Hoppa till sidinnehåll

Engelska för högstadiet och gymnasiet

Webbkonferens

Engelska för högstadiet och gymnasiet

Välkommen till Skolportens webbfortbildning för lärare i engelska på högstadiet och gymnasiet! Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen. Ta del av digitala föreläsningar med praktiska exempel och aktuell forskning om engelskundervisning, och nätverka med kollegor från hela Sverige!

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Oerhört inspirerande, handfasta tips som tydligt är förankrade i forskning.

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • Litteraturundervisning som bygger på elevernas intressen och skapar frivilliga läsare.
  • Arbeta med ordförrådsutveckling utifrån korpuslexikon och kognitiva processer.
  • Muntligt berättande som stärker elevernas identitet och ökar deras interaktionella kompetens.
  • Särskilt begåvade elever – så kan vi bemöta och stimulera dem i engelskundervisningen.
  • Använd elevers olika modersmål som resurs för fler perspektiv i klassrummet.
  • Skrivuppgifter som baseras på kreativitet, autentisk input och elevengagemang.
  • Skönlitteraturens roll och legitimitet i engelska – varför är den så viktig och hur kan vi utforska dess möjligheter?
  • Fördjupande föreläsning om synen på frihet, polarisering och aktuell utveckling i USA.

Medverkande

Jenny Bergström

FIL. DR I PEDAGOGISKT ARBETE

Katherina Dodou

DOCENT I ENGELSK LITTERATUR

Ben Grimm

GYMNASIELÄRARE

Adam Hjorthén

DOCENT I HISTORIA, UNIVERSITETSLEKTOR I NORDAMERIKASTUDIER

Björn Kohlström

GYMNASIELÄRARE

Silvia Kunitz

UNIVERSITETSLEKTOR I ENGELSKA

Paul Morris

MODERSMÅLSLÄRARE

Erica Sandlund

PROFESSOR I ENGELSKA

Caroline Sims

UNIVERSITETSLEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Engelskundervisning i flerspråkiga kontexter (ca 60 min)

Ungefär var tredje elev har ett annat förstaspråk än svenska, och kursplanen i engelska beskriver hur undervisningen ska uppmuntra eleverna att utveckla sin flerspråkighet samt utgå från deras intressen och erfarenheter. Detta ger utmärkta förutsättningar för en engelskundervisning med flerspråkiga perspektiv. Trots det utgår undervisningen ofta från svenskan som norm, vilket kan missgynna flerspråkiga elever. Även genom enspråkiga normer så som English only-klassrum, riskerar vi att begränsa möjligheten till en mer mångfacetterad undervisning.  

Presentationen tar avstamp i forskning om engelskundervisning för nyanlända men är relevant även för andra lärare. Vi tar bland annat upp flerspråkiga undervisningspraktiker, enspråkiga normer och språkhierarkier inom engelskundervisningen i grundskolan och gymnasiet. Målet är att ge inspiration och idéer för hur dukan öppna klassrummet för fler språk än svenska och engelska, och på så sätt skapa mer likvärdiga förutsättningar för alla elever. 

Jenny Bergström

FIL. DR I PEDAGOGISKT ARBETE

Jenny Bergström är fil. dr i pedagogiskt arbete, verksam vid Umeå universitet och Högskolan Dalarna. Hon har lång erfarenhet av undervisning inom gymnasiet, vuxenutbildningen och högre utbildning. Jenny är utbildad gymnasielärare och har undervisat i svenska, engelska och svenska som andraspråk. Hennes forskning handlar bland annat om engelskundervisning, maktperspektiv, språkideologier och andrafiering.

 

2. Practicing interactional competence through narrative tasks (ca 60 min)

Second language interactional competence (L2 IC) represents the ability to use a range of resources to perform social actions, like making proposals or telling a story. In recent years it has been suggested that this competence should take a more central role in teaching and assessing oral proficiency. IC can in fact be considered one of the “all-round communicative skills” that are the aim of L2 learning, according to the Swedish syllabus for English. 

The ongoing research project “Tell-ability: Storytelling as a life skill and interactional competence in second language education” focuses on important aspects of IC: 9th graders’ ability to share experiences and to create and tell stories. In this presentation we will show examples of students working with different types of narrative tasks and we will analyze their interactional competence. We will also present some implications for teaching and assessment and discuss how, through carefully designed tasks, students can develop life skills that are relevant for their future.  

Erica Sandlund

PROFESSOR I ENGELSKA

Erica Sandlund is Professor of English Linguistics at Karlstad University. She conducts research into various aspects of language learning and teaching, language testing, and social interaction. Erica has recently published a book on the assessment of second language oral proficiency together with Pia Sundqvist, and she is the principal investigator for the research project on second language storytelling.

Silvia Kunitz

UNIVERSITETSLEKTOR I ENGELSKA

Silvia Kunitz is a Senior lecturer at Linköping University, where she is involved in teacher education. In her research she works with conversation analysis to study how second language learners interact with others. Silvia also collaborates with schoolteachers in the network for English and Modern Languages at Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS).

3. Making Vocabulary Stick: Research-Based and Engaging Strategies for Vocabulary Learning (ca 60 min)

Vocabulary acquisition is a fundamental part of language learning, and yet it is an area in which many instructors rely on intuition, misconceptions or even avoidance. This workshop offers tried-and-true teaching strategies grounded in established research on vocabulary acquisition: 

  • using corpus lexica to inform what words you teach
  • working with students’ cognitive processes to consolidate new vocabulary
  • exploiting the “test effect” to ensure that new words become part of students’ long-term vocabulary. 

Most importantly, it highlights ways to engage students and make vocabulary learning fun. In addition to a pedagogical background on vocabulary acquisition, you will get practical classroom strategies and templates to implement.

Ben Grimm

GYMNASIELÄRARE

Ben Grimm was born and raised in the U.S. and got his start as a boarding school teacher at Deerfield Academy. He got his B.A. in Religion and Scandinavian Studies at Harvard and his M.S.Ed. at University of Pennsylvania. Ben currently works as an English teacher at Nacka Gymnasium in Stockholm. 

4. Challenging students who are ahead in their learning (ca 60 min.)

Although efforts have been made to make education more inclusive for learners of diverse abilities, a recurring claim in research and by official policy agents is that not enough support is given to students who are ahead in their learning. In English they may range from native speakers to students who are highly able in extra-mural English activities, or those who are defined as linguistically able or even ”gifted”. Frequently identified consequences of this lack of support include having to wait for their peers, being given ad-hoc activities and having to rehearse already attained skills.

This talk explores the concept of giftedness and how English can be taught in a way that challenges and stimulates a variety of abilities, including students who are ahead in their learning.

Caroline Sims

UNIVERSITETSLEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Caroline Sims (PhD) is a senior lecturer in special education at Mälardalen’s University. Her research focuses on differentiated teaching and how the concept of giftedness is understood in an educational context in Sweden. She is frequently appointed as a guest speaker on questions to do with gifted education. Caroline is also the editor and co-author of the anthology Särskild begåvning i praktik och forskning (2021), which gives support to teachers in their work with students who are ahead in their learning.

 

5. Meningsfull litteraturundervisning i engelska – vad säger forskningen? (ca 60 min)

Vi vet att det är bra för elever att läsa och arbeta med litterära texter i skolan. Men vilken roll bör litteraturen ha just i engelskundervisningen, och varför är det viktigt? Och hur kan man organisera litteraturundervisning så att den blir meningsfull för eleverna samtidigt som den bidrar till läroplanens mål? 

Föreläsningen presenterar forskning om varför elever bör ges möjlighet att läsa och arbeta med litterära texter i engelskklassrummet. Du får även konkreta, forskningsbaserade förslag på hur undervisningen kan organiseras. Särskild vikt läggs vid undervisning som metodiskt bygger upp elevers vilja och förmåga att uppleva, ta till sig och lära sig av litterära texter.

Katherina Dodou

DOCENT I ENGELSK LITTERATUR

Katherina Dodou är docent i engelsk litteratur med inriktning mot litteraturdidaktik, och forskare i engelskdidaktik vid universitetet i Oslo. Hon har bland annat forskat om litteraturläsningens position och legitimeringar, samt om litteraturundervisningspraktiker i skolan. 

6. From #BookTok to the Classroom: Leveraging Voluntary Reading in English Education (ca 60 min)

In parallel with the ongoing reading crisis in Swedish schools, many upper secondary school students are more than happy to read books in English and they actively share their reading tips on #BookTok. How can we use this unique situation to stimulate learning? And what are the benefits of consciously and actively working to combine students’ voluntary reading with the teaching of literature which is a core part of the English curriculum? 

By tapping into the interest that already exists in students, we can assist them in developing their reading towards increasingly challenging books, to make them grow as individuals and discover new perspectives on the world around them. This presentation offers practical examples of conscious and systematic teaching of literature, aiming to make fiction important and interesting for students.

Björn Kohlström

GYMNASIELÄRARE

Björn Kohlström works as an upper secondary school teacher of English and Swedish at Per Brahegymnasiet in Jönköping. He is also a freelance writer and a literary critic. Björn serves on several literary prize committees and is a member of Expertrådet för läsning, founded by Lärarstiftelsen and Sveriges Lärare.

7. Unlocking Creativity: The Meaningful English Classroom  (ca 60 min)

 Although many young people in Sweden are comfortable with the English language and find it enjoyable, studies show that the English school subject can be less engaging than the ways pupils use and learn English in their free time. Moreover, a large number of pupils find English too difficult and fail in the subject. Indeed, such a broad spectrum of proficiency presents a challenge for the English teacher. 

 This talk will demonstrate ways to craft activities and lessons that are both playful and serious – drawing on authentic English that can stimulate creativity and be meaningful for all pupils. You will get ideas for role play, fan fiction and other creative writing exercises, and you will be provided with examples of the texts of skilled and experienced writers for young people that can be used as input. The aim is to build the confidence and motivation of all pupils to learn English in a multilingual classroom, where language education overlaps with visual art, literature, film and music. 

Paul Morris

MODERSMÅLSLÄRARE

Paul Morris currently works as a teacher of English (mother tongue), based at Centrum för flerspråkighet in Västerås. Previously, he has taught at different levels in schools in England and Sweden, and worked as a teacher educator at Mälardalen University, where he also completed his licentiate study: “Creative Writers in a Digital Age” (2022) . 

8. Amerikansk (o)frihet, politisk polarisering och vårt behov av USA (ca 60 min)

USA firar sitt 250-årsjubileum som självständig nation 2026. Självständighetsförklaringen från 1776 är naturligtvis central i berättelsen om USA som frihetens land, men den har alltid levt jämsides med historien om amerikanska ofriheter, präglad inte minst av slaveriet och dess efterverkningar. Idag har dessa konkurrerande historier blivit politiskt sprängstoff och en del i den starka polarisering som präglar USA:s politik och samhällsliv. 

I föreläsningen får du en historisk överblick över betydelsen av begreppet ’frihet’ i USA, samt över statens roll i det amerikanska samhället och hur det påverkar dagens diskussioner om yttrandefrihet och akademisk frihet. Vi kommer att titta på den politiska polariseringens utveckling och betydelse, och även den underliggande frågan om vilka behov vi i Sverige har av USA.

Adam Hjorthén

DOCENT I HISTORIA, UNIVERSITETSLEKTOR I NORDAMERIKASTUDIER

Adam Hjorthén är docent i historia och universitetslektor i nordamerikastudier vid Svenska institutet för nordamerikastudier (SINAS), Uppsala universitet. Han har tidigare varit verksam vid bland annat JFK Institute for North American Studies vid Freie Universität Berlin och varit gästforskare vid George Washington University och University of Minnesota. Adams nuvarande forskning handlar om etnisk identitet, den amerikanska konstitutionen och politisk polarisering i USA.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.   Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.   Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.   Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.   Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
     
  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 
  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
  • Ja, det går bra att pausa och spola.
  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    12 feb – 13 mar 2026
  • Tid
    08:00–00:00
  • Pris (exkl. moms)
    3 995,00 kr

Prisnivåer

  • Boka-tidigt-pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-01-05
    3 995,00 kr
  • Ordinarie pris (exkl. moms)
    Till och med 2026-03-13
    4 595,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 8 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

VÄLJ ATT FÅ FAKTURAN 2025 ELLER 2026!

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

Intervju med en föreläsare

Läs Skolportens intervju med Caroline Sims, universitetslektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om elever som ligger långt fram i engelskundervisningen.

Caroline Sims.

Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här

Frågor om konferensen?