Engelska för högstadiet och gymnasiet

16–17 mars 2023

Stockholm


Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i engelska på högstadiet eller gymnasiet! Under två dagar kan du ta del av den senaste forskningen som rör engelskundervisning, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.

Konferensens föreläsare och programpunkter presenteras under hösten. Säkra din plats och boka redan idag.

  • Plats
    Stockholm
  • Datum
    16–17 mars 2023
  • Tid
    09:00–15:30
  • Pris
    3995 kr

Konferensen berör:

  • Att undervisa i heterogena grupper – hur utmanar vi alla elever på rätt nivå?
  • Effektiv ordinlärning – forskning och förslag för klassrummet.
  • Praktisk workshop om engagerande skrivundervisning.
  • Skönlitteraturens roll i engelskundervisningen.
  • Afrikansk litteratur för klassrummet.
  • Spel i språkundervisningen – inte bara underhållning.

    Fler föreläsningar presenteras inom kort


På konferensen medverkar:

Joseph Siegel, docent

Per Snoder, fil.dr

Catharina Wolcott, doktorand

Olle Linge, universitetslektor

Gail Davison Blad, leg. lärare och författare

Ashleigh Harris, professor


08.45 Registrering med kaffe och smörgås

 

09.30 Skolporten hälsar välkommen

 

09.40 Information om denna föreläsning kommer inom kort

 

10.30 Kaffe

 

11.00 Ideals and Realities: Teaching Mixed Ability Classes

Groups of students are comprised of individuals, each one with specific interests, motivations and academic experiences. In English classes, another variable is English proficiency, including previous exposure and access to the language. This combination often results in classes with widely mixed abilities. As a teacher, you might face challenges in planning and delivering effective English lessons that allow all students to reach stated course goals. This presentation aims to

  • identify factors relevant to mixed ability English classes
  • consider what challenges teachers of such groups face
  • discuss strategies for success in teaching linguistically heterogenous groups
  • apply principles in order to make materials and tasks more or less challenging to accommodate mixed ability groups.

 

Joseph Siegel is a senior lecturer at Stockholm University and Örebro University, where he teaches courses in language teacher education and applied linguistics. He has published a number of articles on various aspects of second language teaching and development. His new book Teaching English in Secondary School: A handbook for teachers (2022) combines international perspectives on second language education with the Swedish context.

 

12.00 Lunch

 

13.00 Effektiv ordinlärning i engelskundervisningen

Många elever förstår betydligt fler engelska ord än de själva använder. Hur hjälper vi dem att utöka sitt ordförråd produktivt, särskilt i spontant tal? Hur väljer vi vilka ord som eleverna ska möta i undervisningen? Vilka ord är mest användbara, och hur arbetar vi systematiskt med dem? Föreläsningen utgår från aktuell forskning om ordinlärning och ger förslag på hur lärare kan arbeta med nya ord i klassrummet utifrån planering, formelstrukturer och produktiv kunskap.

 

Per Snoder är fil.dr i språkdidaktik vid Stockholms universitet. Han undervisar lärarstudenter i engelska och forskar om ordkunskap. Per har en bakgrund som engelsklärare på högstadiet och gymnasiet.

 

14.00  Eftermiddagsfika

 

14.30 Writing skills – practical strategies for the classroom

All of our students have enthusiastic writers inside them that are trying to get out. As teachers, we need to give our young writers the tools they need to get started quickly on each text, communicate their ideas clearly, and finish up! How can we inspire and challenge each individual student at the right level? Which mistakes are important to catch and correct? Which grammar points are useful to teach, and in what order? How do we give feedback that keeps student motivation high? And how do we do all these things without burning ourselves out in the process? Bring a pen or a laptop so we can try out some fun ways to break down complicated goals into a series of small, separate skills.

 

Gail Davison Blad is an American-born journalist-turned-English-teacher with more than 20 years’ experience of teaching English at mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet, Komvux and Yrkeshögskolan. She is the author of Really InspiringBoost Your EnglishWrite on 1–3 and a co-author of the Wings 8 and Wings 9 workbooks. She has also written a young adult novel, The Same Stars, designed for use in the classroom.

 

15.30 Avslutning dag 1

 

9.00 The Role of Literary Texts in the Swedish EFL Classroom: Why, What and How?

Due to the sparse guidelines in the syllabus of English regarding literary texts, EFL teachers must make certain decisions based on their individual interpretations. Some pertinent questions arise in this regard. A recent study focuses on the decisions and dilemmas of upper secondary EFL teachers in Sweden, with respect to literary texts. The presentation will take you through of the results of the study as well as present some important conclusions and advice regarding classroom use of literature:

  • Why should teachers focus on literary texts in EFL?
  • What are or should be the functions of these texts?
  • What texts should a teacher choose?
  • How should these texts be approached?

 

Catharina Wolcott is a senior lecturer in English at the University of Skövde. She is also a qualified upper secondary teacher of English and Spanish with 15 years of teaching experience at this level. Catharina’s presentation is based on her PhD thesis The Role of Literary Texts in the Swedish Upper Secondary EFL Classroom: The Teacher Perspective (2022).

 

10.00 Kaffe och smörgås

 

10.30 African literature

Ashleigh Harris

Mer information om denna föreläsning kommer inom kort

 

11.30 Lunch

 

12.30 Learning English through games

Games have great potential for language teaching, far beyond being entertaining and motivating. When games are used correctly, students practise the very skills they need to be successful users of the language, both in the classroom and in the world outside. Playing with and/or against others also makes students engaged to a degree which is hard to achieve through other means. In this lecture, you will learn how to harness the power of games, not merely to make lessons more interesting, but ultimately to help your students take their English to the next level.

 

Olle Linge is a language teacher, lecturer and writer, with a special interest in second language acquisition. He teaches professional development courses for language teachers at Uppsala University and Chinese for specific purposes at Linköping University.

 

13.30 Eftermiddagsfika

 

14.00 Mer information om denna föreläsning kommer inom kort

 

15.00 Konferensen avslutas

 

Föredrar du att delta på webbkonferensen? Boka här!


Avbokning och byte fram till 30 dagar före konferensstart!*

*Administrationsavgift 500 kr


Boka-nu-pris: 3 995 kr ex moms (gäller t.o.m. 31 oktober 2022)

Boka-tidigt-pris:
4 295 kr ex moms (gäller t.o.m. 16 februari 2023)

Ordinarie pris: 5 795 kr ex moms

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal.

Vår ambition är att informera i god tid, men en förändrad situation kan innebära att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. 

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: nina.fahlen@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Du kan avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Vid sjukdomssymptom uppmanar vi dig att stanna hemma. Kontakta Skolporten så flyttas du utan kostnad över till webbkonferensen.

Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas.

Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att t ex frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

Hotell Birger Jarl, Birger Jarlsgatan 70, Stockholm.

Läs mer här

Kommunikationer: Närmaste T-banestation är Rådmansgatan. Det tar ca 20 minuter att promenera från centralen.

Konferensens deltagare får 15% på rumspriset på Hotell Birger Jarl. Boka via hotellets hemsida och ange kod SKOL.


Frågor om programmet
Nina Fahlén: 076-321 62 99 nina.fahlen@skolporten.se