Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Skolportens favorit: Digital lek i en hybrid verklighet

Publicerad:2021-02-12
Uppdaterad:2023-09-01
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Virtuella spelmiljöer kan förstås som lekplatser där barn från hela världen kan samlas och leka. Det säger Marina Wernholm, som har forskat om barns lek i digitala gemenskaper utanför skolan.

Marina Wernholm. Foto: Adam Humlesol

Digitaliseringen har förändrat barns lek. Många barns lärande i leken sker i en hybrid verklighet, där det fysiska och det digitala är så sammanflätat att det inte längre är fruktbart att separera dem. Det konstaterar Marina Wernholm, som tidigare i höstas disputerade med avhandlingen Children’s learning at play in a hybrid reality. Intresset för ämnet väcktes i hennes tidigare arbete som specialpedagog.

– Barnen pratade mycket om spel – just då var spelet World of Warcraft väldigt stort. Jag tänkte att de här kunskaperna och inte minst intresset skulle skolan kunna dra nytta av i undervisningen.

Avhandlingen bygger på intervjuer, samtal och observationer med nitton barn mellan 8 och 12 år. Bland annat har barnen filmat sig själva när de spelar digitala spel. En av de fyra delstudierna fokuserar på självrepresentationer, där barnen intervjuas om bilder och videor som de själva har gjort och publicerat och var de hämtat inspiration. Den tredje delstudien fokuserar på flickors spelande. I avhandlingen ingår också en litteraturstudie.

– Det var viktigt att belysa ämnet utifrån barnens perspektiv och de främsta resultaten visar att för dem är den fysiska och digitala leken sammanflätad. Det här är inte helt enkelt för vuxenvärlden att greppa och jag menar att vi vuxna behöver förstå att den digitala leken äger rum i en hybrid verklighet, säger Marina Wernholm.

Hon pekar vidare på att synen på barns digitala aktiviteter generellt är ganska svart-vit. Antingen ses barn som aktiva och kunskapstörstande eller som passiva konsumenter.

– Men en virtuell miljö kräver aktivitet – det räcker inte att bara sitta vid datorn. Därmed bidrar mina resultat till en mer nyanserad bild av barns digitala lekar.

Vad som överraskade var barnens publikmedvetenhet. Hur noga de övervägde sina publiceringar och att de alltid hade mottagaren i åtanke när de la ut en bild eller video.

– Jag förvånades över hur noga de övervägde och hur de kritiskt granskade eventuella inlägg. Det handlar inte alls om att ta en bild eller göra en video och bara slänga upp den. Det ligger mycket övande bakom exempelvis ett dansavsnitt i Tiktok. Jag fascinerades av hur barnen funderade över vad bilden eller videon kunde säga om dem som person.

Avhandlingen innehåller även empiriska modeller och konceptuella ramverk, tänkta som stöd för pedagoger både inom förskola, grundskola, fritidshem men också inom lärarutbildningen.

– Jag hoppas att alla som har med barn att göra ska kunna använda sig av resultaten för att förstå varför barnen vill göra vissa saker, inte bara att de gör det.

Av Åsa Lasson och Susanne Sawander

Foto Adam Humlesol


LÄRARPANELENS MOTIVERING:
Avhandlingen undersöker barns lärande genom lek i en hybrid verklighet, där det fysiska och digitala är tätt sammanflätat och leder till nya ord och inramningar. Skolan behöver lägga till ett perspektiv i undervisningen som synliggör dessa nya lärandeerfarenheter för att kunna främja det eleverna behöver i vår alltmer digitaliserade värld.

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR


Namn: Marina Wernholm

Avhandling:Children’s learning at play in a hybrid reality

Disputerade: 2020-09-18 vid Linnéuniversitetet

Bakgrund: Utbildad 1–7-lärare i svenska och SO. Specialpedagog i grunden. Arbetar i dag som universitetsadjunkt vid Linnéuniversitetet


Skolporten 1/2021.

Skolportens magasin – ute 11 februari 2021!

Tema: Klimatundervisning. Så främjas elevernas klimatengagemang

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev