Hoppa till sidinnehåll

Engelska för högstadiet och gymnasiet

Webbkonferens

Engelska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i engelska på högstadiet eller i gymnasieskolan! Föreläsningarna kan även vara av intresse för din som undervisar vuxna. Ta del av digitala föreläsningar om aktuell forskning och få praktiska verktyg för att utveckla din undervisning.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!


En mycket givande konferens, en av de bättre jag har deltagit i faktiskt!

Sagt av tidigare deltagare

Konferensen berör:

  • Gy25 och ämnesbetyg – så påverkas engelskämnet.
  • Ordundervisning – praktiska förslag på motiverande övningar.
  • Hörförståelse – att förstå och stötta det som är svårt.
  • Uppgiftsbaserad engelskundervisning – för förbättrad kommunikativ förmåga.
  • AI som kompensatoriskt stöd – handfasta råd och exempel.
  • Muntlig färdighet – så skapar du uppgifter som främjar interaktion.
  • Möjligheter med internationella utbyten i engelskundervisningen – upptäck eTwinning!

Medverkande:

Denise Bergström

FIL.DR I ENGELSKA

Amanda Hoskins

DOKTORAND

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Joseph Siegel

PROFESSOR I ENGELSKA

Oliver Smith

UNIVERSITETSLEKTOR

Jonatan Tensetti

LÄRARE

Sanna Vikström

LÄRARE

Per Wennlund

FIL.DR I SPRÅKDIDAKTIK

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

  1. Tasks for increased student engagement

According to a significant body of research, task-based language teaching is an effective method to develop students’ communicative skills and boost their motivation. This presentation demonstrates the reasons for using tasks in relation to Skolverket’s syllabi for English, and indicates the potential challenges involved. 

But what is a task, exactly? You will get a definition of this, based on four established criteria, and we will compare tasks to other classroom activities, such as exercises. We will also describe light, medium and strong versions of task-based language teaching. Finally, you will also be invited to try out various types of tasks.

Per Wennlund

FIL.DR I SPRÅKDIDAKTIK

Per Wennlund (prev. Snoder) has a PhD in language education. He trains student teachers of English at Stockholm University. His research mainly concerns vocabulary knowledge and task-based language teaching.

Oliver Smith

UNIVERSITETSLEKTOR

Oliver Smith is a university lecturer at Stockholm University, where he trains student teachers of English. He also writes course books for EFL teaching. In 2022 Oliver won the award Årets lärare at Stockholm University.

2. Organisera explicit ordundervisning i engelskklassrummet

På engelsklektionerna har fokus länge legat på kommunikativa övningar samt läsning och bearbetning av texter. Traditionella glosläxor har ofta prioriterats bort, särskilt i undervisningen av de äldre eleverna. Det finns dock stora vinster med att ibland fokusera explicit på att lära eleverna nya ord. Hur gör du detta på ett sätt som är värt tiden och ger eleverna rätt förutsättningar för att utvecklas? Hur kan eleverna träna på glosor på ett sätt som är motiverande och samtidigt leder till lärande? Föreläsningen presenterar forskning om hur ordinlärning kan stöttas, och du får praktiska förslag på hur undervisningen kan organiseras.

Denise Bergström

FIL.DR I ENGELSKA

Denise Bergström är fil.dr. i engelska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Hon forskar om ordundervisning i engelska och har kartlagt vilka möjligheter som ges för att öva ordförråd, i bland annat läromedel för högstadiet. Denise disputerade 2023 med avhandlingen Words in school. A study of vocabulary learning support in the Swedish EFL classroom.

 

3. Möjligheter med digitala utbyten i undervisningen

Vill du öka motivationen hos dina elever genom att ge dem verkliga mottagare och möjlighet att samarbeta med elever i andra länder? Undrar du hur du ska få tid till detta, och hur du hittar skolor att samarbeta med?

Upptäck det europeiska nätverket eTwinning och dess möjligheter att genomföra digitala samarbeten med skolor i Europa! Ta del av goda exempel på tidigare projekt och aktiviteter som du som engelsklärare kan genomföra, och få konkreta förslag på hur du enkelt kan komma i gång med dina elever.

Sanna Vikström

LÄRARE

 

Sanna Vikström är lärare i engelska och franska på Grubbeskolan, en 7-9 skola i Umeå. Hon är eTwinningambassadör och arbetar med internationella projekt i sin undervisning.

4. Gy25 – vad ändras och varför?

Den 1 juli 2025 införs Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i engelskämnet, och vad dessa innebär för dig i din yrkesroll.

  • Vad ändras i ämnesplanen för engelska, och varför?
  • Hur påverkas bedömning och betygssättning?
  • Hur kommer övergången från kursbetyg till ämnesbetyg att gå till?
  • Hur kan du som ämneslärare förbereda dig på bästa sätt?

Anna Karlefjärd

UTBILDNINGSLEDARE

Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).

5. Understanding and supporting listening comprehension

Listening is a crucial but sometimes overlooked skill in second language (L2) development. Since listening occurs with seemingly little effort in one’s first language, many people assume it simply happens automatically in an L2. When reflecting upon the actual set of processes and multiple demands made on the listener, however, the complex reality of the listening act becomes clearer. This presentation aims to

  • review the various processes that comprise the listening act
  • introduce new research that monitors listening comprehension
  • discuss what to consider when selecting listening texts
  • share pedagogic approaches and listening activities for the secondary school classroom.

Joseph Siegel

PROFESSOR I ENGELSKA

Joseph Siegel is a Professor in English with a focus on second language pedagogy at Stockholm University (SU), where he teaches courses in language teacher education and applied linguistics. He has published a number of articles on various aspects of second language teaching and development. His book Teaching English in Secondary School: A handbook for teachers (2022) combines international perspectives on second language education with the Swedish context. Along with colleagues Maria Kuteeva (SU) and Aki Siegel (SU), Joseph is currently working on the ReMoDEL project, which focuses on listening in L2 English in higher education.

6. Designing interactive speaking tasks

A common view within the English as a foreign language (EFL) classroom is that being orally proficient is exclusively a matter of accurate linguistic proficiency, in terms of vocabulary, grammar and fluency. However, being a successful speaker of a foreign language also requires the ability to interact with others, e.g. recognising and responding to what is going on, showing active listenership, asking for clarification, and offering re-formulations. One way to create opportunities for students to practise this is by offering speaking tasks that promote interaction. But how do you know if a task is effective or not? This presentation provides research on oral task design and presents a framework for how you can create interactive speaking tasks for your students.

Amanda Hoskins

DOKTORAND

 

Amanda Hoskins is a doctoral student at Linköping University. Her research focuses on EFL students’ interactional competence in the classroom, and how the design of speaking tasks affects students’ interaction. In particular, she is interested in how students employ and interact with teaching materials.

 

7. AI som kompensatoriskt stöd i engelskundervisningen

Generativ AI öppnar upp för nya möjligheter i språkklassrummet, men som lärare kan det ibland vara svårt att veta var man ska börja. Ta del av en interaktiv föreläsning som beskriver vad generativ AI är och vad du kan förvänta dig av tekniken. Du får också möjlighet att utforska de vanligaste AI-verktygen som lärare har tillgång till. Du lär dig bland annat

  • hur AI kan generera bildstöd för att konkretisera undervisningsinnehållet
  • hur ChatGPT och Claude kan användas i språkundervisning
  • hur du promptar för att få de svar du önskar
  • hur konversationsagenter kan användas för att träna muntlig förmåga.

Jonatan Tensetti

LÄRARE

Jonatan Tensetti är leg. lärare i engelska och svenska och AI-nörd. För närvarande arbetar han som lärare på SFI i Trelleborg, och han är aktuell med boken Med AI som stöd (utgivning hösten 2024). Tillsammans med Danny Stacey och Joel Rangsjö driver Jonatan podcasten AI-snack och hemsidan eduai.se, där de tillsammans med experter utforskar hur AI kan förändra undervisningen.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.

    Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.

    Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

    Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.

    Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.

     

    Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.

     

    Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.

     

    Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.

     

    Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.

     

  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.

  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.

  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.

  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 

  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.

  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.

  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.

  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.

  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.

  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.

  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.

  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.

  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.

  • Ja, det går bra att pausa och spola.

  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.

Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    27 mar – 17 apr 2025
  • Tid
    08:00–00:00
  • Pris (exkl. moms)
    3 895,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2025-02-20
    3 895,00 kr
  • Standardpris (exkl. moms)
    Till och med 2025-04-17
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

Välj faktura 2024 eller 2025!

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

 

Frågor om konferensen?

Relaterat innehåll

Nyhetsbrev