Dela:

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Börja med att läsa igenom det som finns skrivet om avhandlingen: Skolportens intervju, universitetets pressmeddelande, baksidestexten och/eller disputationstexten. Då får du veta vad det handlar om och kan gå vidare till själva avhandlingen.

Abstract kan du oftast hoppa över, det är framförallt skrivet för andra forskare.

Förordet behöver du inte heller läsa, det innehåller mestadels tack till handledare och kollegor.

Inledningen är bra att läsa. Där går författaren igenom och talar om vad det är han eller hon tänker skriva om. Ibland finns det även en läsanvisning eller beskrivning av upplägget. Då kan du avgöra om det är värt att lägga din tid på. Är avhandlingen skriven på engelska finns det nästan alltid en svensk sammanfattning. Det är ett av kriterierna när lärarpanelen väljer favoriter bland avhandlingar. Även inledningen kan vara skriven på svenska.

Metoden kan du hoppa över, såvida du inte har funderingar på hur forskaren har gått tillväga – annars är den skriven mest för akademin. Det mest intressanta för lärare på golvet är vad de har kommit fram till, inte i första läget hur. Metoddelen kan du också återvända till senare.

Bakgrund och tidigare forskning kan vara bra att läsa för att få bakgrundstips samt lite runt-om-prat om forskningsområdet. Det är lättare att läsa den här delen och ta till sig informationen efter att ha läst slutsatserna i diskussionsdelen.

Slutsatser i diskussionsdelen – här kommer du till det viktiga: Vad har forskaren kommit fram till?

Listan över referenslitteratur kan vara intressant att titta igenom för att få ytterligare infallsvinklar på problemställningar och närliggande forskning.

Slutligen, om något känns oklart – tveka inte att ta kontakt med forskaren. De brukar inte ha något emot att prata om sin egen forskning! Kontaktuppgifter hittar du på respektive universitet.

Av Åsa Lasson

(Texten publicerades första gången 2011 i Skolportens magasin under dåvarande namnet 360)

Sidan publicerades 2021-06-22 10:53 av Ebba Reinolf


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.