Hoppa till sidinnehåll
Ledarskap

Skolchefer i bättre samarbete

Publicerad:2019-09-05
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, har tillsammans med Skolverket och Skolinspektionen arrangerat 20 dialogdagar under våren för skolchefer över hela landet. Uppemot 300 skolchefer från grundskola och gymnasium har deltagit.

– Vi ville följa upp hur den nya rollen som skolchef ser ut, lyssna till dem och försöka fånga upp vilket stöd de behöver av oss, säger Kenneth Drougge, som är verksamhetsansvarig på SPSM. Under dialogdagarna beskrev Skolinspektionen vilka brister de har sett på tre områden som är kritiska för elever med funktionsnedsättningar: kunskapsutveckling, tillgängliga lärmiljöer samt trygghet och stöd.

Utifrån det fick skolcheferna diskutera i grupper hur deras utmaningar såg ut på respektive område, hur de arbetade och vilket stöd de behövde. I slutet av dagen tipsade Skolverket och SPSM om lämpliga insatser.

– Vi har dokumenterat alla gruppdiskussioner, och skolcheferna har fått skicka in utvärderingar och synpunkter. Analysen kommer att presenteras i en offentlig rapport i juni, säger Kenneth Drougge.

Enligt de preliminära slutsatserna upplevde landets skolchefer stora utmaningar på alla tre områdena, inte minst att skapa en pedagogisk och social lärmiljö som är tillgänglig för alla elever. De flesta brottades också med en brist på kontinuitet på grund av den stora personalomsättningen.

Många problem gick enligt skolcheferna att lösa om bara det systematiska kvalitetsarbetet och elevhälsan fungerade, men de efterlyste en större närvaro från skolmyndigheterna och enklare bidragssystem.

Undervisningsrådet Åsa Sjöwall från Skolverket upplever att deltagarna var väldigt positiva till att de statliga skolmyndigheterna lyssnade till dem. Hon menar också att det har varit nyttigt för Skolverket att se vilka olika sorters utmaningar huvudmännen står inför i olika delar av landet.

– Alla vi som har varit ute på skolchefsdialogerna tycker att det finns ett värde i det. Man överbryggar distansen mellan myndighet och verklighet genom att faktiskt träffas, säger hon.

Kenneth Drougge tycker också att det är värdefullt att medarbetare från olika myndigheter har fått möjlighet att arbeta tillsammans.

– Vi måste nog skruva lite på konceptet med dialogerna, men den lokala närvaron behöver bli tydligare för att vi bättre ska förstå skolornas och huvudmännens behov av stöd. God skolutveckling sker i nära samverkan och med en hög grad av delaktighet, säger han.

Läs hela slutrapporten Skolchefers syn på möjligheter till likvärdig utbildning Sammanfattning av dokumentation från Skolchefsdialoger våren 2019 här.

Av Staffan Eng

Illustration: Maria Hergueta


Artikeln är publicerad i Skolportens kommande nummer – ute 12 sep!

Tema: ELEVHÄLSA

Skolportens magasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad! Läs mer här!

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Läs Skolporten digitalt i App Store eller Google Play!

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev