Dela:

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Therese Welén. Foto: Adam af Ekenstam.

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén, som har undersökt lärares arbete med övergångar.

Lärare stöter på olika utmaningar i det didaktiska arbetet när barn byter från förskola till förskoleklass, eller från förskoleklass till årskurs ett. Det visar Therese Welén i sin avhandling Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar. Hon har genomfört gruppsamtal med lärare och intervjuer med lärare och skolchefer, om deras erfarenheter av barns övergångar. Bilden som framträder i samtalen är att de olika övergångarna innebär en komplex process som påverkar lärarnas arbete.

– Man kan tycka att lärares arbete med övergångar bara handlar om ett barn som slutar, och att samma barn börjar i något nytt. Men det påverkar lärarnas arbete på flera olika nivåer, konstaterar Therese Welén.

Lärarna lyfter fram det relationsskapande arbetet som oerhört viktigt för att de ska kunna fungera som överlämnare och mottagare, som håller samman barnets gång genom de olika skolformerna. Det handlar om besök och möten som kan skapa en trygghetskänsla hos barn som ska göra ett byte, vilket är extra viktigt mellan förskola och förskoleklass, som ofta inte ligger i samma byggnad. För att lärarna ska kunna bilda sig en uppfattning om vad barnet har gjort tidigare ser de också ett stort behov av samverkan mellan förskoleklass och årskurs ett.

Resultaten visar att skolövergången kan bli extra utmanande för barn i behov av särskilt stöd, framför allt mellan förskola och förskoleklass. Lärarna kopplar det tydligt till resurser, och menar att det stöd som ett barn har i förskolan inte alltid följer med till förskoleklass, där det är en annan form av resurstilldelning. Eftersom det är en starkare sekretess mellan förskola och förskoleklass, blir det också ett dilemma att pedagoger inte kan lämna över information om vårdnadshavare inte godkänner det, menar Therese Welén.

– Lärare beskriver hur de hittar olika sätt för att kringgå det här, genom att exempelvis bjuda in mottagande lärare till samtal tillsammans med vårdnadshavare och barn, för att läraren ska kunna bilda sig en uppfattning om eventuella behov.

Men det finns samtidigt lärare som uttrycker att de inte vill ha någon information, eftersom de vill bilda sig en egen uppfattning om barnet. Therese Welén menar att den här otydligheten som finns i relation till informationsöverföringen blir ett dilemma för lärarna.

– Det här skulle behöva tydliggöras så att det blir mer likvärdigt. Ytterst är det barnen som drabbas, konstaterar hon.

Therese Weléns erfarenhet är att det kan vara svårt att hinna med att diskutera frågor om övergångar i det dagliga arbetet. Särskilt för lärare som arbetar i olika skolformer. Därför hoppas hon att avhandlingen kan vara värdefull för lärare.

Av Åsa Lasson

Foto Adam af Ekenstam


LÄRARPANELENS MOTIVERING:

”I sin avhandling synliggör Therese Welén att skolpersonal efterlyser mer samordning och att arbetet med barns tidiga skolövergångar ofta sker på enskilda lärares initiativ. Avhandlingen är av intresse för olika ålderskategorier och bidrar med viktig kunskap inom ett ofta förbisett forskningsfält.”

LÄS MER OM LÄRARPANELEN OCH DERAS VAL AV LÄRARPANELENS FAVORIT HÄR


Forskare: Therese Welén.
Avhandling: Lärares roll och utmaningar i arbetet med barns tidiga skolövergångar
Bakgrund: Förskollärare, filosofie doktor i didaktik, arbetar som utbildningsledare för lärarutbildningen vid Mälardalens universitet.
Disputerade: 4 februari 2022 vid Mälardalens universitet.


Omslag Skolporten nr 3 2022

Skolporten nr 3 2022.

Skolportens magasin – nytt nr ute 11 maj 2022!

INTERVJU: Läraren och debattören Maria Wiman om vad hon önskar sig av politikerna inför valet.

TEMA: Gymnasieskolans yrkesutbildning i förändring.

2 nr av Skolporten för prova-på-priset 99 kr!

Prenumeranter läser hela arkivet digitalt utan kostnad! Ladda ner Skolporten i App Store eller Google Play eller läs Skolportens e-magasin direkt på webben här!

LÄS MER OCH PRENUMERERA HÄR!

Sidan publicerades 2022-05-13 14:22 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hur kan lärare använda sig av forskning?

"I praktiknära forskning finns ofta mycket matnyttigt för yrkesverksamma lärare." Det säger Catherine Couturier, en av lärarna i Lärarpanelen, om hur lärare kan använda sig av forskning för att utveckla sin profession och undervisning.

Krigslekar – ett komplext fenomen

Barn utforskar rörelse i krigslekar, visar Ebba Theorells forskning. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Lärarpanelen.

Positivt med föräldrastödsprogram

En relativt enkel insats med föräldrastöd på förskolan gav förändring hos både barn och föräldrar. Det visar en avhandling av Anton Dahlberg. Nu har avhandlingen valts till favorit av Lärarpanelen.

Fritidshem

Ta del av aktuell forskning och utvecklas i din yrkesroll på vår fritidshemkonferens! Delta i Stockholm den 23–24 november eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 30 november–14 december. Nyhet! Ta med din rektor på webbkonferensen, helt gratis. JUST NU! Boka-tidigt-pris 3 995 kr ex. moms t.o.m. 23 oktober.

Specialpedagogik i förskolan

Konferens för dig som möter barn i behov av särkilt stöd i förskolan! Ta del av sju föreläsningar om bland annat barn på flykt och specialpedagogisk dokumentation i förskolan. Delta på plats i Stockholm 17–18 november eller delta på distans 28 november–12 december. JUST NU! Boka-nu-pris 3 795 kr ex. moms t.o.m. 1 juni.

Tema: Svåra föräldrasamtal i förskolan Webbkonferens

Vi erbjuder nu möjligheten att ta del av en uppskattad föreläsning temat svåra föräldrasamtal. Du får fördjupad kunskap och konkreta verktyg, samt frågor att diskutera tillsammans med kollegor – förslagsvis på en APT. Föreläsningen riktar sig till rektorer, specialpedagoger, förskollärare, barnskötare och resurspedagoger.

Tema: Autism och lek i förskolan Webbkonferens

Vi erbjuder nu möjligheten att ta del av två uppskattade föreläsningar från tidigare konferenser, båda med temat lek och samspel för barn med autism. Du får fördjupad kunskap och konkreta verktyg för att stötta barnens sociala kompetens. Föreläsningarna riktar sig till förskollärare, barnskötare, resurspedagoger och specialpedagoger.

Instrument för att utveckla lärmiljön i förskolan för barn med autism

I Sverige går de flesta barn i förskola, även de med autism. Forskning pekar mot att lärmiljön sällan är anpassad för dem. Det innebär att deras möjligheter till lärande, delaktighet och inkludering begränsas.

“Det är bra i förskolan” – femåringar i Skogsgläntans daghem i Ekenäs leker och räknar matematik

Madeleine Andersson och Eddi Stenroos är två de av femåringar som redan går i förskola i Raseborg. De är nöjda med sina dagar på Skogsgläntans daghem i Ekenäs: de leker, går ut i skogen och räknar matematik.

Forskningsutblick: Kompetenshöjning om autism gav ökad förståelse i förskolan

Med hjälp av en sex veckor lång kompetensutvecklingsinsats ökade förskolepersonal både sin medvetenhet och förståelse för barn med autism. De blev också bättre på att anpassa lärmiljön och förebygga utmanande situationer. Studien visar på att även mindre insatser kan bidra till förändringar både i attityder och praktik.

Webbinarium: Så här jobbar vi med digital lek, lärande och utforskande i förskolan!

Luleå kommuns förskolor bjuder på en spännande utvecklingsmiljö och med pedagoger i framkant. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019 för sitt digitala utvecklingsarbete.

Digital lek i förskolan – möjligheter och utmaningar

Förskollärare som använder surfplattor möter visst motstånd och ointresse från kollegor. Men de tycker att den digitala leken är ett viktigt inslag som bidrar till undervisningen. Det visar ny avhandling vid Umeå universitet om digital lek i förskolan.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Autism, ADHD and school absence are risk factors for self-harm: new research

Data linkage, assessing information from over 113,000 teenagers in South London, addresses important gaps in research on the mental health and socio-economic risk factors for self-harm.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Forskarens fem tips – för lärare med NPF-elever

Forskaren Emma Leifler delar med sig av sina bästa tips för praktisk inkludering – verktyg för lärare med NPF-elever.