Study: SEL program’s impact on state test scores mixed

Lessons in social and emotional learning have been associated with testing gains, but a recent study of elementary-school students in Pennsylvania found less-impressive results. Researchers at Penn State found some testing gains for students who participated in an SEL program, but overall gains were not statistically significant.

Sidan publicerades 2020-01-28 15:32 av John Miller


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Margareta Serder: Vad kan forskningen (inte) bidra med?

Det är nu ett helt decennium sedan formuleringen om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet infogades i den svenska skollagen. Många hyllmeter har sedan dess ägnats åt uttolkningar av vad formuleringen egentligen innebär. Det skriver Margareta Serder, lektor vid Malmö universitet, i en debattartikel i Skolportens magasin.

”Det mest hoppingivande du kommer att läsa på länge”

Jag vill göra reklam för en rapport. Det är en rapport om ett misslyckande och har den kanske nedslående titeln: ”Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?” och är framtagen av Åsa Hirsch och Annette Jahnke för Ifous. Läs den! skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.

Lärlabbet : Särskilt stöd och anpassningar i förskolan

Hur kan anpassningar och särskilt stöd få en naturlig plats i förskolans verksamhet? Psykolog David Edfelt framhåller ett proaktivt arbetssätt. Ta en situation i taget och när den fungerar, börja med nästa. Hjälp barnen att få känna att de lyckas råder han. Ha alla barns behov i fokus när aktiviteter planeras. Det gäller särskilt barn som har fysiska funktionsnedsättningar, säger Anna Johansson från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

3 ways to encourage reluctant readers

Teachers can help to coax even reluctant readers to embrace reading, writes fourth-grade teacher Shyla Middleton. In this blog post, Middleton offers three suggestions to help students enjoy reading, such as providing digital libraries that include children’s literature and graphic novels in multiple formats and languages.

Why one principal kept office hours in hallway

As principal of Walter H. Dyett High School for the Arts in Chicago, Beulah McLoyd often moved her desk into the hallway, allowing her to interact more with students and gain their trust. Now, as an executive director of a nonprofit principal-training organization, she is helping other principals develop supportive, inclusive and safe school environments.