Skolportens lärarpanel: ”Viktigt behålla ett nyfiket perspektiv”

Att läsa forskning vässar den egna kompetensen och gynnar i förlängningen eleverna. Det menar Inga-Lill Mårtensson och Eddie Andersson, som bägge är lärare på Sturebyskolan i Stockholm och medlemmar i Skolportens lärarpanel.

Eddie Andersson och Inga-Lill Mårtensson.

Inga-Lill, du är ämneslärare i svenska och franska. Har du praktisk nytta av den forskning du läser som lärarpanelist?

– Absolut, att regelbundet läsa vetenskapliga texter påminner mig om vikten att behålla ett nyfiket perspektiv, även om man som jag har många år i läraryrket. I lärarpanelen läser vi om ämnen som både ligger nära och längre bort från ens eget område, vilket gör att man får ett helhetsperspektiv av rådande skolforskning.

Eddie, du är relativt nyutbildad lärare i samhällskunskap och engelska. Att hålla sig à jour med forskningen, var det något som du fick med dig från lärarutbildningen?

– Inte explicit. Det är synd, för som panelist märker jag hur mycket det ger – det spetsar min egen kompetens och i förlängningen skapar det ett värde även för eleverna. Att som panelist få läsa och diskutera forskning med erfarna skolprofessionella är oerhört berikande.

Inga-Lill, vilka tips vill du ge till kollegor som tycker att det känns krångligt att läsa om skolforskning?

– Det är förståeligt för det är en tröskel att ta sig över. På ett plan handlar det om huruvida den enskilda skolan möjliggör för lärare att ta till sig ny forskning. Som lärare krävs en nyfikenhet och vilja att omvärdera gamla sanningar. För att få ett metaperspektiv på sin egen praktik måste man dessutom vara villig att granska sig själv.

– Mitt tips är att ta hjälp av varandra, läs, tipsa och prata med varandra om forskningstexter. Plocka in det i vardagen vid gemensamma planeringar. Jag sms:ar och mejlar en hel del med kollegor kring olika texter.

På Sturebyskolan där ni arbetar pågår ett forskningsprojekt, berätta om det, Eddie!

– Det är ett FoU-projekt där vi bildat lärargrupper som arbetat med en rad didaktiska frågor i alla ämnen. Projektet är avslutat, men vi fortsätter att hålla det vetenskapliga perspektivet vid liv genom att ha en punkt på dagordningen där vi tar upp didaktiska klurigheter som vi vill utveckla vidare. Ofta uppstår spontana samtal kring didaktik och i dag vet vi mer om varandras undervisning.

BILDTEXT: Plocka in ny forskning i den gemensamma planeringen, tipsar lärarpanelisterna Eddie Andersson och Inga-Lill Mårtensson.

Av Susanne Sawander

Foto: Moa Duvarci Engman

Läs mer om Skolportens lärarpanel på Skolporten.se/lararpanelen


Pedagogisk forskning.

Artikeln är publicerad i Skolportens bilaga Pedagogisk forskning, ute 4/4 2019.

Läs bilagan gratis i appen Skolporten! Ladda ner Skolportens app i App Store eller Google Play.

Inte prenumerant på Skolportens magasin? Missa inte kampanjpriset:

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Psst: Du vet väl att du kan köpa lösnummer i appen Skolporten?

Sidan publicerades 2019-04-11 09:48 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Grund- och gymnasiesärskolan, 12-13 november i Stockholm

Ta del av aktuella föreläsningar om praktiska exempel på ämnesövergripande undervisning, bfl och hur det fungerar i särskolans lärmiljö och hur digitala verktyg kan utmana elever på olika utvecklingsnivåer. Konferensen berör också sex- och samlevnadsundervisning i särskolans praktik och hur man skapar en tillgänglig undervisning för elever med syn- eller hörselnedsättning. Missa inte högaktuella och intressanta dagar!

Elevhälsa, 19-20 september i Stockholm

En fungerande elevhälsa kan vara avgörande för lärande och framgång i skolan. Nu återkommer vår konferens, mer välfylld än någonsin. Ta del av föreläsningar om samverkan, unga i hederskontext, antipluggkulturer, sömn, sociala medier och hjärnan samt hur man förbättrar kommunikationen i svåra samtal.

