Hoppa till sidinnehåll

Elevhälsa

Konferens i Stockholm

Elevhälsa

Välkommen till Skolportens årliga konferens för dig som arbetar inom elevhälsan! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet.

En mycket givande konferens, en av de bättre jag har deltagit i faktiskt!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Skolkontakt – ett forskningsbaserat program för att stötta elever med autism.
  • Elevhälsans roll för att sätta psykisk hälsa på schemat.
  • Ett förändrat uppdrag – att leda och utveckla elevhälsoarbete utifrån de senaste skrivningarna i skollagen och modellen EHM.
  • Så går det att vända skolfrånvaro till närvaro – nya perspektiv och lyckade insatser.
  • En orolig omvärld – hur fungerar barns och ungdomars hjärnor vid upplevda hot, och hur stöttar vi vid känslor av oro?
  • Så får vi till en systematisk samverkan med lärare – ta del av en praktisk modell som fungerar. 
  • Mellan resignation och framtidstro – elevers egna röster om skolans betydelse för att inte hamna i utanförskap och kriminalitet.
  • Mångfald och integration – fördjupade insikter och inspiration.

På konferensen medverkar:

Anna Bengtsson

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Sven Bölte

PROFESSOR

Charbel Gabro

INTEGRATIONSFRÄMJARE

Siri Helle

LEG. PSYKOLOG, FÖRFATTARE OCH FÖRELÄSARE

Jonas Lindbäck

FIL. DR

Louise Lugne

LÄRARE

Ida Necovski

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Lotta Perman

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Hanna Rondahl

SPECIALPEDAGOG OCH FÖRFATTARE

Tove Wahlund

LEG. PSYKOLOG

Aron Åslund

REKTOR

Program, dag 1

08.20 Registrering med kaffe och smörgås

09.20 Skolporten hälsar välkommen

09.30 Att leda och utveckla elevhälsoarbete

Under de senaste åren har elevhälsouppdraget genomgått förändringar, vilket inte minst tydliggörs i den senaste skrivningen i skollagen. Regeringen har även initierat en utredning i syfte att få fram förslag som ska stärka elevhälsan och skolans stödinsatser.

Men hur gör man för att skapa en organisation där elevhälsoarbetet är en naturlig och integrerad del av skolans kärnuppdrag på riktigt? Under den här föreläsningen ges svar på frågan genom strategier, arbetssätt och konkreta exempel utifrån modellen EHM (elevhälsomötet). Föreläsningen ger en beskrivning av det uppdaterade uppdraget, hur det kan översattas i praktiken och hur EHM är ett verktyg för att arbeta både förebyggande och främjande, med färre akututryckningar och med en varaktig, positiv förändring som resultat. Föreläsarna kommer även koppla modellen till en framtidsspaning om en förbättrad elevhälsa.

Anna Bengtsson

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Anna Bengtsson är leg. lärare och specialpedagog, och undervisar återkommande vid Göteborgs universitet. Hon har utvecklat modellen EHM tillsammans med Ida Necovski och Maria Kempe Olsson. Anna är medförfattare till flera böcker inom området, där den senaste är Att leda och utveckla elevhälsa – med EHM som exempel (2023).

 

Ida Necovski

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Ida Necovski är leg. lärare, specialpedagog och handledare, med återkommande undervisningsuppdrag vid olika universitet. Hon har utvecklat modellen EHM tillsammans med Anna Bengtsson och Maria Kempe Olsson. Ida är medförfattare till flera böcker inom området, där den senaste är Att leda och utveckla elevhälsa – med EHM som exempel (2023).

 

10.30 Kaffepaus

11.00 Minskad skolfrånvaro – nya perspektiv och lyckade insatser

Problematisk skolfrånvaro är ett stort problem, som trots flertalet åtgärdsprogram och anpassningar ser ut att öka. Vad kan skolor och elevhälsoteam göra, som inte redan görs, för att få tillbaka eleverna till skolan? Går det att tänka annorlunda när det gäller förebyggande och åtgärdande insatser, och i så fall hur? Ta del av en föreläsning som utgår ifrån verkliga elevexempel där total frånvaro vänts till fungerande skolgång, och som beskriver vad som fungerade och varför. Föreläsningen belyser särskilt vikten av långsiktighet, förebyggande arbete, samverkan med lärarna samt goda organisatoriska förutsättningar.

  • Vilka rutiner och forum är nödvändiga för att förebygga och tidigt upptäcka elever som riskerar att hamna i problematisk skolfrånvaro? 
  • Hur får vi till ett fungerande och långsiktigt samarbete med lärarna?
  • Vad är skolan skyldig att göra, vad borde vi göra och har vi någonsin gjort tillräckligt?

Hanna Rondahl

SPECIALPEDAGOG OCH FÖRFATTARE

Hanna Rondahl är samordnande specialpedagog i central elevhälsa. Hon har arbetat inom både grundskola, gymnasium, särskild undervisningsgrupp och på resursskola. Hanna har skrivit boken Extra anpassningar – vems ansvar? (2022) och är nu aktuell med sin andra bok som handlar om skolfrånvaro (utgivning senhösten 2024).

 

12.00 Gemensam lunch

13.00 ”Mellan resignation och framtidstro” – elevers egna röster om skolor i förorten

Skolsegregation och ökade skillnader mellan skolor och elever är i dag tydligt framträdande. Skolor i marginaliserade och stigmatiserade förorter är särskilt drabbade av de senaste decenniernas förändringar, och många av eleverna i dessa områden lämnar högstadiet utan att vara behöriga till gymnasiet. Något som i forskning visat sig leda till sämre livschanser och en ökad risk för kriminalitet. Att lyssna till elever i förorten kan ge en viktig förståelse för skolans, lärarnas och elevhälsans roll och betydelse för unga i dessa områden. Hur kan vi gemensamt arbeta för att stärka dessa elevers möjligheter och framtidstro? Föreläsningen utgår från forskningsprogrammet Mellan resignation och framtidstro, som bygger på deltagande observationer och intervjuer med elever i årskurs 9 från kommunala grundskolor i förorten.

  • Hur förhåller sig eleverna till sin skola och bilden av den?
  • Hur beskriver eleverna skolans och skolpersonalens betydelse?
  • Hur beskriver de sig själva, sin skolgång och sina utbildningsmöjligheter? 

Jonas Lindbäck

FIL. DR

Jonas Lindbäck är fil.dr i barn- och ungdomsvetenskap och verksam som universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet. Hans forskningsintresse rör skola, segregation och identitet, främst med fokus på unga i stigmatiserade förorter. Jonas är även medförfattare till boken Mellan resignation och framtidstro: Livsvillkor och lärande hos förortens unga (2024).

14.00 Fikapaus

14.30 Arbeta för mångfald och integration – på djupet

Segregationen har ökat i Sverige de senaste 30 åren, vilket ofta lyfts fram som en av flera orsaker till utanförskap och kriminalitet. Ska vi lyckas bryta det mönstret spelar naturligtvis skolan och vi som arbetar där en viktig roll. Mångfald och integration är ofta ledstjärnor i det dagliga arbetet, men trots det fastnar vi ibland i tanke- och beteendemönster som är svåra att bryta. Missförstånd kan uppstå och ibland kanske vi, mer eller mindre omedvetet, förstärker olikheterna i stället för att överbrygga dem. Ta del av en fartfylld och berörande föreläsning med många aha-upplevelser, som hjälper dig att få syn på dina egna normer och värderingar och ger dig en fördjupad förståelse för människors olikheter. 

Charbel Gabro

INTEGRATIONSFRÄMJARE

Charbel Gabro kom till Sverige som flykting från Syrien som fyraåring. Livet i Sverige blev tuffare än familjen tänkt sig, och Charbels tonår präglades av frustration och besvikelse på det svenska samhället. Som vuxen valde han att ägna sitt liv åt att avdramatisera kulturmöten och skapa förståelse för människors olikheter. Charbel har vunnit flera priser för sin talarkonst, bland annat Årets talare 2019.

15.30 Avslutning dag 1

Program, dag 2

09.00 En modell för samverkan mellan elevhälsan och lärare

Samverkan mellan elevhälsan och lärare är ofta en utmaning i skolans värld. På Sannerudsskolan i Kil bedriver man ett utvecklingsarbete kring elevhälsa och systematiskt kvalitetsarbete för att komma åt problemet. Arbetet har resulterat i en modell som innebär ett gemensamt, systematiskt arbetssätt för att synliggöra resultat, utvecklingsområden och utmaningar. Modellen har visat sig ge positiva effekter för elevers närvaro, kunskapsutveckling och psykiska mående. Ta del av en praktiknära föreläsning som beskriver utvecklingsarbetet och modellen, och hur det är möjligt att synliggöra varje elevs progression med hänsyn till både hälsa och lärande.

  • Hur blir elevhälsan mer förebyggande och hälsofrämjande genom ett arbete närmare klassrummet?
  • Hur kan lärarna tillsammans med elevhälsan arbeta systematiskt för att synliggöra varje elevs hälsa och lärande?
  • Hur identifierar vi vilka kritiska situationer som kan uppstå runt eleven och vilket/vilka moment vi ska arbeta mer med?
  • Hur säkerställer vi en plan i arbetet med de elever som är i behov av stöttning och de som är i behov av extra stimulans?

Aron Åslund

REKTOR

Aron Åslund är rektor på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2017.

Lotta Perman

LÄRARE OCH SPECIALPEDAGOG

Lotta Perman är lärare och specialpedagog. Hon har arbetat på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2002 och som specialpedagog sedan 2021.

Louise Lugne

LÄRARE

Louise Lugne är lärare på Sannerudsskolan (F-6) i Kil sedan 2012.

10.00 Kaffe och smörgås

10.30 Så pratar du om oro med barn och ungdomar

Flera undersökningar visar att många barn och ungdomar känner stor oro inför framtiden och situationen i världen, vilket ofta går hand i hand med en oroskänsla över saker som rör det dagliga livet. I vissa fall kan oro och rädslor ta över tankarna helt. Det blir då svårt att fokusera på skolarbetet, känna glädje och uppleva en meningsfullhet i tillvaron, med en ökad risk för bland annat sömnproblem och psykisk ohälsa som följd.

Föreläsningen beskriver vad oro kan innebära för barn och ungdomar, och hur deras hjärnor reagerar vid upplevda hot. Du får handfasta, forskningsbeprövade råd som summerar de mest verksamma sätten för hur elevhälsan kan samtala med, och bäst stötta, dessa elever. 

Tove Wahlund

LEG. PSYKOLOG

Tove Wahlund är leg. psykolog, forskare inom klinisk psykologi och undervisar bland annat om psykologisk behandling vid Karolinska Institutet. I sin forskning studerar hon behandling av oro hos ungdomar och vuxna. Tillsammans med Erik Andersson är Tove författare till Orosboken (utgivning i juni 2024).

11.30 Gemensam lunch

12.30 Psykisk hälsa på schemat

Ungas psykiska hälsa är en av vår tids största samhällsutmaningar, där så många som varannan 15-åring upplever psykiska besvär. Forskning visar att unga som lär sig om psykisk hälsa i skolan mår bättre, vilket gör det lättare att klara läromålen. Kampanjen Psykisk hälsa på schemat arbetar för alla ungas rätt till kunskap om psykisk hälsa genom att kunskapen blir en lika självklar del av skolans hälsoundervisning som fysisk och sexuell hälsa. 

Ta del av en föreläsning som beskriver vikten av att psykisk hälsa sätts på schemat, och elevhälsans roll för att det ska bli verklighet. Föreläsningen går igenom forskning, upplägg och inspirerande exempel för både grundskola och gymnasium.

Siri Helle

LEG. PSYKOLOG, FÖRFATTARE OCH FÖRELÄSARE

Siri Helle är leg. psykolog, författare och föreläsare. Tillsammans med ett flertal ideella organisationer (Bris, Friends och Suicide Zero med flera) är hon frontfigur för kampanjen Psykisk hälsa på schemat. Siri är även faktagranskare på 1177 Vårdguiden inom området psykisk hälsa, och medverkar regelbundet som psykologisk expert i TV4, SvD och Sveriges Radio. Hon har skrivit ett flertal populärvetenskapliga böcker, bland annat Existensboosten (2024) och Känslofällan (2022).

 

13.30 Fikapaus

14.00 Skolkontakt – ett program som ger bättre livskvalitet hos elever med autism

Elever med autism har, förutom svårigheter med det sociala samspelet, ofta hög skolfrånvaro och risk för psykisk ohälsa. Skolkontakt är ett forskningsbaserat program som har utvecklats av KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) vid Karolinska Institutet. Programmet bygger på social färdighetsträning i grupp och vänder sig främst till elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning, men även till elever utan diagnos som visar autistiska drag. Skolkontakt har visat sig ge ett flertal positiva effekter för dessa elever, såsom bättre självförtroende, nya vänner och mindre skolfrånvaro. 

Ta del av en föreläsning som beskriver Skolkontakt och hur elevhälsan systematiskt kan arbeta med programmet, och förbättra livskvaliteten för elever med autism. 

Sven Bölte

PROFESSOR

Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i över 25 år. Tillsammans med kollegor på KIND har han arbetat fram programmen Skolkontakt och dess kliniska motsvarighet Kontakt.

15.30 Konferensen avslutas

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.

  • Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

    Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

  • Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!

  • Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.

  • På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!

  • Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.

  • Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.

  • Cirka en vecka innan konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du själv kan skriva ut och ta med till konferensen. Vi delar inte ut kopior på plats.

  • Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.

  • Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Plats
    Stockholm
  • Lokal
    IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm
    Hitta hit
  • Datum
    13–14 nov 2024
  • Tid
    08:30–15:30
  • Pris (exkl. moms)
    4 195,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-nu-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-05-09
    4 195,00 kr
  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-10-14
    4 495,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2024-11-12
    5 945,00 kr

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev