Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Understanding Teachers’ Uncertainty in Encounters with Pupils with Experiences of Domestic Violence

Publicerad:2022-02-23
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Political, legal, and educational documents present expectations for teachers who encounter pupils with experiences of domestic violence. Teachers say they lack competence and confidence and experience uncertainty about their role in this area. This study sheds light on teachers’ experiences of uncertainty in their encounters with these pupils. Data was collected in group conversations with ten teachers and coded thematically. Hoekstra & Korthagen and Lauvås & Handal concepts of trusted colleague/peer mentoring together with Bandura’s self-efficacy theory were used as a framework. Three challenges generating teachers’ experiences of uncertainty: marginalized opportunities, “crumbledsupport channels and being out of the information trail. When concerned about a pupil, teachers rarely sought information online, tending instead to seek support from a trusted colleague or a supervisor. They mentioned the need to talk to somebody who knew the pupil and the need for external personal guidance from professionals of an independent state/municipal service. Författare: Sabreen Selvik och Ingrid HelleveUnderstanding Teachers’ Uncertainty in Encounters with Pupils with Experiences of Domestic Violence

Scandinavian Journal of Educational Research

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Perspektiv på samernas historia

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning som ger inblick i samisk historia. Passet är öppet 11 maj–15 juni. Det riktar sig främst till lärare i historia och samhällskunskap från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
11 maj – 15 jun 2026