Skolportens favorit: Extra stöd behövs redan i förskolan

Fakta/Forskare: Madeleine Sjöman, född 1967, bor i Jönköping. Avhandling: Peer interaction in preschool. Necessary, but not sufficient. The influence of social interaction on the link between behavior difficulties and engagement among children with and without need of special support.Bakgrund: Grundskollärare och specialpedagog, 13 års erfarenhet som lärare och specialpedagog,10 års erfarenhet som lärare på högskolenivå inom det specialpedagogiska fältet. För närvarande verksam forskare vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping university, medlem i forskargruppen CHILD. Disputerade: 16 mars 2018 vid Jönköping university.
LÄRARPANELENS MOTIVERING:Madeleine Sjömans studie visar att barn med hög grad av hyperaktivt beteende i mindre omfattning var engagerade i förskolans aktiviteter, vilket är negativt för deras lärande.Att barnsamspel och lyhördhet från lärare påverkar förskolebarns involvering i aktiviteterna med andra barn och personal är intressanta och tankeväckande kunskaper för förskolan.Läs mer om Skolportens lärarpanel här
Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 4 2018.



Stockholm
Elevhälsa
Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
3–4 dec
Digital temaföreläsning
Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan
Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
15 sep – 20 okt