lättare att läsa den här delen och ta till sig informationen efter att ha läst slutsatserna i diskussionsdelen. Slutsatser i diskussionsdelen – här kommer du till det viktiga: Vad har forskaren kommit fram till? Listan över referenslitteratur kan vara intressant att titta igenom för att få ytterligare infallsvinklar på problemställningar och närliggande forskning. Slutligen, om något känns oklart – tveka inte att ta kontakt med forskaren. De brukar inte ha något emot att prata om sin egen forskning! Kontaktuppgifter hittar du på respektive universitet. (Texten publicerades första gången 2011 i Skolportens magasin under dåvarande namnet 360)
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026