Dela:

Skolportens favorit: Digital lek i en hybrid verklighet

Virtuella spelmiljöer kan förstås som lekplatser där barn från hela världen kan samlas och leka. Det säger Marina Wernholm, som har forskat om barns lek i digitala gemenskaper utanför skolan.

Marina Wernholm. Foto: Adam Humlesol

Digitaliseringen har förändrat barns lek. Många barns lärande i leken sker i en hybrid verklighet, där det fysiska och det digitala är så sammanflätat att det inte längre är fruktbart att separera dem. Det konstaterar Marina Wernholm, som tidigare i höstas disputerade med avhandlingen Children’s learning at play in a hybrid reality. Intresset för ämnet väcktes i hennes tidigare arbete som specialpedagog.

– Barnen pratade mycket om spel – just då var spelet World of Warcraft väldigt stort. Jag tänkte att de här kunskaperna och inte minst intresset skulle skolan kunna dra nytta av i undervisningen.

Avhandlingen bygger på intervjuer, samtal och observationer med nitton barn mellan 8 och 12 år. Bland annat har barnen filmat sig själva när de spelar digitala spel. En av de fyra delstudierna fokuserar på självrepresentationer, där barnen intervjuas om bilder och videor som de själva har gjort och publicerat och var de hämtat inspiration. Den tredje delstudien fokuserar på flickors spelande. I avhandlingen ingår också en litteraturstudie.

– Det var viktigt att belysa ämnet utifrån barnens perspektiv och de främsta resultaten visar att för dem är den fysiska och digitala leken sammanflätad. Det här är inte helt enkelt för vuxenvärlden att greppa och jag menar att vi vuxna behöver förstå att den digitala leken äger rum i en hybrid verklighet, säger Marina Wernholm.

Hon pekar vidare på att synen på barns digitala aktiviteter generellt är ganska svart-vit. Antingen ses barn som aktiva och kunskapstörstande eller som passiva konsumenter.

– Men en virtuell miljö kräver aktivitet – det räcker inte att bara sitta vid datorn. Därmed bidrar mina resultat till en mer nyanserad bild av barns digitala lekar.

Vad som överraskade var barnens publikmedvetenhet. Hur noga de övervägde sina publiceringar och att de alltid hade mottagaren i åtanke när de la ut en bild eller video.

– Jag förvånades över hur noga de övervägde och hur de kritiskt granskade eventuella inlägg. Det handlar inte alls om att ta en bild eller göra en video och bara slänga upp den. Det ligger mycket övande bakom exempelvis ett dansavsnitt i Tiktok. Jag fascinerades av hur barnen funderade över vad bilden eller videon kunde säga om dem som person.

Avhandlingen innehåller även empiriska modeller och konceptuella ramverk, tänkta som stöd för pedagoger både inom förskola, grundskola, fritidshem men också inom lärarutbildningen.

– Jag hoppas att alla som har med barn att göra ska kunna använda sig av resultaten för att förstå varför barnen vill göra vissa saker, inte bara att de gör det.

Av Åsa Lasson och Susanne Sawander

Foto Adam Humlesol


LÄRARPANELENS MOTIVERING:
Avhandlingen undersöker barns lärande genom lek i en hybrid verklighet, där det fysiska och digitala är tätt sammanflätat och leder till nya ord och inramningar. Skolan behöver lägga till ett perspektiv i undervisningen som synliggör dessa nya lärandeerfarenheter för att kunna främja det eleverna behöver i vår alltmer digitaliserade värld.

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR


Namn: Marina Wernholm

Avhandling: Children’s learning at play in a hybrid reality

Disputerade: 2020-09-18 vid Linnéuniversitetet

Bakgrund: Utbildad 1–7-lärare i svenska och SO. Specialpedagog i grunden. Arbetar i dag som universitetsadjunkt vid Linnéuniversitetet


Skolporten 1/2021.

Skolportens magasin – ute 11 februari 2021!

Tema: Klimatundervisning. Så främjas elevernas klimatengagemang

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-02-12 13:21 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Skolportens favorit: Nyckeln till elevernas motivation

Elever som jämför sig med sig själva lyckas bättre än elever som försöker överglänsa sina klasskamrater. Det visar Anders Hofverbergs avhandling om elevers motivation och hur den påverkas av klassrumsklimatet. Nu har avhandlingen valts av lärarpanelen till Skolportens favorit.

Debattsugna elever tystnar på elitskolan

"Jag hade inte förväntat mig att skolan skulle vara uttalat elitistisk och på samma gång fostra till passiv lydnad". Det säger Janna Lundberg, vars avhandling om debattklimatet på en elitskola nu har valts till lärarpanelens favorit.

”Glädjebesked att bli favorit”

Skolporten har genom utmärkelsen Skolportens favorit lyft fram en lång rad forskare som disputerat inom utbildningsvetenskap. Vi har frågat några av dem vad utmärkelsen har betytt för dem och för Skolsverige.

Fokus på forskning!

Forskning har alltid varit en viktig del av Skolportens bevakning. Årligen intervjuar vi drygt 110 forskare som disputerar inom utbildningsvetenskap samt publicerar deras avhandlingar på webben.

Forskning: Fokus på bedömning gör läsundervisning mer fyrkantig

Svensklärare begränsas i sin läsundervisning av matriser, kunskapskrav och prov, enligt en ny doktorsavhandling om pedagogiskt arbete.

Avhandling om religionsundervisning utsedd till Skolportens favorit

Elever har tankar kring religion, tro och icke-tro, som sällan eller aldrig lyfts i undervisningen eller i läromedlen. Det konstaterar Fredrik Jahnke som forskat om religionsämnet i skolan. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Så kan skolan arbeta mot antisemitism

Skolpersonal saknar ofta tillräckliga förutsättningar och förkunskaper för att arbeta mot antisemitism, visar en ny rapport om rasism och antisemitism i Malmös skolor och förskolor.

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Så läser du en avhandling

Akademiska texter kan upplevas som svåra att ta till sig, inte minst doktorsavhandlingar. Här kommer några tips på hur du kan läsa en avhandling på ett effektivt sätt.

Kan hälsoenkäter skada elevernas hälsa?

Hälsoenkäter som görs i skolan kan göra elever medvetna om sin socioekonomiska position, visar en forskningsstudie vid Linköpings universitet. "Vissa upplevde skam och funderade på att dölja sanningen för att skydda sig och sin familj", säger Anette Wickström, biträdande professor i kritiska barnstudier.

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

Tobias Forsell forskar om problematisk skolfrånvaro. Nu har hans avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Avhandling om problematisk skolfrånvaro utsedd till Skolportens favorit

För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses både ur ett kunskapsmässigt och ur ett socialt perspektiv. Det konstaterar Tobias Forsell som forskat om problematisk skolfrånvaro. Nu har avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Skolporten sammanställer pedagogisk forskning år 2020

I årets upplaga av Pedagogisk forskning som följer med som bilaga till senaste numret av Skolportens magasin presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom forskningsområdet skolan och förskola.

Ledare: Om några år vet vi mer…

Forskning om hur coronapandemin har påverkat utbildningskvalitén, elevresultaten och elevhälsan är i full gång. På Skolporten kommer vi att bevaka de resultaten lika systematiskt som vi gör med all forskning om förskola och skola.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Hur kan fritidshemmet motverka utanförskap?

Arbetet med elevernas relationer tas lite för givet, trots att det är inskrivet i fritidshemmets uppdrag. Det menar Lina Lago, forskare vid Linköpings universitet som tillsammans med Helene Elvstrand skrivit den nya boken Sociala relationer i fritidshem.

Student book talks help motivate readers

Two-minute book talks in classrooms can build on the excitement of many students reading the same book and can encourage a love of reading, according to authors Lynne Dorfman and Brenda Krupp.

Making PE more enjoyable for students with physical disabilities

For many of these students, physical education activities can be difficult. Personalized stories that cast them as their favorite hero may motivate them to persevere.

Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn

En systematisk översikt och utvärdering av medicinska, hälsoekonomiska/ekonomiska, sociala och etiska aspekter.

Flera program kan förebygga psykisk ohälsa hos barn

Det finns visst vetenskapligt stöd för att flera föräldraskapsprogram samt skolprogram kan förebygga psykisk ohälsa hos barn.