Anpassad grund- och gymnasieskola
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som arbetar i anpassad grund- och gymnasieskola! Under två dagar får du ta del av den senaste forskningen och praktiska exempel, samt möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Mycket välorganiserad konferens med utmärkt och angeläget innehåll!
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll:
- Hur kan vi förebygga och minska utåtagerande beteende vid IF och autism?
- Bedömning som synliggör och stödjer alla elevers lärande.
- Att motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF.
- Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF.
- Kommunikation i anpassad grundskola – turtagning, kommunikationssätt och AKK.
- Hur stödja lärande i undervisning av elever med IF?
- Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium.
Medverkande:

Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE

Nina Klang
PROFESSOR

Hanna Kviman
PSYKOLOG

Issis Melin
SAMORDNARE CMHV

Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE

Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED

Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE

Ann Wikman
GYMNASIELÄRARE & SPECIALLÄRARE
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet och se tider.
08.30 Registrering med kaffe och smörgås 09.15 Skolporten hälsar välkommen 09.30Stödja lärande i undervisning av elever med IF Karolina Fredriksson Erson, har doktorerat i pedagogik och arbetar sedan 2015 som forskare på Skolforskningsinstitutet. Karolina har projektlett forskningssammanställningen om undervisning av elever med intellektuell funktionsnedsättning som genomfördes i nära samarbete med Helena Roos, docent och biträdande lektor i matematikens didaktik vid Malmö universitet samt Daniel Östlund, professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. 10.30 Kaffepaus 11.00 Bedömning i anpassad grund- och gymnasieskola Nina Klang är professor i pedagogik vid Mälardalens universitet där hon forskar om undervisning och lärande i anpassad skola. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Motverka hedersrelaterat våld och förtryck för elever med IF Issis Melin är samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck i Västmanland. Hon har lång erfarenhet av arbete med HRV-frågor, och har även varit sakkunnig på Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck, som har regeringsuppdraget att motverka och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning. 14.00 Eftermiddagsfika 14.30 Utåtagerande beteende vid IF och autism Hanna Kviman är legitimerad psykolog med bakgrund inom BUP, skola och HVB. Hon har arbetat med personer med ett utåtagerande beteende i snart 20 år. Hanna handleder och föreläser om bland annat lågaffektivt bemötande, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och trauma. Ann Wikman är legitimerad gymnasielärare och speciallärare mot matematikutveckling och har både arbetat i och drivit elevhälsa på grundskola och gymnasieskola. Med 20 års erfarenhet från undervisning och elevhälsa möter hon elever, pedagoger och föräldrar utifrån en helhetssyn. 15.30 Konferensens första dag avslutasProgram dag 1
I interaktionen mellan elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och deras lärare skapas möjligheter för elevernas lärande. Men vad har betydelse och på vilket sätt? Ta del av en föreläsning som presenterar en ny forskningssammanställning av internationell och nationell praktiknära forskning om undervisning och lärande i ämnesområden och ämnen. De ingående studierna har undersökt interaktionen mellan lärare och elever i klassrumssituationer och resultaten kan användas för att analysera, förstå och vid behov förändra undervisningen av elever med intellektuell funktionsnedsättning. Karolina Fredriksson Erson
FORSKARE/PROJEKTLEDARE
I den här föreläsningen behandlas centrala teman kring bedömning i anpassade skolformer med särskilt fokus på principer vid utformning av uppgifter och bedömningssituationer för att synliggöra och stödja alla elevers lärande. Föreläsningen kommer också att beröra Gy25 i de anpassade skolformerna. Nina Klang
PROFESSOR
Ett liv fritt från förtryck och våld, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning är en fråga om rättigheter och demokrati. Därför är det viktigt att upptäcka de flickor och pojkar som lever med hedersnormer och från 2022 är hedersfrågor en del av läroplanen. För elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) kan hedersrelaterat våld och förtryck ta sig annorlunda uttryck och det kan vara svårt att upptäcka, eftersom dessa elever ofta befinner sig i en stark beroendeställning i förhållande till familjen. Ta del av en föreläsning som beskriver hur hedersrelaterat våld och förtryck påverkar elever och undervisning, men också vilka möjligheter som finns för lärare i anpassad grund- och gymnasieskola att arbeta förebyggande, stöttande och med fokus på fungerande kommunikation. Issis Melin
SAMORDNARE CMHV
Många elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan har både IF och autism vilket kan skapa en sårbarhet för ett utåtagerande beteende. Ta del av en föreläsning som fokuserar på hur du som pedagog kan förebygga och hantera utåtagerande beteende. Hanna Kviman
PSYKOLOG
Ann Wikman
GYMNASIELÄRARE & SPECIALLÄRARE
09.00 Kommunikation i anpassad grundskola Sofia Wallin är specialistlogoped och fil.dr i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2025 med avhandlingen Supporting Communication in Schools for Students with Intellectual Disability: Augmentative and Alternative Communication and Partner Strategies. 10.00 Kaffe 10.30 Assisterande teknik som alternativ till traditionell läsning och skrivande vid IF Tina Sand är grundskollärare, speciallärare och är fil.dr i psykologi. Hon har en lång och bred erfarenhet av att möta elever som av olika anledningar upplever det svårt att läsa och skriva. Tinas forskningsintressen handlar främst om läs- och skrivsvårigheter samt assisterande teknik. Förutom att forska arbetar hon som läs- och skrivutvecklare i Ronneby kommun. 11.30 Gemensam lunch 12.30. Möjligheter i bildundervisningen på anpassat gymnasium Marie Wetterstrand är bildlärare, speciallärare, förstelärare och kulturombud på Valdemarsro anpassade gymnasium i Malmö. Hon brinner för att skapa en inkluderande och meningsfull undervisning för alla elever och verkar för allas rätt till kulturupplevelser oavsett funktionsförmåga. Marie tilldelades Malmös pedagogpris 2023. 13.30 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Klicka nedan för att läsa mer om innehållet och se tider.Program dag 2
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har svårigheter att förstå och/eller uttrycka talat språk. Internationell forskning visar att elever med kommunikationssvårigheter ofta är passiva i samtal och att kommunikationshjälpmedel inte alltid finns tillgängliga för dem i skolan. I en aktuell avhandling har aspekter kring turtagning och kommunikationssätt undersökts i svensk kontext (anpassad grundskola), samt hur kommunikationen förändras efter personalens deltagande i insatsen AKKtiv Kompis (Alternativ och Kompletterande Kommunikation – tidig intervention). Sofia Wallin
SPECIALISTLOGOPED
Många elever med intellektuell funktionsnedsättning har stora svårigheter att ta till sig skriven text och ännu större utmaningar med att uttrycka sig i skrift. Samtidigt är en stor del av den information vi möter i samhället textbaserad, vilket kan leda till att dessa elever hamnar utanför viktiga sociala sammanhang. Denna föreläsning bygger på en avhandling som omfattar fyra studier genomförda i anpassad grund- och gymnasieskola, där assisterande teknik har använts som alternativ till traditionell läsning och skrivande.Tina Sand
FORSKARE OCH LÄS- OCH SKRIVUTVECKLARE
Hur kan bildundervisningen utformas för elever på tidig utvecklingsnivå med stora omsorgsbehov, eller för estetelever med lindrig IF? Och hur kan den estetiska verksamheten bidra till elevernas kunskapsutveckling och personliga utveckling? Föreläsningen handlar om hur lärmiljön kan anpassas efter unika behov hos varje elev, om att måla med flugsmällor, mjölkvispar och ballonger, och om att bygga broar mellan ämnen, material och kollegor. Den kommer också att beröra ett spännande samarbete med scenkonstkollektivet Kollaborativet, och vilka vinster det förde med sig för alla inblandade. Marie Wetterstrand
BILDLÄRARE & SPECIALLÄRARE
PRAKTISK INFORMATION