Dela:

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Börja med att läsa igenom det som finns skrivet om avhandlingen: Skolportens intervju, universitetets pressmeddelande, baksidestexten och/eller disputationstexten. Då får du veta vad det handlar om och kan gå vidare till själva avhandlingen.

Abstract kan du oftast hoppa över, det är framförallt skrivet för andra forskare.

Förordet behöver du inte heller läsa, det innehåller mestadels tack till handledare och kollegor.

Inledningen är bra att läsa. Där går författaren igenom och talar om vad det är han eller hon tänker skriva om. Ibland finns det även en läsanvisning eller beskrivning av upplägget. Då kan du avgöra om det är värt att lägga din tid på. Är avhandlingen skriven på engelska finns det nästan alltid en svensk sammanfattning. Det är ett av kriterierna när lärarpanelen väljer favoriter bland avhandlingar. Även inledningen kan vara skriven på svenska.

Metoden kan du hoppa över, såvida du inte har funderingar på hur forskaren har gått tillväga – annars är den skriven mest för akademin. Det mest intressanta för lärare på golvet är vad de har kommit fram till, inte i första läget hur. Metoddelen kan du också återvända till senare.

Bakgrund och tidigare forskning kan vara bra att läsa för att få bakgrundstips samt lite runt-om-prat om forskningsområdet. Det är lättare att läsa den här delen och ta till sig informationen efter att ha läst slutsatserna i diskussionsdelen.

Slutsatser i diskussionsdelen – här kommer du till det viktiga: Vad har forskaren kommit fram till?

Listan över referenslitteratur kan vara intressant att titta igenom för att få ytterligare infallsvinklar på problemställningar och närliggande forskning.

Slutligen, om något känns oklart – tveka inte att ta kontakt med forskaren. De brukar inte ha något emot att prata om sin egen forskning! Kontaktuppgifter hittar du på respektive universitet.

Av Åsa Lasson

(Texten publicerades första gången 2011 i Skolportens magasin under dåvarande namnet 360)

Sidan publicerades 2021-06-22 10:53 av Ebba Reinolf


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nr 3 2021

Nr 3 2021

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser