Dela:

Skolportens lärarpanel: ”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”

Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.

Eddie Andersson och Inga-Lill Mårtensson.

Inga-Lill, du är ämneslärare i svenska och franska. Har du praktisk nytta av den forskning du läser som lärarpanelist?

– Absolut, att regelbundet läsa vetenskapliga texter påminner mig om vikten att behålla ett nyfiket perspektiv, även om man som jag har många år i läraryrket. I lärarpanelen läser vi om ämnen som både ligger nära och längre bort från ens eget område, vilket gör att man får ett helhetsperspektiv av rådande skolforskning.

Eddie, du är relativt nyutbildad lärare i samhällskunskap och engelska. Att hålla sig à jour med forskningen, var det något som du fick med dig från lärarutbildningen?

– Inte explicit. Det är synd, för som panelist märker jag hur mycket det ger – det spetsar min egen kompetens och i förlängningen skapar det ett värde även för eleverna. Att som panelist få läsa och diskutera forskning med erfarna skolprofessionella är oerhört berikande.

Inga-Lill, vilka tips vill du ge till kollegor som tycker att det känns krångligt att läsa om skolforskning?

– Det är förståeligt för det är en tröskel att ta sig över. På ett plan handlar det om huruvida den enskilda skolan möjliggör för lärare att ta till sig ny forskning. Som lärare krävs en nyfikenhet och vilja att omvärdera gamla sanningar. För att få ett metaperspektiv på sin egen praktik måste man dessutom vara villig att granska sig själv.

– Mitt tips är att ta hjälp av varandra, läs, tipsa och prata med varandra om forskningstexter. Plocka in det i vardagen vid gemensamma planeringar. Jag sms:ar och mejlar en hel del med kollegor kring olika texter.

På Sturebyskolan där ni arbetar pågår ett forskningsprojekt, berätta om det, Eddie!

– Det är ett FoU-projekt där vi bildat lärargrupper som arbetat med en rad didaktiska frågor i alla ämnen. Projektet är avslutat, men vi fortsätter att hålla det vetenskapliga perspektivet vid liv genom att ha en punkt på dagordningen där vi tar upp didaktiska klurigheter som vi vill utveckla vidare. Ofta uppstår spontana samtal kring didaktik och i dag vet vi mer om varandras undervisning.

BILDTEXT: Plocka in ny forskning i den gemensamma planeringen, tipsar lärarpanelisterna Eddie Andersson och Inga-Lill Mårtensson.

Av Susanne Sawander

Foto: Moa Duvarci Engman

Läs mer om Skolportens lärarpanel på Skolporten.se/lararpanelen


Pedagogisk forskning.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning, ute 4/4 2019.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten! Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

TIPS! Som prenumerant läser du alla äldre nummer av Skolporten utan kostnad digitalt i appen Skolporten!

Sidan publicerades 2019-04-11 09:48 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-03-04 15:04 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!
  Skolportens magasin nr 2/2023

Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!

INTERVJU: Forskaren Emma Leifler vill att fler lärare får lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. TEMA: Nya perspektiv med ämnesövergripande undervisning.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Forskaren upptäckte barnens språkbeteende av en slump

Att förskolebarn använder engelska som lekspråk är mycket vanligare i mångkulturella områden, enligt en ny studie. På de undersökta förskolorna är det främst när pedagogerna inte deltar i leken som barnen växlar över till engelska.  

Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. ”Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna,” säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Förskolelärare får stöd i att lära barn om hållbarhet

Mänskligheten står inför stora hot mot sin överlevnad. Hur pratar man med barnen om det här? Forskare vid Linköpings universitet har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskollärare att gripa sig an det svåra ämnet.

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. ”Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att använda svenska”, säger Martha Petridou, förskollärare.

Hon forskar om skolledares politiska engagemang

I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. ”Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist”, säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer