Hoppa till sidinnehåll

Barn- och fritidsprogrammet

Konferens i Stockholm

Barn- och fritidsprogrammet

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar på barn- och fritidsprogrammet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. 

Konferensen vänder sig till lärare i barn- och fritidsämnen på gymnasiet och i vuxenutbildningen.

Jag har fått både inspiration och konkreta delar att ta med mig i min praktiska vardag.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • Gy25 – så påverkar reformen bedömning, betygssättning och undervisning på barn- och fritidsprogrammet.
  • Undervisning utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv – lektionsupplägg och handfasta råd om repetition och reflektion.
  • Studiestrategier på barn- och fritidsprogrammet – praktiska exempel för stärkt lärande.
  • Skrivutveckling i alla ämnen – så bygger du en undervisning där språk, skrivande och ämnesinnehåll samverkar.
  • UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter, reella utmaningar och ökad självkännedom.
  • Ny forskning om stödinsatser för elever på yrkesprogram – strategier att använda före och under APL. 
  • AI i din yrkesvardag – praktisk workshop från promptning till färdiga undervisningsupplägg.

Medverkande

Eva Bida

LÄRARE

Helena Hellgren

DOKTORAND

Josefin Hellman

LÄRARE OCH DOKTORAND

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Malin Nyberg

LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE

Andreas Stenberg

VERKSAMHETSCHEF

Diana Storvik

SPECIALPEDAGOG

Isak Strömberg

LÄRARE

Tina Trollefur

SPECIALPEDAGOG

08.15 Registrering med kaffe och smörgås

09.15 Skolporten hälsar välkommen

09.30 Gy25 – nu är vi igång! Möjligheter och fallgropar med reformen

Efter över en termin med de nya ämnesbetygen är det dags att stämma av och gå vidare. Ta del av en föreläsning om vilka möjligheter ämnesbetygen kan ge för din undervisning och hur förändringarna påverkar bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även frågor och dilemman gällande barn- och fritidsprogrammet i relation till Gy25, och vilka fallgropar vi bör ha koll på. 

Föreläsningen innefattar dessutom en spaning kopplad till eventuella kommande förändringar på barn- och fritidsprogrammet, både avseende själva programstrukturen samt bedömning och betyg.

  • Vilka möjligheter ger Gy25 och förändrade ämnesplaner för din undervisning?
  • Vad kan vi behöva tänka på i vårt arbete med bedömning och betygssättning?
  • Utifrån de erfarenheter som nu finns, vad kan vi behöva tänka på framåt för att leva upp till intentionerna i reformen och hur får vi ihop det med eventuella kommande förändringar?

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).

10.45 Kaffepaus

11.15 UF-företagande på barn- och fritidsprogrammet

Ung Företagsamhet är en del av utbildningen i entreprenörskap där elever får starta och driva ett eget företag under ett läsår. På barn- och fritidsprogrammet ger detta eleverna en möjlighet att kombinera sin kreativa förmåga med kunskaper inom pedagogik, ledarskap och socialt arbete. Eleverna utvecklar viktiga förmågor som ansvarstagande, samarbete, problemlösning och kommunikation – egenskaper som är värdefulla oavsett om de vill jobba inom förskola, fritidsverksamhet eller annan social yrkesroll. Genom att arbeta med riktiga kunder och verkliga utmaningar får eleverna inte bara ökad självkännedom, utan också ett större självförtroende inför framtiden. Föreläsningen beskriver

  • lärarens roll för att stötta eleverna
  • exempel på olika företag som går att starta inom ramen för barn- och fritidsprogrammet
  • hur UF-företagande går att använda i gymnasiearbetet
  • vad forskning visar om UF-företagande.

Isak Strömberg

LÄRARE

Isak Strömberg är lärare på barn- och fritidsprogrammet på Solna gymnasium. Han har arbetat med Ung Företagsamhet i åtta år och har bland annat handlett elever vars företag vunnit utmärkelser av Solna stad. Isak är även delaktig i projektet Gruppmentorskap som är ett samarbete mellan den ideella organisationen Mentor Sverige, organisationen UF (Ung Företagsamhet) och SEB.

12.15 Gemensam lunch

13.15Elever i behov av stöd på barn- och fritidsprogrammet – möjligheter och utmaningar i klassrummet såväl som vid APL

Yrkesutbildning har i många fall unika förutsättningar när det gäller strategier och stödstrukturer för elever i behov av stöd. Det arbetsplatsförlagda lärandet kan till exempel vara en stor utmaning, både socialt och arbetsmässigt. Hur kan undervisningen planeras utifrån kunskaper om elevers behov, och hur kan du bäst förbereda och stötta dina elever i samband med APL?

Föreläsningen presenterar ett första resultat från ett pågående avhandlingsarbete om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, med särskilt fokus på möjligheter och utmaningar vid APL. Du får konkreta exempel på strategier att använda vid övergången mellan skola och APL för elever i behov av stöd, samt stödstrukturer på såväl gymnasie- som vuxennivå. 

Helena Hellgren

DOKTORAND

Helena Hellgren är doktorand vid Göteborgs universitet, med inriktning pedagogik och specialpedagogik. Hennes forskning berör frågor om stöd till elever vid yrkesämnesundervisning, i såväl skola som på arbetsplats. Hon har tidigare arbetat som yrkeslärare samt som adjunkt vid yrkeslärarprogrammet.

14.15 Fikapaus

14.45 AI – ett stöd i barn- och fritidslärares yrkesvardag 

Användningen av AI i skolan väcker både nyfikenhet och osäkerhet. Diskussionen fokuserar ofta på elevers användning och frågor om rättssäkerhet, medan möjligheterna att använda AI som ett stöd för lärare sällan lyfts fram. Den här föreläsningen erbjuder en praktisk introduktion till hur AI kan användas som ett arbetsverktyg i undervisningen på barn- och fritidsprogrammet. Du får konkreta exempel på hur AI kan underlätta planering, formativ återkoppling och administrativa uppgifter.

Föreläsningen är utformad som en workshop, där du själv får prova på att gå från enkel promptning till färdiga undervisningsupplägg. Tillsammans utforskar vi hur AI kan bli ett konkret stöd i din yrkesvardag.

Andreas Stenberg

VERKSAMHETSCHEF

Andreas Stenberg har en bakgrund som matematiklärare, rektor och utvecklingschef med över tio års erfarenhet inom vuxenutbildning. År 2010 grundade han, tillsammans med två kollegor, en lärplattform för vuxenutbildning inom Academediakoncernen, vilken idag har vuxit till företaget Omniway. Andreas håller regelbundet föreläsningar och workshops om pedagogisk utveckling och ny teknologi.

15.45 Avslutning dag 1

09.00 Repetition och reflektion på barn- och fritidsprogrammet – praktiska och kognitionsvetenskapliga strategier

Att undervisa utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv innebär att lägga särskild vikt vid repetition och reflektion – två avgörande faktorer för effektiv och långsiktig inlärning. På barn- och fritidsprogrammet är repetitionen extra viktig för att utveckla muskelminne och automatisering, vilket krävs för att agera snabbt, korrekt och säkert i praktiska situationer. För att nå dit behövs mängdträning, inte minst inför praktiska examinationer där elever ska visa hela arbetsflödet. En lika viktig del av lärandet är reflektionen, exempelvis efter avklarad APL. Genom att reflektera analyserar eleverna sina erfarenheter och kopplar samman teori med praktik – ett viktigt steg för att utveckla sin yrkesidentitet.

Föreläsningen består av två delar. I den första delen fokuserar vi på repetition, med konkreta lektionsupplägg hur vi kan arbeta med mängdträning i olika värdeskapande projekt. I den andra delen får du handfasta råd för att stötta elevernas reflektionsförmåga i relation till deras yrkesroll.

Eva Bida

LÄRARE

Eva Bida arbetar som förstelärare och processledare inom värdeskapande lärande på Torekällgymnasiet i Södertälje. Hon undervisar i yrkesämnen på barn- och fritidsprogrammet samt på vård- och omsorgsprogrammet, i biologi och idrott och hälsa. Eva har tidigare utnämnts till årets lärare i Södertälje kommun och 2023 mottog hon Guldäpplet för sitt arbete med inkluderande digitala verktyg i undervisningen.

