Barn- och fritidsprogrammet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar på barn- och fritidsprogrammet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.
Konferensen vänder sig till lärare i barn- och fritidsämnen på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
Jag har fått både inspiration och konkreta delar att ta med mig i min praktiska vardag.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Gy25 – så påverkar reformen bedömning, betygssättning och undervisning på barn- och fritidsprogrammet.
- Undervisning utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv – lektionsupplägg och handfasta råd om repetition och reflektion.
- Studiestrategier på barn- och fritidsprogrammet – praktiska exempel för stärkt lärande.
- Skrivutveckling i alla ämnen – så bygger du en undervisning där språk, skrivande och ämnesinnehåll samverkar.
- UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter, reella utmaningar och ökad självkännedom.
- Ny forskning om stödinsatser för elever på yrkesprogram – strategier att använda före och under APL.
- AI i din yrkesvardag – praktisk workshop från promptning till färdiga undervisningsupplägg.
Medverkande

Eva Bida
LÄRARE

Helena Hellgren
DOKTORAND

Josefin Hellman
LÄRARE OCH DOKTORAND

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Malin Nyberg
LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE

Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG

Isak Strömberg
LÄRARE

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG
Program dag 1
08.15 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Gy25 – nu är vi igång! Möjligheter och fallgropar med reformen
Efter över en termin med de nya ämnesbetygen är det dags att stämma av och gå vidare. Ta del av en föreläsning om vilka möjligheter ämnesbetygen kan ge för din undervisning och hur förändringarna påverkar bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även frågor och dilemman gällande barn- och fritidsprogrammet i relation till Gy25, och vilka fallgropar vi bör ha koll på.
Föreläsningen innefattar dessutom en spaning kopplad till eventuella kommande förändringar på barn- och fritidsprogrammet, både avseende själva programstrukturen samt bedömning och betyg.
- Vilka möjligheter ger Gy25 och förändrade ämnesplaner för din undervisning?
- Vad kan vi behöva tänka på i vårt arbete med bedömning och betygssättning?
- Utifrån de erfarenheter som nu finns, vad kan vi behöva tänka på framåt för att leva upp till intentionerna i reformen och hur får vi ihop det med eventuella kommande förändringar?

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
10.45 Kaffepaus
11.15 UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet
Ung Företagsamhet är en del av utbildningen i entreprenörskap där elever får starta och driva ett eget företag under ett läsår. På barn- och fritidsprogrammet ger detta eleverna en möjlighet att kombinera sin kreativa förmåga med kunskaper inom pedagogik, ledarskap och socialt arbete. Eleverna utvecklar viktiga förmågor som ansvarstagande, samarbete, problemlösning och kommunikation – egenskaper som är värdefulla oavsett om de vill jobba inom förskola, fritidsverksamhet eller annan social yrkesroll. Genom att arbeta med riktiga kunder och verkliga utmaningar får eleverna inte bara ökad självkännedom, utan också ett större självförtroende inför framtiden. Föreläsningen beskriver
- lärarens roll för att stötta eleverna
- exempel på olika företag som går att starta inom ramen för barn- och fritidsprogrammet
- hur UF-företagande går att använda i gymnasiearbetet
- vad forskning visar om UF-företagande.

Isak Strömberg
LÄRARE
Isak Strömberg är lärare på barn- och fritidsprogrammet på Solna gymnasium. Han har arbetat med Ung Företagsamhet i åtta år och har bland annat handlett elever vars företag vunnit utmärkelser av Solna stad. Isak är även delaktig i projektet Gruppmentorskap som är ett samarbete mellan den ideella organisationen Mentor Sverige, organisationen UF (Ung Företagsamhet) och SEB.
12.15 Gemensam lunch
13.15Elever i behov av stöd på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter och utmaningar i klassrummet såväl som vid APL
Yrkesutbildning har i många fall unika förutsättningar när det gäller strategier och stödstrukturer för elever i behov av stöd. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan till exempel vara en stor utmaning, både socialt och arbetsmässigt. Hur kan undervisningen planeras utifrån kunskaper om elevers behov, och hur kan du bäst förbereda och stötta dina elever i samband med APL?
Föreläsningen presenterar ett första resultat från ett pågående avhandlingsarbete om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, med särskilt fokus på möjligheter och utmaningar vid APL. Du får konkreta exempel på strategier att använda vid övergången mellan skola och APL för elever i behov av stöd, samt stödstrukturer på såväl gymnasie- som vuxennivå. Helena Hellgren är doktorand vid Göteborgs universitet, med inriktning pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning berör frågor om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, i såväl skola som på arbetsplats. Hon har tidigare arbetat som yrkeslärare samt som adjunkt vid yrkeslärarprogrammet.
Helena Hellgren
DOKTORAND
14.15 Fikapaus
14.45 AI – ett stöd i barn- och fritidslärares yrkesvardag
Användningen av AI i skolan väcker både nyfikenhet och osäkerhet. Diskussionen fokuserar ofta på elevers användning och frågor om rättssäkerhet, medan möjligheterna att använda AI som ett stöd för lärare sällan lyfts fram. Den här föreläsningen erbjuder en praktisk introduktion till hur AI kan användas som ett arbetsverktyg i undervisningen på barn- och fritidsprogrammet. Du får konkreta exempel på hur AI kan underlätta planering, formativ återkoppling och administrativa uppgifter.
Föreläsningen är utformad som en workshop, där du själv får prova på att gå från enkel promptning till färdiga undervisningsupplägg. Tillsammans utforskar vi hur AI kan bli ett konkret stöd i din yrkesvardag. Andreas Stenberg har en bakgrund som matematiklärare, rektor och utvecklingschef med över tio års erfarenhet inom vuxenutbildning. År 2010 grundade han, tillsammans med två kollegor, en lärplattform för vuxenutbildning inom Academediakoncernen, vilken idag har vuxit till företaget Omniway. Andreas håller regelbundet föreläsningar och workshops om pedagogisk utveckling och ny teknologi.
Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF
15.45 Avslutning dag 1
09.00 Repetition och reflektion på barn- och fritidsprogrammet – praktiska och kognitionsvetenskapliga strategier Att undervisa utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv innebär att lägga särskild vikt vid repetition och reflektion – två avgörande faktorer för effektiv och långsiktig inlärning. På barn- och fritidsprogrammet är repetitionen extra viktig för att utveckla muskelminne och automatisering, vilket krävs för att agera snabbt, korrekt och säkert i praktiska situationer. För att nå dit behövs mängdträning, inte minst inför praktiska examinationer där elever ska visa hela arbetsflödet. En lika viktig del av lärandet är reflektionen, exempelvis efter avklarad APL. Genom att reflektera analyserar eleverna sina erfarenheter och kopplar samman teori med praktik – ett viktigt steg för att utveckla sin yrkesidentitet. Föreläsningen består av två delar. I den första delen fokuserar vi på repetition, med konkreta lektionsupplägg hur vi kan arbeta med mängdträning i olika värdeskapande projekt. I den andra delen får du handfasta råd för att stötta elevernas reflektionsförmåga i relation till deras yrkesroll. Eva Bida arbetar som förstelärare och processledare inom värdeskapande lärande på Torekällgymnasiet i Södertälje. Hon undervisar i yrkesämnen på barn- och fritidsprogrammet samt på vård- och omsorgsprogrammet, i biologi och idrott och hälsa. Eva har tidigare utnämnts till årets lärare i Södertälje kommun och 2023 mottog hon Guldäpplet för sitt arbete med inkluderande digitala verktyg i undervisningen. Malin Nyberg är yrkes- och förstelärare på barn- och fritidsprogrammet på Rönninge gymnasium i Stockholm. Hon har genomfört en studie på magisternivå där hon undersökte elevers reflektioner i samband med APL och APL-uppgifter. Malin är även läromedelsförfattare och har skrivit böckerna Pedagogiskt arbete (2023), Hälsopedagogik (2021), Pedagogik nivå 1 (2025) och Hälsopedagogik nivå 1 (2025). 10.30 Kaffe och smörgås 11.00 Skrivutvecklande undervisning på barn- och fritidsprogrammet För elever på ett yrkesprogram kan mötet med gymnasiearbetet och övergången till högre utbildning vara utmanande vad gäller att erövra ett adekvat skriftspråk. I detta arbete har inte enbart svenskläraren en central roll, eftersom skrivande är en del av alla ämnen. Hur kan barn- och fritidslärare kontinuerligt arbeta med yrkesspråket och det formella skriftspråket med eleverna? Föreläsningen ger flera praktiska exempel på hur lärare på barn- och fritidsprogrammet kan bygga en undervisning där både språk, skrivande och ämnesinnehåll står i fokus. Josefin Hellman är legitimerad lärare och doktorand i svenska vid Södertörns högskola. Hon har undervisat på yrkesprogram i gymnasieskolan samt med skrivstöd i högre utbildning under många år. Nu forskar hon om skrivdidaktik i gymnasieskolan och högre utbildning, och har bland annat medverkat som expert i Utbildningsradions programserie Akademiska skriverier. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Studiestrategier på yrkesutbildning Yrkesutbildning på gymnasiet eller komvux ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål. Föreläsningen presenterar en rad praktiska exempel på värdefulla studiestrategier för elever på yrkesprogram, med särskilt fokus på barn- och fritidsprogrammet. Diana Storvik är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Diana är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Tina Trollefur. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och är författare till böckerna Studiestrategier i gymnasiet (2022) och Studiestrategier i högstadiet (2023). Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Tina är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Diana Storvik. Tina arbetar i dagsläget på Magelungens resursgymnasium, där samtliga elever har behov av särskilt stöd. 14.30 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Program dag 2

Eva Bida
LÄRARE

Malin Nyberg
LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE

Josefin Hellman
LÄRARE OCH DOKTORAND

Diana Storvik
SPECIALPEDAGOG

Tina Trollefur
SPECIALPEDAGOG
PRAKTISK INFORMATION

