Skolportens favorit: Mot en flexibel kunskapssyn

FAKTA/LÄRARPANELENS MOTIVERING: Maria Lindfors avhandling lämnar värdefulla bidrag kring betydelsen av elevers förhållningssätt till kunskap och kunnande i ämnet naturvetenskap, i relation till lärande och kunskapstillväxt. I studien jämförs svenska och tyska elever, vilket ger en intressant diskussion om vilket klimat läraren formellt och informellt skapar genom sin undervisning. Läs mer om Skolportens lärarpanel här
Fakta/Forskare: Maria Lindfors Född: 1981, bor i Sävar utanför Umeå Avhandling: ”Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!” Elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext Bakgrund: Lärarutbildning vid Umeå universitet, tidigare gymnasielärare i samhällskunskap och biologi på Jensen gymnasium Norra i Stockholm och Umeå Praktiska gymnasium Disputerade: 8 juni 2018 vid Umeå universitet
Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.
Skolporten 5/2018.Tema: SambedömningInte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset: 2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr! PrenumereraNu kan du även köpa digitala lösnummer av Skolporten i App Store eller Google Play!
Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Digital temaföreläsning
Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen
Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux 13 apr – 18 maj 2026


