Hoppa till sidinnehåll
Vetenskaplig tidskrift

Visualisation to support children with attention-deficit/hyperactivity disorder learning to solve mathematical word problems: A randomised controlled trial

Publicerad:2023-06-13
Uppdaterad:2023-09-03
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
This randomised controlled trial experimental study compared the effectiveness of using two different types of visualisation – self-constructed visualisation (SCV) and passively received visualisation (PRV) – to help children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) solve mathematical word problems. While SCV refers to drawings that children create to help solve given word problems, PRV refers to pre-made images that accompany word problems. Twenty children with ADHD in Kuwait, aged nine to 11 years, were randomly assigned to either the SCV or PRV group, where they were taught to use either SCV or PRV to solve word problems across 20 daily one-to-one sessions. The results showed that regardless of the visualisation type, children’s word problem-solving ability significantly improved. Children with ADHD should thus be encouraged to use visualisation to help make the word problem-solving process more accessible to them. Författare: Fatemah AlmuwaiziriNatthapoj Vincent Trakulphadetkrai och Timothy WilliamsVisualisation to support children with attention-deficit/hyperactivity disorder learning to solve mathematical word problems: A randomised controlled trialBritish Journal of Special Education  
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026
Digital temaföreläsning

Läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om läsfrämjande möjligheter i fritidshemmet, tillgänglig mellan 27 oktober och 1 december. Föreläsningen presenterar konkreta, läsfrämjande aktiviteter som stöttar elevers läsutveckling. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6
27 okt – 1 dec