Skolportens favorit: Nyckeln till elevernas motivation

LÄRARPANELENS MOTIVERING: ”Avhandlingen belyser att lärare bör uppmuntra elevers inlärning genom att skapa miljöer i klassrummet där eleverna jämför sig med sig själva och inte med andra elever. Forskningsresultaten visar att elevernas personliga utveckling förstärks i dessa klassrumsmiljöer medan elever som jämför sig med andra elever inte missgynnas.” LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR
Namn: Anders HofverbergAvhandling: Motivation, students, and the classroom environment: exploring the role of Swedish students’ achievement goals in chemistryFödd: År 1985. Bor i Umeå Disputerade: 28 augusti 2020 vid Umeå universitet Bakgrund: Utbildad gymnasielärare i biologi och kemi, har arbetat som gymnasielärare i Borlänge innan han fick en doktorandtjänst vid Umeå universitet

Prenumeranter läser hela arkivet gratis i appen Skolporten!

Stockholm
Elevhälsa
Skolportens fortbildning för dig som arbetar inom elevhälsan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg om bland annat symptomnätverk, krisstödsarbete och giftig maskulinitet. Du får även lyssna till utredaren av regeringens nya elevhälsoutredning. Delta på plats i Stockholm 3–4 december eller via webbkonferensen 12 december–16 januari!
Läs mer och boka
3–4 dec
Digital temaföreläsning
Hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan
Två digitala temaföreläsningar om hur vi möter hedersrelaterade normer och förtryck i förskolan, 15 sept–20 okt. Arbeta enskilt eller med kollegor, där ni processar innehållet och kopplar det till er verksamhet. Är ni 5 personer eller fler? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
15 sep – 20 okt