Internationella utbyten höjer elevers studiemotivation
Sponsrat innehåll

Klara teoretiska gymnasium i Karlstad satsar på internationella projektresor för sina elever.
– Det ger dem en stor motivation till att studera och höjer samtidigt skolans attraktionskraft, säger rektor Andreas Johansson.
Klara teoretiska gymnasium är Karlstads första friskola och har funnits sedan 2001. Skolan har cirka 400 elever och alla program är studieförberedande. Skolans internationella satsningar är veckolånga studieresor till skolor i bland annat Rom, Valencia, Bordeaux och München.
Skolan har också programspecifika studieresor till London, Tokyo, Barcelona (film och foto) och Paris (designmässa). Deras mest omfattande projekt är Projekt Afrika som innefattar tre veckor i Uganda och Rwanda, berättar Andreas Johansson.
– Vi tycker det är viktigt att våra studenter får uppleva och studera andra kulturer på nära håll. Sedan 2015 får alla elever som vill möjlighet att delta i ett internationellt projekt. 2017 reste alla tvåor, 174 stycken, iväg på en resa. Och förra året besökte vi sju europeiska städer samt Uganda, Rwanda och Japan. Nu har vi dessutom upptäckt Atlasprogrammen och försöker få igång ett samarbete med en skola i Liberia, säger Andreas Johansson.
Elevernas uppgifter under studieresorna varierar, det senaste projektet med europeiska vänskolor har gått ut på att utveckla elevernas digitala kompetens. De har bland annat fått lära sig att fotografera, redigera bilder och designa webbsidor. Projektet, ett Erasmus+-projekt, har varit kopplat till skolans samhällsvetenskapliga och ekonomiska program och slutresultatet blev en hemsida som fungerade som en reseguide till dessa städer. Under vistelsen bodde alla elever i familjer och det gav dem även språkträning
Lärarna inspireras av kollegor i andra länder
Projekten ger skolans lärare möjlighet att inspireras av andra länders pedagogik. I Frankrike till exempel arbetar man mycket mer praktiskt för att skapa motivation.

”Det ger eleverna motivation till att studera och höjer samtidigt skolans attraktionskraft”, säger Andreas Johansson, rektor på Klara teoretiska gymnasium i Karlstad.
– Lärarna jobbar mer med lustinlärning, något som vi tog med oss in i vår egen undervisning. De hade också mentorsgrupper för sina elever, allt annat sköttes av annan personal. Lärarna kunde ägna sig fullt ut åt undervisning, berättar Andreas Johansson.
Det uppstår så klart kulturkrockar ibland under dessa utbyten. Matkulturerna kan skilja sig åt, tiderna i skolan är annorlunda, i Italien startar skolan vid 8 och håller på non-stop till 14. Eleverna hade två raster à 10 minuter och mat serverades inte i skolan. Detta menar Andreas Johansson får eleverna att tänka till och många gånger reflektera och uppskatta sin egen skolgång. De får perspektiv och inblick i olika kulturer.
Eleverna höjer prestationsförmågan och självförtroendet
Resorna är kopplade till kurser på skolan, vilket ger en hög studiemotivation bland eleverna. Även deras självförtroende och driv i entreprenörskap ökar – de upptäcker att de är bra på det som de har i uppgift att göra under utbytena.
– Efter avslutat projekt får eleverna ett certifikat som visar att de har slutfört det och att det ingår i en av skolans kurser. Och de elever som genomför resor till afrikanska länder ska efter resan föreläsa om sina projekt.
– Det har visat sig att 80 procent av skolans elever som deltagit i projekt i ett afrikanskt land söker sig senare till arbeten som inkluderar arbete med mänskliga rättigheter eller freds- och konfliktforskning, säger Andreas Johansson.
Klara teoretiska gymnasium har ökat andelen förstahandssökande med 110 procent på tre år. En del av den framgången säger Andreas Johansson beror på skolans satsning på internationella projekt. Resorna har blivit en stor del av skolans verksamhet och har varit till hjälp i olika sammanhang.
– När samhällsprogrammet har behövt få in fler kreativa inslag har det varit perfekt att söka samarbeten inom Erasmus+, berättar Andreas Johansson.
– Projekten kostar en del i början men satsningen kan öka skolans attraktionskraft. Det skapar gemenskap bland eleverna och lärarna, och de elever som kanske inte är så teoretiska lagda kan under dessa projektresor visa sig vara grymma på det sociala. Dessa projekt ger medvetenhet och är en ögonöppnare för många, säger Andreas Johansson.
FAKTA
Vem kan söka finansiering för internationella projekt?
Förskolor, skolor och gymnasieskolor inklusive särskolan och specialskolan.
Var hittar jag mer information?
På Universitets- och högskolerådets webbplats Utbyten.se finns information om vilka program som finns att söka och hur en ansökan går till.
Sponsrat innehåll
Sidan publicerades 2019-04-08 12:46 av
Sidan uppdaterades 2019-05-13 16:04 av