Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Students’ physical education experiences in a multi-ethnic class

Publicerad:2019-04-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Studien visar hur undervisningen i idrott och hälsa i etniskt blandade klasser dels möjliggör lärande om sociala relationer och kulturella skillnader, dels hur dessa kulturella skillnader skapar spänningar såväl under lektionerna som i omklädningsrummet. Resultaten visar också på en komplexitet och att spänningarna ofta ligger på en subtil nivå samt att vissa givna normer om att vara hälsosam, sportig och aktiv påverkar elevers erfarenheter av ämnet. Författare: Ingfrid Mattingsdal Thorjussen och Mari Kristin SisjordStudents’ physical education experiences in a multi-ethnic classTaylor & Francis Online
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026