Hoppa till sidinnehåll
Lärarprofessionen

Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

Publicerad:2018-05-02
Uppdaterad:2018-06-07

Helena Colliander har utforskat vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning.

Författare

Helena Colliander

Handledare

Professor Per Andersson, Linköpings universitet. Song Ee Ahn, Linköpings universitet

Opponent

Docent Annelie Frelin, Högskolan i Gävle

Disputerat vid

Linköpings universitet

Disputationsdag

2018-05-18

Titel (se)

Att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning

Titel (eng)

Being and Becoming a Teacher in Initial Literacy and Second Language Education for Adults

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Pedagogik och vuxnas lärande

Att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning

Syftet med den här avhandlingen är att utforska vad det innebär att vara och bli lärare för kortutbildade vuxna inom svenska som andraspråksutbildning. Med hjälp av situerat lärande som övergripande teoretiskt perspektiv, och några av Bourdieus begrepp som kompletterande tankeverktyg, analyseras hur den professionella identiteten för den här lärargruppen kan förstås utifrån deras medlemskap i olika professionella praktikgemenskaper. Denna empiriska studie är baserad på data från observationer och semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att lärare konstruerar sin professionella identitet i relation till sina deltagares särart, d.v.s. kombinationen av att dessa är kortutbildade vuxna som ska lära sig grundläggande litteracitet och ett andraspråk, samtidigt som de etablerar sig i ett nytt samhälle. Detta ses t.ex. i lärarnas undervisning, i hur de tar till vara på möjligheter till lärande och bemöter förändringar. Resultatet illustrerar också att även om vissa perioder betyder mer för deras yrkesidentitet så är denna något som utvecklas hela tiden. Detta sker i många olika praktikgemenskaper parallellt. Undervisningspraktiken är den mest centrala, men i övrigt varierar betydelsen av de olika praktikerna från lärare till lärare. Läraridentiteten formas också av olika maktaspekter. Samhälleliga krafter, liksom ens egen position i de olika gemenskaper som finns inom andraspråks- och vuxenutbildning, bidrar till formandet av den.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev