Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Vad kan elever som kan formulera natur- vetenskapligt undersökningsbara frågor?

Publicerad:2020-06-22
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Denna studie fokuserar på innebörder av att kunna formulera undersökningsbara frågor i naturvetenskap. Studien tar utgångspunkt i naturvetenskapligt undersökande som epistemiskt arbete. Den forskningsfråga som undersöks är: Vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor? Studien har genomförts som en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i den genomförda undervisningen har fått i uppgift att, i olika sammanhang, formulera undersökningsbara frågor. Data innefattar film- och ljudinspelningar och har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten synliggör tre kvalitativa aspekter av att formulera undersökningsbara frågor: Precisering av det epistemiska objektet, Operationalisering av det epistemiska objektet samt Värdering av frågeställningen i relation till det epistemiska objektet. Författare: Sebastian Björnhammer, Maria Andrée, Johan Nordling, Cecilia Dudas, Per Freerks, Sofija Jahdadic, Johanna Lundström, Malin Lavett Lagerström, Johanna da Luz, Sara Planting-Bergloo, Sara Puck, Josefin Reimark, Per Wennerström, Fredrik Westman, Jonna Wiblom Forskning om undervisning och lärande, vol 8, nr 1 2020Vad kan elever som kan formulera natur- vetenskapligt undersökningsbara frågor?
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026