Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Skolors förbättringsarbete

Publicerad:2011-03-21
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Why do some schools fail to improve even after taking knowledge-based improvement initiatives? In this article, we argue that some schools do not improve because their staff members have an individual learning belief. An individual learning approach to school improvement will disrupt development processes. Whereas, as we argue, a social learning understanding of school improvement based on the theory of Community of Practice and its application may provide schools with a theoretical understanding which enables successful implementation. The results of two major improvement projects in Norway illustrate how some schools fail to successfully implement improvement due to the voluntary nature of participation, the lack of situated activities in relation to the improvement objective, the low frequency of meetings and the absence of systematic leadership. Our advice to schools is to revisit their beliefs about and understanding of learning so they can manage change among staff and carefully monitor the situations we highlight as being critical to success. Författare: Ulf Blossing och Sigrun K. Ertesvåg An individual learning belief and its impact on schools’ improvementwork – An Individual versus a Social Learning PerspectiveEducation Inquiry 1/2011
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026