26 april – 17 maj 2023
Webbkonferens
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i kemi på högstadiet eller gymnasiet! Via filmade föreläsningar kan du ta del av den senaste forskningen som rör kemiundervisning, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet. Programmet kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av åtta spännande föreläsningar när det passar dig, under tre veckor. Föreläsningarna är 40–60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Ulf Ellervik, Lunds universitet
Kristina Edström, Uppsala universitet
Torodd Lunde, Karlstads universitet
Christian Killiner, NTI-gymnasiet, Stockholm
Pia Rehn, Sakkunnig 2E
Emelie Patron, Linnéuniversitetet
Per Högström, Högskolan i Halmstad
Magnus Ehinger, gymnasieskolan Spyken, Lund
Logga in via länken som mailas kl 08.00 på konferensens första dag. Föreläsningarna publiceras kl 08.00. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Den svåra konsten att leva
Genom vetenskapshistorien där kemi, biologi och medicin, men också konst, litteratur och populärkultur spelar viktiga roller, får vi veta hur kemin genom medicinen gjort det möjligt för människan att leva längre och längre för varje generation. Men hur länge är det möjligt för kemin att stå emot döden? Vad är vi beredda att offra för att rädda våra liv, och, om vi övervinner alla sjukdomar – kan vi verkligen leva för evigt?
Ulf Ellervik är professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet. Han forskar bland annat om botemedel mot cancer och är en kunskapsspridare på kemins område. År 2018 valdes han in som ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien. Ulf har tidigare utkommit med bland annat Njutning (2013), Glass för kemister (2017), Förgiftad (
2. Samhällsfrågornas roll i kemiundervisningen
Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI), har inte haft en självklar plats i kemiundervisningen på högstadiet och gymnasiet. Det finns dock flera olika skäl till att ta in samhällsfrågor i kemiundervisningen och skilda sätt att göra det på. I denna föreläsning introduceras
Torodd Lunde arbetar som lärarutbildare vid Karlstads universitet och är universitetslektor i kemididaktik. Han är biträdande redaktör för tidskriften ATENA Didaktik och ambassadör för Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik (NATDID). Torodd har en bakgrund som högstadielärare.
3. Visuella representationers roll i kemiundervisningen
Visuella representationer av kemiska bindningar är nödvändiga för att möjliggöra meningsskapande i kemi, men de kan också vara en källa till svårigheter för elever om de inte tolkas på det sätt läraren avser. Ta del av resultaten från en ny avhandling som visar att vilka representationer lärare väljer och hur de ”packar upp” dem i klassrummet, är av stor betydelse för elevers möjligheter att lära sig kemi.
Emelie Patron är lektor på Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. Där undervisar hon på lärarutbildningen och forskar kring kommunikation och meningsskapande i naturvetenskaplig undervisning. Emelie är i grunden gymnasielärare i kemi och biologi.
4. Extra lätt eller extra svårt – och ibland på samma gång
I kemiämnet möter vi både de elever som upplever stora svårigheter med koncentration och samspel, och de med ovanligt hög förmåga att förstå samband och göra beräkningar. En del elever befinner sig dessutom i båda lägren samtidigt, och ingår då i gruppen 2E. 2E är en förkortning av ”twice exceptional” och syftar på en individ som både har starka resurser på det intellektuella planet och en funktionsnedsättning som inverkar begränsande.
Ta del av en föreläsning om hur du kan bemöta elever med npf-diagnos, särskilt begåvade elever och elever med 2E, i ditt ämne.
Pia Rehn har en magister i pedagogik vid Åbo Akademi, med biämnesstudier i specialpedagogik. Hon har lång erfarenhet från skolverksamhet som bland annat lärare, specialpedagog och rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten. Idag arbetar hon som verksamhetsstödjare inom utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun. Pia har skrivit boken När det enkla ändå blir svårt (2021).
5. När kemin bestämmer hur batterier fungerar
Just nu pågår en nyindustrialisering i Europa med ambitioner att börja producera batterier för samhällets omställning till att bli klimatsmart. Runt 2040 ska det inte längre gå att köpa bilar som drivs med bensin eller diesel. Litiumjonbatterierna, som fick nobelpriset 2019, börjar bli av mycket bra kvalitet men behovet av batterier ökar och utvecklingen fortsätter. Trots alla kontrollsystem för batterier i bilar och för stationär energilagring är det alltid kemin i den enskilda battericellen som bestämmer.
Ta del av en föresläsning som beskriver:
Kristina Edström är professor i oorganisk kemi vid Uppsala universitet. Där leder hon Nordens största grupp inom batteriforskning, Ångström Advanced Battery Centre. Kristina är ledamot av IVA och Kungliga Vetenskapssocieteten i Uppsala och flerfaldigt prisbelönad för sitt arbete.
6. Kemisäkerhet och skötsel av kemiinstitutionen
Kemisäkerhet, skötsel och organisation av kemiinstitutionen är en viktig del i kemilärares arbete, men får ibland stå tillbaka på grund av bristande tid, kunskaper och ekonomiska resurser. För att organisera en trygg miljö för lärare och elever krävs strukturerat dagligt arbete, kontinuerlig översyn och tät samverkan med rektor. Ta del av en föreläsning som bland annat behandlar:
Christian Killiner arbetar som lärare i kemi och fysik på NTI-gymnasiet i Stockholm. Han har studerat kemisäkerhet vid Stockholms universitet och efter det fördjupat sig ytterligare samt fortbildat lärare tillsammans med KRC. Christian driver webbsidan Killiners kemiundervisning, där han delar med sig av sitt arbete.
7. Laborativt arbete i kemiundervisningen – forskningen beskriver möjliga vägar framåt
Laborationer har traditionellt haft syftet att elever ska lära sig ett visst ämnesinnehåll eller förstå det naturvetenskapliga arbetssättet, men undervisning med laborativa inslag i naturvetenskap kan adressera olika målområden. Som lärare behöver vi göra ett flertal motiverade val och prioriteringar för att laborationen ska nå sitt syfte. Vi kan dessutom behöva tänka till och genomföra vissa förändringar utifrån forskningsresultat.
Per Högström arbetar som forskare och lärarutbildare inom naturvetenskapernas och teknikens didaktik på Högskolan i Halmstad. Han har en bakgrund som lärare och forskningen som bedrivs har ett praktikutvecklande fokus, på senare år med frågor som rör såväl digitalisering som samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Per har under flera år arbetat tillsammans med Skolforskningsinstitutet för att ta fram forskningsöversikter om undervisning i naturvetenskap.
8. Fånga intresset! Elevaktiva experiment och en egen kemiklubb
Vad är det som gör att man blir intresserad av kemi? Hur får vi elever som betraktar kemiämnet som svårt och tråkigt att tycka att det är roligt igen? En nyckel till svaret kan vara att fokusera på kemins kärna, nämligen experimentet och fascinationen inför förvandlingen. Ta del av en föreläsning som beskriver ett initiativ till en kemiklubb, där eleverna själva föreslår och genomför experiment på ett aktivt sätt.
Magnus Ehinger är lektor i kemi och biologi på gymnasieskolan Spyken i Lund, där han driver kemiklubben SPYKK. Han har skrivit flera läromedel i kemi och biologi för gymnasiet och högre utbildning. Magnus har även en hemsida och en youtubekanal där han delar med sig av material till elever och lärare.
Föredrar du att delta på plats i Stockholm? Boka här!
Avbokning fram till 30 dagar före konferensstart!*
*Administrationsavgift 500 kr
Pris: 4 295 kr exkl. moms
I priset ingår 8 föreläsningar à 40–60 minuter samt dokumentation.
Läs intervju med föreläsare!
Läs Skolportens intervju med Emelie Patron, lektor vid Linnéuniversitetet. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Kemi och kommer att tala om visuella representationer i undervisningen.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här!
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.
Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.
För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens och licensen kan enbart användas på 1 enhet.
Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.
Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.
Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.
Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-384 44 25
asa.gustafsson@skolporten.se