Engelska för låg- och mellanstadiet Webbkonferens

19 april – 3 maj 2021

Webbkonferens "Andra chansen"

Missade du konferensen i engelska hösten 2020? Här får du en andra chans att ta del av aktuell forskning och praktiska verktyg för att hålla undervisningen relevant. Målet är att skapa ett kommunikativt klassrum där språket används på riktigt. Välkommen!

Programmet innehåller ett urval av föreläsningarna från konferensen Engelska för låg- och mellanstadiet, hösten 2020.

Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av fem inspelade föreläsningar under 14 dagar. Du kan titta när du vill och så många gånger du vill. Föreläsningarna är 40-60 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens ”Andra chansen”
  • Datum
    19 april – 3 maj 2021
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    2895 kr

Konferensen berör:

  • Styrdokumenten i praktiken – hur skapar vi en kommunikativ engelskundervisning?
  • Tekniker för att undervisa elever med olika språklig bakgrund och kunskapsnivå.
  • Engelska på riktigt! Skapa ett internationellt klassrum med äkta kommunikation.
  • The Storyline Approach som metod för att bygga språket och skapa en röd tråd i undervisningen.
  • Skönlitteratur för yngre elever – hur fungerar det? Evidensbaserade tekniker och praktiska verktyg. 

På konferensen medverkar:

Sharon Ahlquist, universitetslektor, lärarutbildare, författare 

Emma Nääs, leg. grundskollärare

Una Cunningham, professor


Gun Lundberg, författare, tidigare lärarutbildare 

Oliver Smith, lärarutbildare

Föreläsningarna publiceras senast kl 09.00. Logga in via länken och lösenordet i det informationsbrev du fått ca 10 dagar före konferensen.

 

1. Att undervisa i engelska på låg- och mellanstadiet – vad säger styrdokumenten? 

De första årens engelska är mycket viktiga för att grundlägga och utveckla elevernas språkliga bas, självförtroende och språkintresse. Modern språkforskning betonar att eleverna bör uppmuntras att tro på sin egen förmåga och våga använda språket i kommunikation med andra. Vilka verktyg har lärare för att ta sig an denna uppgift och hur kan de användas? Ta del av en föreläsning som går igenom några av engelskundervisningens hörnstenar med utgångspunkt i kursplanen och kunskapskraven från 2020. 

  • Kursplanen som arbetsverktyg för planering och bedömning.
  • Fokus på vad eleverna kan och behöver kunna göra med språket.
  • Brobygge mellan klassrumsengelskan och fritidsengelskan.
  • Formativ bedömning i praktiken.

 

Gun Lundberg har arbetat som universitetslektor vid lärarutbildningen vid Umeå universitet, där hon undervisat i engelska samt varit programansvarig för grundlärarprogrammen F−3 och 4–6. Hon har varit delaktig i Skolverkets arbete med framtagandet av kursplanen i engelska 2011 och 2020. Gun är författare till kursböckerna De första årens engelska och Early Language Learning and Teaching, Pre-A1−A2, samt har en bakgrund som lärare i engelska i grundskolan.

 

2. Using the Storyline Approach to Improve Communicative Skills 

The Storyline approach originated in primary education in Scotland, but today it is used at all levels of education and in many countries. In Storyline, a fictive world is created in the classroom and learners take on the role of characters in a story. Research shows that achievement is higher where there is enjoyment and this approach is a fun way of learning that is also closely tied to the syllabus. 

In this lecture, you will learn how vocabulary and grammar practice can be integrated with speaking, listening, reading and writing tasks, all within the framework of the Storyline. We will also discuss how Storyline can be used to develop the language in young learners without needing to replace the textbook. 

 

Sharon Ahlquist is a senior lecturer in English at Kristianstad University, working in teacher education. She is the author of Storyline –developing communicative competence in English and English is fun! Challenges and Opportunities: English in Years 4–6. 

 

3. Bridging the Gap Between Science and the Use of Fiction in the Classroom –What, Why and How 

The aesthetic learning process, especially the use of literature in the language-learning classroom, should be seen as a highly effective, evidence-informed approach to teaching. Research shows that vocabulary size is the number one predictor of language proficiency and that repetition is a key factor for learning. Storybooks and other works of fiction are great sources of vocabulary and can be used and read multiple times. However, the use of fiction is underrepresented in the language learning classroom. This presentation will explore the what, why and how of using storybooks in English class. 

  • Research findings – what do we know of how fiction can promote language learning?
  • Different kinds of literature and how to choose and evaluate storybooks based on their appropriateness to LGR11.
  • Practical, evidence-informed methods of how to plan sustainable, effective and varied lessons using storybooks, and how to work with literature in multilingual classrooms.

 

Oliver Smith is originally from England and teaches language didactics in the teacher education program at Stockholm University (F-3 and 4-6). Previously, he has worked as a language teacher in primary, secondary and adult education.

 

4. Världen i ditt klassrum – engelska på riktigt med virtuella verktyg 

Många elever har god kontakt med engelskan på sin fritid, men hur kan vi arbeta i klassrummet för att ge dem verkliga mottagare för sin språkträning och få engelskan att bli ”på riktigt”? Med hjälp av verktyget Skype in the classroom kan du arbeta kreativt, kollaborativt och värdeskapande, samt öva elevernas kommunikativa förmågor genom att skapa möten och samarbeten med människor från hela den engelsktalande världen. Ta del av en föreläsning om hur du tar steget att använda virtuell kommunikation i klassrummet och på så vis håller undervisningen uppdaterad och relevant. 

  • Bakgrund och motivationsfaktorer.
  • Aktiviteter – vad du kan göra och hur det kan genomföras.
  • Utvärdering – vad tycker eleverna och vad lär de sig?

 

Emma Nääs arbetar som lärare i engelska på Jonslunds skola i Essunga kommun. För sitt arbete med digitala verktyg och värdeskapande undervisning har hon tilldelats 2a pris i Guldäpplet, priset European Language Label av Europeiska kommissionen, samt nominerats till ambassadör för FN-samarbetet TeachSDGs. Emma höll också avslutningstalet på Microsofts världskongress Educator Exchange i Singapore, 2019.

 

5. Teaching English in Mixed-Level Classes

Some children are used to hearing and speaking English outside school, while others are beginners when they start learning English in school. Newly-arrived pupils may not have studied English before, yet they often join the rest of the class for English lessons, with both English and Swedish as new languages. Teachers must find ways to work effectively with pupils at different levels, helping beginners to start using English at the same time as more advanced pupils need to continue learning and to be challenged.

This lecture will offer strategies for individualization with examples of several approaches which let pupils on different levels work together within the same activities. Both hesitant and outgoing pupils need to speak and write English, and to begin to see themselves as active users of English. You will learn techniques to create a communicative need and non face-threatening ways to support pupils to develop their English proficiency.

 

Una Cunningham is Professor of English language education at Stockholm University. Her research is at the nexus of language, technology and education, currently focusing on multilingualism in education and English as a school subject in Sweden.

 

 

Andra chansen!

Kampanj! 15% rabatt med bokningskod SISTAMINUTEN: 2460 kr exkl. moms

Ord. pris: 2 895 kr exkl. moms

I priset ingår fem föreläsningar à 40-60 minuter samt dokumentation.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Vi reserverar oss för eventuella programändringar.

Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-3844425
asa.gustafsson@skolporten.se