Historia
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar i historia! Här kan du ta del av den senaste forskningen som rör historiedidaktik, samt få ämnesfördjupning, praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll.
Konferensen vänder sig främst till lärare på högstadiet och gymnasiet men kan även passa för vuxenutbildningen.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Missa inte! Undervisar du i både historia och religion? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: HisRel20 (Koden anges på båda bokningarna). Programmet för Religionskunskap hittar du här!
Jag är gärna med igen om upplägget blir detsamma. Allt kändes relevant och intressant. Tekniken fungerade över förväntan.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Ämnesfördjupande information om samernas historia.
- Arbeta med historiebruk och öka förståelsen för vår samtid.
- Undervisa utifrån angelägna frågor och skapa engagemang med frågedriven undervisning.
- Konkreta verktyg för källtolkning och källkritik med frågedriven undervisning.
Medverkande

Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR

Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR

Kenneth Nordgren
PROFESSOR

Peter Sköld
PROFESSOR
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet. Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Historiebruk – vad, varför och hur? (ca 60 min.) Historiebruk har funnits som lärandemål i flera år, men undersökningar visar att många lärare kämpar med att omsätta det i undervisningen och att elevers kunskaper ofta är outvecklade eller ytliga. Hur kan vi skapa en undervisning som gör det tydligt för eleverna hur referenser till det förflutna används för att konstruera identiteter, förklara samhälleliga fenomen och påverka andra? Ta del av en introduktion till historiebrukets teori och en diskussion om dess tillämpningar i klassrummet. Kenneth Nordgren är professor i samhällsvetenskapernas didaktik vid Karlstads universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare och lång erfarenhet som lärarutbildare och forskare inom historia och historiedidaktik. 2. Frågedriven undervisning i historia, del 1: En metod för historiskt undersökningsarbete (ca 60 min.) Frågedriven undervisning (FDU) är en modell för planering och undervisning, där utgångspunkten är en fråga som är relevant både för eleverna och ämnet. Frågor, uppgifter och källor kombineras enligt en metod som i internationell forskning har visat sig ha stor potential för elevers lärande. Ta del av ett seminarium där vi arbetar med ett undervisningsupplägg om en aktuell och angelägen historisk fråga, för att praktiskt utforska vad FDU är och hur du kan använda det. Seminariet ger Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller. Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller. 3. Frågedriven undervisning i historia, del 2: Konstruktion av övningar och historiskt källarbete (ca 60 min.) Strukturen för ett upplägg inom frågedriven undervisning kan alltid sammanfattas på en sida (en så kallad ”grundritning”). I den här delen av seminariet bekantar vi oss med grundritningen samt diskuterar hur du kan formulera den angelägna frågan och hur den kan iscensättas. Övningar tillsammans med det historiska källarbetet och källorna spelar en viktig roll, och vi tittar konkret på hur övningar bör konstrueras för att elever ska träna på källtolkning och källkritik. Syftet är att ge en bas för att tänka runt och konstruera frågedriven undervisning på egen hand. Patrik Johansson är gymnasielektor i ämnesdidaktik på Globala gymnasiet i Stockholm. Han är också adjungerad till Stockholms universitet, där han disputerade på en avhandling om källarbete i historieundervisningen 2019. Patrik har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller. Maria Johansson är gymnasielektor i historia på Globala gymnasiet i Stockholm och disputerade 2023 med en avhandling om interkulturalitet och historia. Hon har också deltagit i forskningsprojektet Enquiry i SO-undervisningen: frågedrivna och elevaktiva modeller. 4. Perspektiv på samernas historia – från landnyttjande till jojk (ca 90 min) Nya skrivelser i kurs- och ämnesplanerna reflekterar en utveckling av samhället där samisk historia och samtid får mer utrymme. Ta del av en föreläsning som behandlar det samiska samhället och samerna som folk i ett långt historiskt perspektiv. Vi tittar bland annat på hur man har försörjt sig, rennäringen, landnyttjande, dödlighet och barnafödande, språk och kultur. Vi kommer också att belysa frågor som rör gruvnäringen, samexistens, identitet och konflikter samt statlig politik och Sametinget. Syftet med föreläsningen är att ge en bred inblick och förståelse för samernas historia, med fördjupningar inom valda områden Peter Sköld är professor i samisk historia, kultur och samhällsomvandling vid Umeå universitet. Han startade Sveriges första samiska forskningscenter, Várdduo (tidigare CeCam). Peter har också skrivit läromedel för undervisning om samisk historia på universitetsnivå. 2012 startade arbetet med att bygga upp ett arktiskt forskningscenter på Umeå universitet, där han nu är verksam. Peter sitter också i ledningen för flera internationella organisationer och är ordförande för European Polar Board. Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Klicka på nedan för att läsa mer om innehållet och se tider.Program
Kenneth Nordgren
PROFESSOR
Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
Patrik Johansson
GYMNASIELEKTOR
Maria Johansson
GYMNASIELEKTOR
. Peter Sköld
PROFESSOR
PRAKTISK INFORMATION