Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Skolportens favorit: Så skapas skolnärvaro

Publicerad:2021-05-11
Uppdaterad:2023-09-25
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Bakom problematisk frånvaro ligger ofta sociala svårigheter eller ett negativt socialt klimat. Vägen tillbaka bygger på trygghet, tillhörighet och trivsel, visar Tobias Forsells forskning.

Tobias Forsell. Foto Patrick Degerman

För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses ur både ett kunskapsmässigt och socialt perspektiv. Det menar Tobias Forsell som disputerat med avhandlingen ”Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv.

Med en bakgrund som specialpedagog i ett närvaroteam har han på nära håll sett de negativa konsekvenserna med problematisk frånvaro.

– Det är ett stort problem för individen och hela samhället, säger Tobias Forsell.

Avhandlingen bygger på intervjuer med elever, föräldrar och skolpersonal. Resultaten visar att problematisk skolfrånvaro oftast byggs upp en längre tid och att en central bakomliggande faktor är sociala svårigheter eller ett upplevt negativt socialt klimat.

– De här eleverna har ofta svårigheter att hantera sociala relationer. Inte sällan är de mobbade och flera av de intervjuade eleverna beskriver en känsla av utanförskap. Faktorer som vidmakthåller en redan uppstådd frånvaroproblematik är psykisk ohälsa, social sårbarhet och en svag självbild. Flera elever i studien vittnar om en känsla av maktlöshet och besvikelse över att inte få stöd av vuxna.

För att fånga upp elever som riskerar att hamna i omfattande frånvaro krävs samverkan och en öppen kommunikation mellan hem och skola, understryker Tobias Forsell:

– Både skolpersonal och föräldrar belyser vikten av att kommunicera tidiga varningstecken, som motstånd att gå till skolan, utanförskap och konflikter både hemma och i skolan. Min tolkning är att många barn upplever rasterna som socialt mer utmanande jämfört med klassrumsmiljön, där läraren kan påverka aktiviteterna och interaktionsmönster.

Så hur ser vägen tillbaka till skolan ut? Tobias Forsell konstaterar att den kräver någon form av förändrade förutsättningar, exempelvis skolpersonal som träder in och skapar tillit och förtroende hos eleven, en anpassad studiegång eller alternativa lärmiljöer.

– En återkommande berättelse är en nyckelperson i skolan som fått mandat att fokusera på och stötta eleven extra. Flera föräldrar och elever berättar om enkla empatiska handlingar som haft en enorm betydelse.

För att vända frånvaro till närvaro behöver elever också vägledning om hur skolarbetet kan läggas upp på bästa sätt. Alternativa undervisningsformer och lärmiljöer har i flera fall varit vägen tillbaka. Skolpersonalen i studien pekar dock på att läroplanens kunskapsmål ibland är för högt satta. Det kan vara svårt att anpassa undervisningen.

Även om avhandlingen beskriver trettio unika fall finns det likheter dem emellan: Alla elever i studien har haft en ambition och vilja att vara närvarande i skolan.

– Ingen tycker att skolfrånvaro har varit positivt vare sig ur ett socialt eller ur ett lärandeperspektiv. Frånvarande elever har en önskan om att vara som alla andra.

Något förvånad blev Tobias Forsell av att nästan ingen av eleverna angav inlärningssvårigheter som en central bakomliggande faktor till skolfrånvaro.

– I stället lyfte majoriteten av både elever och föräldrar fram trygghet, tillhörighet och trivsel som de viktigaste faktorerna för att vilja vara i skolan.

Av Susanne Sawander

Foto Patrick Degerman


LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Tobias Forsells avhandling slår fast att problematisk skolfrånvaro byggs upp under en längre tid och att sociala svårigheter ofta är en bakomliggande faktor. Avhandlingen är ett viktigt bidrag i svensk skolfrånvaroforskning då den utförligt undersöker och beskriver hur problematisk skolfrånvaro faktiskt kan se ut och hur den kan förebyggas.”

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR


Namn: Tobias Forsell

Avhandling:”Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv

Disputerade: 2021-01-08 vid Umeå universitet

Bakgrund: Utbildad förskollärare och specialpedagog. Har arbetat i ett närvaroteam med problematisk skolfrånvaro


Skolportens magasin – nytt nr ute 14 maj 2021!

Tema: Komvux i förändring

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumerera

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev