Försäljnings- och serviceprogrammet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar på försäljnings- och serviceprogrammet! Under två dagar får du ta del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör utbildningen, utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Konferensen riktar sig till yrkeslärare på gymnasiet och i vuxenutbildningen.
Fantastiska lokaler och mycket god mat. Bra medarbetare som fixade allt som hörde till. Jag är mycket nöjd med dagarna. Klart den bästa konferensen jag deltagit på.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Hur utbildar vi för framtidens försäljnings- och servicesektor och vilka kompetenskrav finns?
- En termin med Gy25 – få svar på dina frågor om reformen och hur den påverkar FS-programmet.
- Arbeta metodiskt med stöd inför och under APL.
- Stärk undervisningen om hållbar handel och cirkulär ekonomi enligt Gy25.
- Praktisk workshop där du får utforska AI i yrkesundervisningen.
- Nycklar för att motivera och bygga relationer som stärker lärandet på FS-programmet.
- Konkreta metoder och strategier för att bemöta dina elever med NPF.
- Förbättra din förmåga till språklig stöttning för språksvaga elever i yrkesämnena.
Medverkande

Charlotte Arkenback
UNIVERSITETSLEKTOR

Annsofie Engborg
LÄRARFORTBILDARE, FÖRFATTARE

Carina Karlsson Flink
LÄRARE

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Emma Leifler
LÄRARUTBILDARE, FÖRFATTARE

My Olofsson
SPECIALPEDAGOG, LÄRARE

Josefina Sallén
EXPERT PÅ CIRKULÄRA AFFÄRSMODELLER

Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet och se tider. 08.15 Registrering med kaffe och smörgås 09.20 Skolporten hälsar välkommen 09.30Gy25 – nu är vi igång! Möjligheter och fallgropar med reformen Efter snart en termin med de nya ämnesbetygen är det dags att stämma av och gå vidare. Ta del av en föreläsning om vilka möjligheter ämnesbetygen kan ge för din undervisning och hur förändringarna påverkar bedömning och betygssättning. Vi diskuterar även frågor och dilemman gällande försäljnings- och serviceprogrammet i relation till Gy25 och vilka fallgropar vi bör ha koll på. Föreläsningen innefattar dessutom en spaning kopplad till eventuella kommande förändringar avseende bedömning och betyg. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkande 2020. Anna är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024). 10.45 Kaffepaus 11.15Relationer som stärker lärandetoch ökar motivationen Många elever på försäljnings- och serviceprogrammet har en god hemsituation, men för andra kan vi lärare vara den trygga vuxna person som gör att eleven kommer till skolan. Ibland kan det vara en svår balansgång mellan att visa intresse och engagemang för elevens lärande och samtidigt arbeta med gränssättning och ställa krav. Så hur vinner vi elevernas respekt? Kan vi komma för nära? Föreläsningen beskriver nycklar för att bygga relationen, motivera eleverna och äga sitt klassrum, utifrån praktiska erfarenheter hos en FS-lärare. Carina Karlsson Flink arbetar som yrkeslärare på Försäljnings- och serviceprogrammet på VBU (Västerbergslagens utbildningsförbund) i Ludvika. Hon fick priset ”Årets yrkeslärare i Sverige” på Lärargalan 2023, och har även utsetts till ”Årets Ludvikaprofil” 2023, och ”Årets UF-lärare” 2016 och 2024. 12.15 Gemensam lunch 13.15 Elevaktiva arbetssätt med muntlig kommunikation och språklig stöttning i yrkesämnen Att undervisa med ett elevaktivt arbetssätt gör eleverna mer delaktiga i sitt lärande och låter dem utveckla språket samtidigt som de lär sig sitt yrke. I den här workshoppen får du prova på hur språk- och yrkesintegrerad undervisning kan genomföras, vilka metoder och arbetssätt som utvecklar elevernas språk samt hur du kan undervisa med hög grad av muntlig kommunikation och stöttning. Under passet besvaras följande frågor: Annsofie Engborg är lärarfortbildare och författare med en masterexamen i språkdidaktik. I sin masterstudie undersöker hon yrkeslärares undervisning och hur muntlig kommunikation kan stötta lärandet. Annsofie arbetar även som redaktör på Sfi-lärartidningen och är författare till Att undervisa vuxna – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (2020), samt Samtal som verktyg i vuxnas lärande (2024). 14.15 Fikapaus 14.45Att möta elevers behov i yrkesutbildning – metoder, strategier och stödstrukturer Vad innebär begreppet neurodiversitet och vad kan kognitionsvetenskapen bidra med i skolan? Hur förvandlar vi kunskaper om olika funktionsvariationer till praktik och konkreta handlingar? Föreläsningen tar avstamp i forskning om elever med NPF och diskuterar hur undervisningen kan planeras utifrån kunskaper om elevers behov. Du får möta specialdidaktiska metoder, strategier och stödstrukturer som kan kopplas till yrkesutbildningens unika förutsättningar, både på gymnasie- och vuxennivå. Emma Leifler har en bakgrund som klasslärare och specialpedagog och är nu verksam som lärarutbildare vid Göteborgs universitet. Emma disputerade 2022 vid KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) på Karolinska institutet och har skrivit böckerna Lärarprofession ( 15.45 Konferensens första dag avslutasProgram dag 1
Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE
Carina Karlsson Flink
LÄRARE
Annsofie Engborg
LÄRARFORTBILDARE, FÖRFATTARE
Emma Leifler
LÄRARUTBILDARE, FÖRFATTARE
08.50 Stöd inför och under det arbetsplatsförlagda lärandet Arbetsplatsförlagt lärande är en viktig del av utbildningen på försäljnings- och serviceprogrammet, men för vissa elever innebär APL en stor utmaning både socialt och arbetsmässigt. I skolan får elever med svårigheter hjälp och stöd för att klara sin examen, men vad händer med stödet vid APL? Föreläsningen presenterar ett första resultat av en pågående studie om hur lärare och elever på yrkesprogram upplever stödet inför och under APL. Du får också konkreta exempel på hur du som yrkeslärare kan förbereda dina elever inför och stötta dem under APL. My Olofsson är leg. yrkeslärare och specialpedagog och numera doktorand i pedagogik. Hon är verksam vid Linköpings universitet, där hon forskar om erfarenheter av stöd inför och under APL inom yrkesutbildningar i gymnasieskolan. 09.50 Kaffe och smörgås 10.20Gy25 och framtidens servicemöte – hur utbildning, yrkesroller och kompetens förändras (eller inte) Trots digitaliseringens framfart har utbildningsmodeller och yrkesroller inom försäljning och service förändrats förvånansvärt lite, samtidigt som nya krav ställs på säljare att navigera i så kallade postdigitala servicemiljöer, där säljaren interagerar med kund och teknik samtidigt. I Gy25 finns nya formuleringar om digital teknik, men hur förbereds elever egentligen för framtidens servicemöten under sin utbildning? I föreläsningen får du: Charlotte Arkenback är fil.lic i pedagogiskt arbete och fil.dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon är lektor vid Göteborgs universitet och undervisar inom yrkeslärar- och specialpedagogprogrammen. Med en bakgrund inom folkbildning, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning forskar Charlotte om hur digitalisering och AI omvandlar undervisning och lärande. För närvarande undersöker hon hur AI-assistenter kan stödja lärare i planering och uppföljning av VFU/APL-besök samt trepartssamtal. 11.20 Gemensam lunch 12.20 AI i undervisningen – från osäkerhet till möjligheter AI väcker både nyfikenhet och osäkerhet i skolan. Diskussionerna kretsar ofta kring elevers användning och rättssäkerhet, medan potentialen att använda AI som ett stöd för läraren sällan lyfts fram. Här får du en praktisk introduktion till hur AI kan användas i undervisningen på försäljnings- och serviceprogrammet – inte för bedömning, utan som ett arbetsverktyg som kan avlasta i planering, formativ återkoppling och administration. Därefter får du själv testa en AI-assistent framtagen för att stödja lärare vid APL-besök och trepartssamtal. Med vägledning och praktiska övningar lär du dig att gå från enkel promptning till färdigt upplägg – antingen individuellt eller tillsammans med en kollega. Du behöver en laptop med internetuppkoppling för att delta aktivt i den praktiska delen av passet. Andreas Stenberg har en bakgrund som matematiklärare, rektor och utvecklingschef med över tio års erfarenhet inom vuxenutbildning. År 2010 grundade han, tillsammans med två kollegor, en lärplattform för vuxenutbildning inom Academediakoncernen, vilken idag har vuxit till företaget Omniway. Andreas håller regelbundet föreläsningar och workshops om pedagogisk utveckling och ny teknologi. Charlotte Arkenback är fil.lic i pedagogiskt arbete och fil.dr i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap. Hon är lektor vid Göteborgs universitet och undervisar inom yrkeslärar- och specialpedagogprogrammen. Med en bakgrund inom folkbildning, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning forskar Charlotte om hur digitalisering och AI omvandlar undervisning och lärande. För närvarande undersöker hon hur AI-assistenter kan stödja lärare i planering och uppföljning av VFU/APL-besök samt trepartssamtal. 13.50 Fikapaus 14.10 Från engångsbruk till evigt värde – utmana eleverna att tänka cirkulärt ihandelsämnet Ända sedan industrisamhällets genombrott har vi fått lära oss att ekonomiska värden skapas genom att producera och sälja saker som sedan slängs bort. I dag vet vi att cirkulära affärsmodeller är lika eller mer lönsamma än linjära. I Gy25 skrivs detta fram också i undervisningen. Ta del av en föreläsning som beskriver vad hållbart företagande och cirkulär handel är, och inte är. Vi tittar på exempel och modeller från företagsvärlden och från elevers UF-företagande, samt berör: Josefina Sallén arbetar som expert inom Business Design och Circular Business Lab vid det statliga forskningsinstitutet RISE. Hon vägleder företag i cirkulär omställning med lönsamhet i fokus och stöttar också Peder Skrivares gymnasieskola i Varberg för att lyfta skolans arbete med cirkulär ekonomi. 15.10 Konferensen avslutas Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Program dag 2
My Olofsson
SPECIALPEDAGOG, LÄRARE
Charlotte Arkenback
UNIVERSITETSLEKTOR
Andreas Stenberg
VERKSAMHETSCHEF
Charlotte Arkenback
UNIVERSITETSLEKTOR
Josefina Sallén
EXPERT PÅ CIRKULÄRA AFFÄRSMODELLER
PRAKTISK INFORMATION