Källkritik Webbkonferens

18 oktober – 4 november 2022

Webbkonferens


Välkommen till Skolportens fortbildning Källkritik. Via inspelade föreläsningar får du ta del av den senaste forskningen som rör källkritik, få användbara praktiska metoder och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna. Konferensen vänder sig till lärare och skolbibliotekarier i alla ämnen där källkritik är ett viktigt verktyg, och kan även vara intressant för rektorer.


Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av fem föreläsningar när det passar dig, under två veckor. Föreläsningarna är 45-60 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens
  • Datum
    18 oktober – 4 november 2022
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    2295 kr

Konferensen berör:

  • Digital källkritik i alla ämnen – vad skiljer sig åt och vad har de gemensamt?
  • Analys av orsaker, konsekvenser och motmedel till kunskapsresistens.
  • Användbara verktyg för källkritik i samband med multimodala produkter.
  • Samarbete, samtalsmetodik och ett bättre debattklimat på skolan– våga tala med de som tycker annorlunda.
  • Väck intresse och engagemang för källkritik med kreativt och producerande journalistiskt arbete.

På konferensen medverkar:

Åsa Wikforss, Stockholms universitet

Navid Modiri, författare, samtalsledare

Pontus StrömMediekompass

Elin Jönsson, Medioteket Stockholm

Elisabet Jonsved, Medioteket Stockholm

Thomas Nygren, Uppsala universitet

Logga in via länken som mailas kl 08.00 på konferensens första dag. Föreläsningarna publiceras kl 08.00. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

 

1. Åsa Wikforss

Föreläsningen presenteras inom kort.

 

2. Digital källkritik – en ämnesspecifik förmåga

Ofta talas det om källkritik som en allmän förmåga, som om den vore ett eget ämne. Men källkritik och kritiskt tänkande omfattar i själva verket ett brett spektrum av kunskaper och färdigheter och kan innebära helt olika saker i olika skolämnen – både i teori och praktik. Formuleringar i kursplaner, vad som mäts på nationella prov, vad vi undervisar om i klassrummet och vad eleverna lär sig, visar på denna bredd och det är viktigt att känna till både vad som är gemensamt och vad som skiljer sig åt. Vad är det till exempel som krävs för att förstå desinformationen som sprids i samband med kriget i Ukraina, eller debatten om Carl von Linné var rasist?

I den här föreläsningen presenteras den senaste forskningen som synliggör och ger exempel på generella och ämnesspecifika innehåll inom området digital källkritik. Vi tittar också på vilka metoder som kan hjälpa elever att bli bättre på källkritik i olika ämnen, såsom biologi, bild, samhällskunskap, historia och psykologi.  

 

Thomas Nygren är professor i didaktik med inriktning mot historia och samhällskunskap vid Uppsala universitet. Han leder forskningsprojekten Nyhetsvärderaren och GÄCKA och är expert i EU-kommissionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation. Thomas är aktuell med böckerna Fakta, fejk och fiktion: Ämnesdidaktik, källkritik och digital kompetens och Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap.

 

3. Det räcker inte att tänka kritiskt kring text – om multimodala uttryckssätt och källkritik

Genom lättillgängliga teknologiska redskap kan vi med några knapptryck formulera och publicera multimodala uttrycksformer. Att tolka budskap som består av kombinationer av bild, ljud och text kräver andra förhållningssätt än de som används i den traditionella källkritiken. Multimodala produkter behöver förstås både i relation till sitt innehåll och till sitt visuella uttryck.

Den här föreläsningen kommer att rikta strålkastaren mot själva gestaltningen av ett budskap och du får konkreta tips på hur du kan arbeta praktiskt i klassrummet med kritisk granskning av bild och film.

 

Elisabet Jonsved och Elin Jönsson har mångårig erfarenhet av att jobba med lärarfortbildning inom skolans digitalisering och MIK, kopplat till multimodala uttryck. De har tillsammans tagit fram flera pedagogiska material för Statens medieråd. Idag jobbar de båda på Medioteket i Stockholm stad och driver ideellt Bildpodden, en podcast om visuell kultur. Elin och Elisabet är i grunden bild- och medielärare på grund- och gymnasienivå.

 

4. Nyhetsmedier i skolan – kreativ källkritik med journalistiska verktyg

Hur ska vi förstå det nya medielandskapet och den föränderliga medielogiken? Hur kan vi lära eleverna att se skillnad på reklam och journalistik? Och kan vi hitta sätt att arbeta mer kreativt med källkritik för att väcka elevernas intresse och engagemang? 

Under föreläsningen tittar vi på hur skolan kan skapa förutsättningar för journalistiskt skapande och lära ut källkritik på köpet. Via multimodalt arbete med nyhetsmedier ges eleverna möjlighet att uttrycka sig, integrera ett källkritiskt förhållningssätt och stimuleras att skapa något som är på riktigt – samtidigt. Utgångspunkt för presentationen är den kostnadsfria digitala lärresursen Mediekompass och dess skrivarskola Publicistguiden.   

 

Pontus Ström är mediepedagog och ansvarig för Mediekompass, som är en del av Tidningsutgivarna. Mediekompass gör klassrumsbesök i skolor över hela Sverige och tar kontinuerligt fram nytt undervisningsmaterial, samt erbjuder nutidskryss och nyhetsbrev på Mediekompass.se.

 

5. Samtal för bättre samarbete – att våga mötas trots olikheter

Ett ”vi” är en grupp människor som man känner sig trygg med, litar på och därför kan samarbeta med. Det kan vara en klass, ett fotbollslag eller en lärargrupp. Men för att kunna samarbeta behöver vi först kunna samtala. Ett gott samtalsklimat mellan elever och i undervisningen är grundläggande för demokrati, och den digitala utvecklingen ställer nya krav på hur vi relaterar till och uttrycker oss mot varandra. Kritiskt tänkande, tolerans och mod är viktigare än någonsin. 

Ta del av en föreläsning som rör samtalsmetodik, samarbete och att prata med de som tycker annorlunda. 

 

Navid Modiri är poddare, samtalsledare och föreläsare som har arbetat med samtal i över 15 år. Han har drivit poddarna “Hur kan vi?” och “Björn & Navid”, lett radio- och TV-program samt föreläst om rasism och mångfald på ett stort antal skolor runt om i landet.

 

 

 

 


Föredrar du att delta på plats i Stockholm? Boka här!


Avbokning fram till 30 dagar före konferensstart!*

*Administrationsavgift 500 kr



Boka-tidigt-pris: 2 295 kr ex moms, gäller t.o.m. 30 juni

Ordinarie pris: 2 895 kr exkl. moms

I priset ingår 5 föreläsningar à 45–60 minuter samt dokumentation.

Den rådande situationen innebär att talare kan bli sjuka eller få reseförbud. Det betyder att delar av programmet kan förändras eller bytas ut. Vår ambition är att informera med god marginal, men förändrade restriktioner kan göra att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens och licensen kan enbart användas på 1 enhet.

Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
  • 8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
  • Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
  • Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
  • Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
  • Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
  • Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
  • Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
  • Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
  • Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-384 44 25
asa.gustafsson@skolporten.se