Hoppa till sidinnehåll
Internationellt

What Counts as Young People’s Civic Engagement in Times of Accountability?

Publicerad:2012-07-13
Uppdaterad:2023-09-03
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
One aspect of the ICCS study’s measurement of young people’s citizen competence is “civic engagement”. In this article it is argued that even though the study’s assessment captures important aspects of young people’s civic engagement, too strong educational reliance on it may contribute to meagreness in the educational assignment to see to an engaged citizenry. By providing deeper insight into the ICCS study’s assessment rationale, and by presenting qualitatively derived examples of young people’s civic engagement, it is suggested that in order to see to fruitful ways of approaching the educational task of providing for young people’s civic engagement, we need to maintain openness to different depictions of civic engagement. Among them those that matter as such for the young people themselves in and through the social and material practices they take part in. Författare: Maria Olson What counts as young people’s civic engagement in times of accountability? On the importance of maintaining openness about young people’s civic engagement in educationUtbildning & Demokrati, Vol. 21, nr 1 2012
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026
Digital temaföreläsning

Hantera kontroversiella frågor i samhällsämnen

Välkommen till Skolportens digitala temaföreläsning om hur du kan bemöta kontroversiella åsikter och hantera känsliga frågor i samhällsämnena, från åk 7 till vux. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta Skolporten för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
13 apr – 18 maj 2026