Skolportens favorit: Mot en flexibel kunskapssyn

FAKTA/LÄRARPANELENS MOTIVERING: Maria Lindfors avhandling lämnar värdefulla bidrag kring betydelsen av elevers förhållningssätt till kunskap och kunnande i ämnet naturvetenskap, i relation till lärande och kunskapstillväxt. I studien jämförs svenska och tyska elever, vilket ger en intressant diskussion om vilket klimat läraren formellt och informellt skapar genom sin undervisning. Läs mer om Skolportens lärarpanel här
Fakta/Forskare: Maria Lindfors Född: 1981, bor i Sävar utanför Umeå Avhandling: ”Kunskap är vad du vet, och vet du inte kan du alltid googla!” Elevers epistemic beliefs i naturvetenskaplig undervisningskontext Bakgrund: Lärarutbildning vid Umeå universitet, tidigare gymnasielärare i samhällskunskap och biologi på Jensen gymnasium Norra i Stockholm och Umeå Praktiska gymnasium Disputerade: 8 juni 2018 vid Umeå universitet
Artikeln är publicerad i Skolportens forskningsmagasin nr 5 2018.


Stockholm
Elevhälsa
Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
3–4 dec
Digital temaföreläsning
Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan
Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
15 sep – 20 okt