Lärare är okritiska till entreprenöriellt lärande

Fakta/Carina HolmgrenForskare: Carina Holmgren, född 1961. Bor i Västerås. Bakgrund: Utbildad systemvetare, bytte inriktning i samband med IT-krisen, arbetade med utvärderingar och studier som rör entreprenörskap, småföretagande och arbetsmarknad. Nu verksam vid Högskolan Dalarna, Örebro universitet samt rektorsprogrammet vid Stockholms universitet. Driver tillsammans med en kollega utvärderingsföretaget Actuell AB. Avhandling:Formandet av den entreprenöriella läraren. Entreprenöriellt lärande som styrningsteknologi.Disputerade: 14 september 2018 vid Linnéuniversitetet.
LÄRARPANELENS MOTIVERING: Carina Holmgren har undersökt vilket genomslag begreppet entreprenöriellt lärande har fått inom skolan. Hennes avhandling spänner över många nivåer och gör att man som lärare riktar blicken mot sin yrkesroll och hur den både medvetet och omedvetet formas och förändras av läroplansformuleringar. Läs mer om Skolportens lärarpanel här
Artikeln är publicerad i Skolporten 1/2019. Tema: Dyslexi och läsning – UTE 7 FEBRUARI


Stockholm
Elevhälsa
Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
3–4 dec
Digital temaföreläsning
Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan
Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
15 sep – 20 okt