Dela:

Skolportens favorit: Så skapas skolnärvaro

Bakom problematisk frånvaro ligger ofta sociala svårigheter eller ett negativt socialt klimat. Vägen tillbaka bygger på trygghet, tillhörighet och trivsel, visar Tobias Forsells forskning.

Tobias Forsell. Foto Patrick Degerman

För att kunna förstå orsakerna till omfattande frånvaro, men också vad det är som hjälper eleverna tillbaka till skolan, måste skolan ses ur både ett kunskapsmässigt och socialt perspektiv. Det menar Tobias Forsell som disputerat med avhandlingen ”Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv.

Med en bakgrund som specialpedagog i ett närvaroteam har han på nära håll sett de negativa konsekvenserna med problematisk frånvaro.

– Det är ett stort problem för individen och hela samhället, säger Tobias Forsell.

Avhandlingen bygger på intervjuer med elever, föräldrar och skolpersonal. Resultaten visar att problematisk skolfrånvaro oftast byggs upp en längre tid och att en central bakomliggande faktor är sociala svårigheter eller ett upplevt negativt socialt klimat.

– De här eleverna har ofta svårigheter att hantera sociala relationer. Inte sällan är de mobbade och flera av de intervjuade eleverna beskriver en känsla av utanförskap. Faktorer som vidmakthåller en redan uppstådd frånvaroproblematik är psykisk ohälsa, social sårbarhet och en svag självbild. Flera elever i studien vittnar om en känsla av maktlöshet och besvikelse över att inte få stöd av vuxna.

För att fånga upp elever som riskerar att hamna i omfattande frånvaro krävs samverkan och en öppen kommunikation mellan hem och skola, understryker Tobias Forsell:

– Både skolpersonal och föräldrar belyser vikten av att kommunicera tidiga varningstecken, som motstånd att gå till skolan, utanförskap och konflikter både hemma och i skolan. Min tolkning är att många barn upplever rasterna som socialt mer utmanande jämfört med klassrumsmiljön, där läraren kan påverka aktiviteterna och interaktionsmönster.

Så hur ser vägen tillbaka till skolan ut? Tobias Forsell konstaterar att den kräver någon form av förändrade förutsättningar, exempelvis skolpersonal som träder in och skapar tillit och förtroende hos eleven, en anpassad studiegång eller alternativa lärmiljöer.

– En återkommande berättelse är en nyckelperson i skolan som fått mandat att fokusera på och stötta eleven extra. Flera föräldrar och elever berättar om enkla empatiska handlingar som haft en enorm betydelse.

För att vända frånvaro till närvaro behöver elever också vägledning om hur skolarbetet kan läggas upp på bästa sätt. Alternativa undervisningsformer och lärmiljöer har i flera fall varit vägen tillbaka. Skolpersonalen i studien pekar dock på att läroplanens kunskapsmål ibland är för högt satta. Det kan vara svårt att anpassa undervisningen.

Även om avhandlingen beskriver trettio unika fall finns det likheter dem emellan: Alla elever i studien har haft en ambition och vilja att vara närvarande i skolan.

– Ingen tycker att skolfrånvaro har varit positivt vare sig ur ett socialt eller ur ett lärandeperspektiv. Frånvarande elever har en önskan om att vara som alla andra.

Något förvånad blev Tobias Forsell av att nästan ingen av eleverna angav inlärningssvårigheter som en central bakomliggande faktor till skolfrånvaro.

– I stället lyfte majoriteten av både elever och föräldrar fram trygghet, tillhörighet och trivsel som de viktigaste faktorerna för att vilja vara i skolan.

Av Susanne Sawander

Foto Patrick Degerman


LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”Tobias Forsells avhandling slår fast att problematisk skolfrånvaro byggs upp under en längre tid och att sociala svårigheter ofta är en bakomliggande faktor. Avhandlingen är ett viktigt bidrag i svensk skolfrånvaroforskning då den utförligt undersöker och beskriver hur problematisk skolfrånvaro faktiskt kan se ut och hur den kan förebyggas.”

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV SKOLPORTENS FAVORIT HÄR


Namn: Tobias Forsell

Avhandling: ”Man är ju typ elev, fast på avstånd”. Problematisk skolfrånvaro ur elevers, föräldrars och skolpersonals perspektiv

Disputerade: 2021-01-08 vid Umeå universitet

Bakgrund: Utbildad förskollärare och specialpedagog. Har arbetat i ett närvaroteam med problematisk skolfrånvaro


Skolportens magasin – nytt nr ute 14 maj 2021!

Tema: Komvux i förändring

Inte redan prenumerant? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play

Sidan publicerades 2021-05-11 15:04 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digital kurs med Maria Wiman! Ny som lärare – Goda föräldrakontakter

Är du nyutbildad lärare och önskar fler handfasta verktyg? I kursen Goda föräldrakontakter arbetar vi med att skapa ett gynnsamt samarbete med vårdnadshavare, hålla olika typer av möten och lösa konflikter genom samtalsmetodik. I film och text presenterar Maria Wiman information, uppgifter och tips för din undervisning.

Lärarpanelen: ”Ett viktigt och roligt uppdrag”

"Det är viktigt och roligt att vara uppdaterad om nya vetenskapliga rön som rör undervisning och lärande." Så svarar en av Skolportens lärarpanelister på frågan om varför hon ville vara med i panelen.

Fortbildning viktigt vid digitalisering

Förbättrad undervisning och ökat lärande. Det är ofta målbilden med skolans digitalisering. Men för att nå dit krävs det kontinuerlig och långsiktig fortbildning av lärarna, visar en ny avhandling av Annika Agélii Genlott, som nu valts till Skolportens favorit.

Digitala läromedel i skolan – idag och imorgon

Vad är egentligen digitala läromedel? Är det digitaliserade böcker eller något annat? Hur får lärare tillgång till digitala läromedel idag? Skulle det kunna göras annorlunda? Tre skolhuvudmän och en skola delar med sig av sina tankar och erfarenheter och blickar även framåt.

Johan Sandén: Låt lärarna få makten över skolans digitalisering

Digitaliseringen av skolan går snabbt. Här pekar Johan Sandén digitaliseringens många ansikten, hur lärarrollen förändras och hur en lyckad digitalisering av skolan måste utgå från lärarnas behov och initiativ.  

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Lärare: så sparar du rösten i klassrummet

Lärare är en utsatt yrkesgrupp när det gäller röstbesvär. Men till och med en kort utbildning kan ge effekt, visar en avhandling av logopeden Suvi Karjalainen.

Likvärdig utbildning med fjärr- och distansutbildning – Slutrapport från FoU-programmet DigiLi

Under tre års tid har lärare och skolledare på olika nivåer hos åtta olika skolhuvudmän runt om i Sverige och på Åland, arbetat tillsammans med forskare för att utforska och utveckla kunskap om fjärr- och distansundervisning. Syftet har varit att stärka lärares och ledningspersoners förmåga att planera, organisera och genomföra undervisning med hjälp av digital teknik utifrån kunskap om när och hur detta bäst låter sig göras. (pdf)

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Avhandling om skolövergångar utsedd till Lärarpanelens favorit

Barns övergångar från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén som forskat om lärares arbete med övergångar. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Here are principals’ 9 most effective strategies for boosting teacher morale

Reducing administrative tasks from teachers’ workloads, offering praise privately and publicly, bringing in lunches or treats and implementing teachers’ suggestions for improvements are the top four tactics school administrators say they are using to help weary teachers, a survey by Unruly Studios shows. Administrators say their top worries are shortages, morale, learning loss and test scores, the survey finds.