 

Malin Nyberg

LÄRARE OCH LÄROMEDELSFÖRFATTARE

Malin Nyberg är yrkes- och förstelärare på barn- och fritidsprogrammet på Rönninge gymnasium i Stockholm. Hon har genomfört en studie på magisternivå där hon undersökte elevers reflektioner i samband med APL och APL-uppgifter. Malin är även läromedelsförfattare och har skrivit böckerna Pedagogiskt arbete (2023), Hälsopedagogik (2021), Pedagogik nivå 1 (2025) och Hälsopedagogik nivå 1 (2025).

10.30 Kaffe och smörgås

11.00 Skrivutvecklande undervisning på barn- och fritidsprogrammet

För elever på ett yrkesprogram kan mötet med gymnasiearbetet och övergången till högre utbildning vara utmanande vad gäller att erövra ett adekvat skriftspråk. I detta arbete har inte enbart svenskläraren en central roll, eftersom skrivande är en del av alla ämnen. Hur kan barn- och fritidslärare kontinuerligt arbeta med yrkesspråket och det formella skriftspråket med eleverna? Föreläsningen ger flera praktiska exempel på hur lärare på barn- och fritidsprogrammet kan bygga en undervisning där både språk, skrivande och ämnesinnehåll står i fokus.

  • Vad innebär ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt?
  • Hur kan undervisningen organiseras så att den stärker elevernas skriftspråk såväl som yrkesspråk?
  • Vilka konkreta arbetssätt och metoder kan stötta elevernas skrivutveckling?
  • Hur kan vi förhålla oss till AI och källhänvisning i elevernas skrivande?

Josefin Hellman

LÄRARE OCH DOKTORAND

Josefin Hellman är legitimerad lärare och doktorand i svenska vid Södertörns högskola. Hon har undervisat på yrkesprogram i gymnasieskolan samt med skrivstöd i högre utbildning under många år. Nu forskar hon om skrivdidaktik i gymnasieskolan och högre utbildning, och har bland annat medverkat som expert i Utbildningsradions programserie Akademiska skriverier.

12.00 Gemensam lunch

13.00 Studiestrategier på yrkesutbildning

Yrkesutbildning på gymnasiet eller komvux ska ge eleverna en sammanhållen och meningsfull utbildning med goda studieresultat, välmående och ett positivt möte med arbetslivet. För att nå dit behöver eleverna rustas med en verktygslåda fylld av studiestrategier, samtidigt som lärarna samverkar kring gemensamma mål. Föreläsningen presenterar en rad praktiska exempel på värdefulla studiestrategier för elever på yrkesprogram, med särskilt fokus på barn- och fritidsprogrammet.

  • Varför är studiestrategier avgörande för elevers skolframgång?
  • Hur kan vi stödja eleverna i att utveckla goda studiestrategier?
  • Vilka studiestrategier är betydelsefulla på yrkesprogram, som barn- och fritidsprogrammet? 
  • Hur kan elever med stödbehov gynnas av studiestrategier?
  • Hur kan vi arbeta med studiestrategier inför, under och efter APL?
  • Hur kan vi arbeta kollegialt med studiestrategier för att stärka elevernas lärande?

Diana Storvik

SPECIALPEDAGOG

Diana Storvik är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Diana är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Tina Trollefur. Diana driver även bloggen Specialpedagog på gymnasiet och är författare till böckerna Studiestrategier i gymnasiet (2022) och Studiestrategier i högstadiet (2023).

Tina Trollefur

SPECIALPEDAGOG

Tina Trollefur är gymnasielärare och specialpedagog med lång erfarenhet från både högskoleförberedande program och yrkesprogram. Hon har gedigen kunskap om anpassad undervisning för elever i behov av särskilt stöd och är expert på Elevhälsan.se, där hon bland annat besvarar frågor från läsare. Tina är aktuell med boken Studiestrategier på yrkesprogram (2025), som hon har skrivit tillsammans med Diana Storvik. Tina arbetar i dagsläget på Magelungens resursgymnasium, där samtliga elever har behov av särskilt stöd.

 

14.30 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
  • Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    Cirkeln Konferens, Sveavägen 41, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    16–17 apr 2026
  • Tid
    09:15–14:30
  • Pris (exkl. moms)
    4 995,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-03-16
    4 995,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-04-16
    5 995,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.


Välj om du vill ha fakturan 2025 eller 2026!

 

 

Frågor om konferensen?