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Digitalisering i förskolan

I höst blir digitala verktyg i förskolan obligatoriska. Men vad innebär det? Susanne Kjällander, filsosofie doktor i didaktik, har forskat på området och ger här exempel på hur förskolan kan kan jobba med digitalisering och digitala verktyg. (webb-tv)

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Barns utforskande och lek i Antropocen

Hur kan förskolan närma sig hållbarhetsfrågor genom barns lekvärldar? Universitetslektor Bodil Halvars och förskolläraren Vanessa B Katende tar bland annat upp hur barnen tar med sig sina frågor och utforskar dem genom leken och om hur leken öppnar nya möjligheter. (webb-tv)

Så får även de yngsta barnen inflytande i förskolan

Alla barn ska ha inflytande över verksamheten i förskolan. Det säger läroplanen. För att inte exkludera 1-3-åringarna behöver pedagogerna släppa på den vuxna förståelsen och känna in barnens sinnliga och kroppsliga uttryck, visar en studie från Karlstads universitet.

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Förskolans nyckelroll i samhället

Den nya läroplanen som träder i kraft 1 juli 2019, ställer nya krav på verksamheten inom förskolan. Skolborgarrådet Lotta Edholm (L) berättar om hur hon ser på förskolans roll i samhället. (webb-tv)

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Undervisning i förskolan

Sonja Sheridan, professor emerita, och Pia Williams, professor vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, ger en överblick av begreppet undervisning relaterat till förskolans kvalitet och villkor för barns lärande. (webb-tv)

Undervisning och sambedömning i förskola : Förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar

Rapporten belyser förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar i frågor om undervisning och sambedömning inom ramen för FoU-programmet Undervisning i förskolan. (pdf)

Flerstämmig didaktisk modellering i förskolan

Rapporten baseras på forskningsdelen i ett forsknings- och utvecklingsprogram som syftar till att, i samverkan mellan förskollärare, chefer och forskare, beskriva och vidareutveckla kunskap om vad som kan känneteckna undervisning och sambedömning i förskola. (pdf)

Undervisning i förskolan – Att ha flera strängar på sin lyra

Vad är det att vara undervisande lärare i förskola? Vilka vetenskapliga grunder finns för undervisning? Hur kan vi tillsammans bidra till att utveckla en beprövad erfarenhet inom detta område? Sådana frågor var utgångspunkten för Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. (pdf)

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Hjärnvägar i förskolan

Kan olika arbetssätt inom förskolan främja lärande? Hör vad forskarna Anna Palmer, Hillevi Lenz Taguchi, Susanne Kjällander och Sofia Frankenberg lärde sig när de jämförde två pedagogiska arbetssätt på 19 avdelningar i en kommun. (webb-tv)

Børn: Mobilen virker som en magnet, så vi kommer ikke ud i frikvartererne

Men forskere anbefaler ikke, at skolerne konsekvent forbyder eller konfiskerer mobiltelefoner.

UR Samtiden – Förskolesummit 2019 : Utbildning och undervisning i förskolan

Christian Eidevald, utvecklingschef för Göteborgs stads förskolor och forskare vid Göteborgs universitet, beskriver utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag – omsorg, lek, demokratifostran och skapande. (webb-tv)

Individanpassad vuxenutbildning – en ny systematisk översikt presenteras på Skolgården i Almedalen

Skolforskningsinstitutet lanserar en ny systematisk översikt, Individanpassad vuxenutbildning – med fokus på digitala verktyg. I översikten sammanställs forskning om arbetssätt och metoder som är utformade för att möjliggöra individanpassning inom vuxenutbildning.

Svårigheter i skolan – fokus när forskare och praktiker möttes

Under konferensen ”Att möta svårigheter i skolan” samlades 250 forskare och praktiker på Högskolan Väst för att ta del av forskning, goda exempel från skolans värld och för att diskutera lösningar och framtiden tillsammans.

Forskere: Grammatik i skolen gør ikke børnene bedre til at skrive

Grammatik-øvelser giver ro i klassen, men de hjælper ikke på det skriftlige sprog, fortæller forsker bag ny rapport.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser