Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Visingsöjazz – om att lära improvisation

Publicerad:2012-09-12
Uppdaterad:2023-09-03
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

I jazzmusik är det egna skapandet, uttrycket, och gestaltandet viktigt. För mig som lärare handlar det om att lägga grund för teknik, uttryck och kunskap om musikformen samtidigt som kursdeltagaren helst ska känna en trygghet och frihet att bryta mot det som jag påstår och skapa själv på sitt eget sätt. Men för att kunna göra det behövs det redskap och övning. Redskap för själva uttrycket och redskap för utvecklingen av uttrycket. Om redskapen blir stereotypa och med kraft påtvingade alla som vill spela jazz finns ju en risk att alla kommer att låta likadant och då har det personliga uttrycket försvunnit – då är det inte längre jazz. Samtidigt kan en lärare inte säga ”spela som du vill” till någon som faktiskt inte kan spela. Här finns alltså någon sorts spänningsfält mellan det utvecklade, mognande personliga uttrycket och alla de små stegen på vägen dit. Jag är övertygad om att mina funderingar har många likheter och paralleller inom andra former av lärande och utveckling. Personligen är jag, trots det, i den här texten är mest intresserad av hur jag på bästa sätt kan vara en resurs för olika människor att närma sig ett musikuttryck som de längtar till.

Författare: Ambjörn Hugardt

Visingsöjazz – om att lära improvisation

Didaktisk Tidskrift, Vol 22, No 1, 2012

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev