Dela:

Så läser du en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Börja med att läsa igenom det som finns skrivet om avhandlingen: Skolportens intervju, universitetets pressmeddelande, baksidestexten och/eller disputationstexten. Då får du veta vad det handlar om och kan gå vidare till själva avhandlingen.

Abstract kan du oftast hoppa över, det är framförallt skrivet för andra forskare.

Förordet behöver du inte heller läsa, det innehåller mestadels tack till handledare och kollegor.

Inledningen är bra att läsa. Där går författaren igenom och talar om vad det är han eller hon tänker skriva om. Ibland finns det även en läsanvisning eller beskrivning av upplägget. Då kan du avgöra om det är värt att lägga din tid på. Är avhandlingen skriven på engelska finns det nästan alltid en svensk sammanfattning. Det är ett av kriterierna när lärarpanelen väljer favoriter bland avhandlingar. Även inledningen kan vara skriven på svenska.

Metoden kan du hoppa över, såvida du inte har funderingar på hur forskaren har gått tillväga – annars är den skriven mest för akademin. Det mest intressanta för lärare på golvet är vad de har kommit fram till, inte i första läget hur. Metoddelen kan du också återvända till senare.

Bakgrund och tidigare forskning kan vara bra att läsa för att få bakgrundstips samt lite runt-om-prat om forskningsområdet. Det är lättare att läsa den här delen och ta till sig informationen efter att ha läst slutsatserna i diskussionsdelen.

Slutsatser i diskussionsdelen – här kommer du till det viktiga: Vad har forskaren kommit fram till?

Listan över referenslitteratur kan vara intressant att titta igenom för att få ytterligare infallsvinklar på problemställningar och närliggande forskning.

Slutligen, om något känns oklart – tveka inte att ta kontakt med forskaren. De brukar inte ha något emot att prata om sin egen forskning! Kontaktuppgifter hittar du på respektive universitet.

Av Åsa Lasson

(Texten publicerades första gången 2011 i Skolportens magasin under dåvarande namnet 360)

Sidan publicerades 2021-06-22 10:53 av Ebba Reinolf


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Varför vi tror att läsning kan lösa samhällets problem

Debatten om litteraturkanon i skolan har gjort frågan om läsning central. Nu ska forskarna reda ut varför vi tror att läsning kan lösa så många av samhällets problem. ”Det handlar mycket om kulturens starka ställning och att vi vill framstå som bildade,” säger Daniel Pettersson, professor i pedagogik vid Högskolan i Gävle.

Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme

Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.

Mer än kompetensutveckling krävs för att möta att elever med autism

Kompetensutveckling kring autism och nya sätt att anpassa undervisningen gör att personalen i förskola och grundskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Eleverna har dock svårare att identifiera skillnader. Ny forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med autism ska få bättre förutsättningar.

New research review questions the evidence for special education inclusion

A new research review finds inconsistent benefits for students with disabilities who learn alongside general education peers.

Så får elever med autism det bättre i skolan

Barn med autism far ofta illa i skolan. Lärare vill lära mer om autism för att möta elevernas behov. Men forskning visar att det krävs mer än så, framför allt tid och resurser, för att elever med npf-diagnoser ska få det bättre i skolan.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser