Kemi
Kemi
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i kemi! Här kan du ta del av den senaste forskningen, få praktiska verktyg för undervisningen och utvecklas i din yrkesroll. Konferensen vänder sig främst till lärare på högstadiet och gymnasiet, men kan även passa för vuxenutbildningen.
Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensens öppettid. Föreläsningarna är cirka 60 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Uppskattade upplägget och tyckte att programmet hade en bra röd tråd och en bra balans mellan teori och praktik. Det här var verkligen en konferens som jag hade konkret nytta av att gå på.
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Laborationer, demonstrationer och projekt som motiverar och skapar nya insikter.
- Riskbedömning – så förhåller du dig till grön kemi och aktuella regelverk.
- Ämnesfördjupning om PFAS-ämnen – hur ser forskningsläget ut?
- Praktiska upplägg för arbete med hållbar utveckling och miljöfrågor i kemiämnet.
- Verktyg för att motverka ytinlärning och fördjupa förståelsen av svåra moment.
- Övergångar mellan högstadiet, gymnasiet och högskolan – vilka kunskaper saknar eleverna?
- Sociala medier och kemi – engagerande och elevnära inslag i undervisningen.
- Ämnesfördjupning om AI som verktyg för utveckling av läkemedel och antibiotika.
- Gy25, ämnesbetyg och tolkningsutrymme – hur kan du arbeta i kemiämnet?
Medverkande
Cecilia Dudas
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Leif A. Eriksson
PROFESSOR
Ylva Hamnell-Pamment
UNIVERSITETSLEKTOR
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Jenny Olander
FÖRESTÅNDARE, KRC
Cecilia Stenberg
PROJEKTLEDARE, KRC
Anna Stiby
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
Mattias Öberg
DOCENT
Föreläsningar
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1.Gy25 och kemiämnet – vad ändras och varför? (ca 60 min)
Den 1 juli 2025 införs som bekant Gy25 för gymnasieskolan och komvux på gymnasial nivå. Alla ämnesplaner utformas som sammanhållna ämnen med nivåer i stället för dagens kurser, och kursbetygen kommer att ersättas av ämnesbetyg. Ta del av en tydlig genomgång av de förändringar som kommer att genomföras i kemiämnet och vad de innebär för dig i din yrkesroll.
- Hur kan du som kemilärare förbereda dig på bästa sätt?
- Vad ändras i ämnesplanen för kemi, och varför?
- Hur påverkas bedömning och betygssättning?
- Hur kommer övergången från kursbetyg till ämnesbetyg att gå till?
Pernilla Lundgren
UTBILDNINGSKONSULT
Pernilla Lundgren har en bakgrund både som NO-lärare och forskare. Sedan 2009 har hon arbetat med bedömnings- och betygsfrågor, bland annat på Stockholm stads utbildningsförvaltning, Skolverket och Karlstads universitet. Pernilla ansvarade under sin tid på Skolverket för de allmänna råden om betyg, var expert i Betygsutredningen och arbetar nu som frilansande utbildningskonsult. Hon är aktuell med boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok (2024).
2.Främja elevernas djupare förståelse i kemi (ca 60 min)
Kemiämnet upplevs ofta som svårt av elever, och även bland de som klarar kursen kan lärandet vara ytligt. Vanliga orsaker är svårigheter att koppla samman fenomen och teori, eller att förstå kemins språk. Detta leder till att eleverna inte får med sig de kompetenser som behövs för att klara studier på nästa nivå.
Hur kan vi praktiskt använda forskningsresultat för att gynna elevers intresse för, och lärande i, kemi? Föreläsningen presenterar vad vi vet om vilken undervisning som fungerar i kemiklassrummet, samt vilka delar av ämnesinnehållet som lärare på högstadiet, gymnasiet och universitetet anser behöver stärkas upp inför övergång till nästa nivå. Du får även konkreta exempel på didaktiska upplägg och litteraturtips. Ylva Hamnell-Pamment är universitetslektor vid Malmö universitet, där hon undervisar om kemi och kemins didaktik för lärarstudenter med inriktning 4–6, 7–9 samt gymnasiet. Ylva disputerade 2023 med avhandlingen Sensemaking in chemistry at upper secondary school. Ylva Hamnell-Pamment
UNIVERSITETSLEKTOR
3. Kemiundervisning och Lärande för hållbar utveckling (ca 60 min)
Forskning har visat att rena ämneskunskaper i kemi inte är tillräckligt för att skapa handlingskompetens i hållbarhetsfrågor. För att nå dit måste undervisningen designas så att eleverna får öva sig att delta i diskussioner där kunskaper i kemi efterfrågas och få möjlighet att utforska aspekter som komplexitet och intressekonflikter.
Föreläsningen presenterar hur lärande för hållbar utveckling kan inkluderas i kemiämnet, samt hur en sådan undervisning kan öka elevers aktiva deltagande. Du får konkreta förslag på lektionsupplägg och projekt. Cecilia Dudas är lektor i Stockholms stad och undervisar i kemi på Globala gymnasiet. Cecilia har en fil.lic i naturvetenskapsämnenas didaktik och presenterade sin avhandling Chemistry education for citizenship vid Stockholms universitet 2019.Cecilia Dudas
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
4. Evighetskemikalierna i vårt vatten (ca 60 min)
En gymnasist som går en sommarforskarskola i kemi upptäcker att hennes dricksvatten innehåller ett giftigt ämne – evighetskemikalien PFAS. Upptäckten leder till en dramatisk resa genom forskningens och juridikens värld, där svenska forskningspionjärer, lobbyister, advokater och drabbade människor deltar. Varför tog det så lång tid innan samhället förstod faran med PFAS och vem bär ansvaret? Ta del av en föreläsning om vetenskapens roll i att avslöja en av vår tids största miljöskandaler.
- Vad är PFAS och hur farligt är det?
- Hur påverkar det våra liv och hur stort är problemet?
- Vad betyder förslaget om ett PFAS-förbud i EU?
Mattias Öberg
DOCENT
Mattias Öberg är docent i toxikologi vid Karolinska Institutet och expertkoordinator vid Centrum för hälsokriser inom kemiska händelser. Han forskar om hälsorisker med kemiska ämnen och medverkade som expertvittne i PFAS-rättegången mellan de drabbade i Ronneby och det kommunala vattenbolaget. Snart publiceras Mattias bok Ingen anledning till oro (2025, Volante).
5. Ökad motivation för kemiämnet med demonstrationer och laborationer (ca 60 min)
Demonstrationer och laborationer är uppskattade inslag i kemilektionerna och de är centrala för kemiundervisningen. Laborationer kan inte bara väcka elevernas nyfikenhet, utan även ge fördjupad förståelse för naturvetenskapliga fenomen genom att visa samma ämnesinnehåll på flera olika sätt.
Ta del av praktiska exempel på laborationer och demonstrationer som kan genomföras på olika nivåer och knytas till olika ämnesområden inom kemi. Föreläsningen beskriver också ett genomfört projekt om kemisk bindning, med kristaller och ”magiska” vätskor. Anna Stiby är lektor i kemi på Nacka gymnasium där hon undervisar i kemi och biologi på Natur- och teknikprogrammet. Anna är i grunden disputerad kemist, och har arbetat som lärare på högstadiet och gymnasiet i 15 år.Anna Stiby
LEKTOR, GYMNASIELÄRARE
6. Säkert, grönt och spännande – möjligheter och risker i praktisk kemiundervisning (ca 60 min)
För att genomföra säkra laborationer behöver kemilärare lösa många praktiska frågor som rör hantering av utrustning, kemikalier och avfall. Eleverna behöver få rätt information, ansvarsfördelningen ska vara tydlig och aktiviteterna ska vara riskbedömda. Eftersom förberedelsetiden är begränsad behöver lärare dock ofta prioritera mellan dessa uppgifter för att alls få tid att laborera. Ta del av en föreläsning som ger vägledning i hur du som lärare kan arbeta med riskbedömning för att skapa säkra, gröna och spännande laborationer.
- Hur kan du skapa trygga rutiner kring kemisäkerhet?
- Hur påverkar principerna för grön kemi dina laborationer och avfallshantering?
- Vad innebär MSB:s regler för laborationer med explosiva blandningar?
Jenny Olander
FÖRESTÅNDARE, KRC
Jenny Olander är gymnasielärare i kemi och föreståndare för Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. KRC:s uppgift är att stödja lärare i grundskolan, gymnasiet och komvux i frågor relaterade till undervisning i kemi, bland annat kemisäkerhet. Jenny har även koordinerat ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education, som resulterade i hemsidan www.chesse.org.
Cecilia Stenberg
PROJEKTLEDARE, KRC
Cecilia Stenberg är gymnasielärare i kemi och projektledare på Kemilärarnas resurscentrum (KRC) vid Stockholms universitet. Cecilia har i sin roll på KRC hållit endagskurser om kemisäkerhet och kursdagar om explosiva blandningar samt deltagit i ERASMUS-projektet Online Resources for Chemical Safety in Science Education. Cecilia är även aktiv i Kemiolympiadnämnden sedan 2007.
7. Between Facts and Fake News: Learning with and about (Social) Media in the Chemistry Classroom (ca 60 min)
(Föreläsningen ges på engelska)
Content in social media, such as Instagram posts or reels on TikTok, can motivate us to act responsibly, but also work in the opposite direction by distributing over-simplified and emotionally biased messages. Many times, social media contain chemistry-related information and messages which are not based on scientifically proven sources. Moreover, chemistry is often depicted as a science producing dangerous and harmful “chemicals” that need to be avoided.
Where the gatekeeping mechanisms of traditional media have been eliminated, new skills are required to recognize reliable information and distinguish it from misinformation. Teaching students these skills is part of chemistry education – but how can we do it in a hands-on and motivating way?
This presentation gives
- suggestions for how to use AI in connection with social media and chemistry lessons.
- an overview of social media mechanisms with a focus on how to develop critical scientific media literacy
- concrete and time-efficient ideas for learning via media in the chemistry classroom
- lesson ideas based on other media types, such as advertising.
Nadja Belova
FORSKARE
Nadja Belova is a PostDoc researcher at the Institute of Science Education, Department of Chemistry Education at the University of Bremen, Germany. Her main research focus is critical science media literacy based on modern media. As part of her research, Nadja has developed and tested teaching concepts for the use of media in science lessons, for example in order to place experiments in a wider context or to question the role of science in media. She has also taught at various schools in Germany.
8. AI-metoder som verktyg inom läkemedelsutveckling (ca 60 min)
AI och maskininlärning gör allt större framsteg inom läkemedelsbranschen, och tekniken kan förkorta tiden mellan målprotein och färdigt läkemedel med flera år. Med hjälp av superdatorer och avancerade simuleringar har svenska forskare tagit fram en specialutvecklad molekyl för behandling av aggressiva cancerformer vilken nu vässas ytterligare med AI, och internationellt har man med hjälp av AI-teknik utvecklat en ny antibiotikakandidat mot en av världens mest resistenta bakterier. Föreläsningen beskriver:
- Finns det någon framtid i att utbilda sig inom kemi eller kommer AI att ta över hela processen?
- Vad innebär AI-metoder inom läkemedelsutveckling rent konkret?
- Vilka substanser håller på att utvecklas och kommer vi att få bättre och personligt anpassade mediciner i framtiden?
Leif A. Eriksson
PROFESSOR
Leif A. Eriksson är professor i fysikalisk kemi vid Göteborgs universitet, där han driver en stor och dynamisk forskargrupp inom datorbaserad biokemi. Under karriären har Leif publicerat mer än 300 vetenskapliga arbeten, innehar ett flertal patent och har startat en handfull avknoppningsbolag, nu senast inom AI-baserad läkemedelsutveckling.
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter.
Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen.
Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.
Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.
Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.
Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
Ja, det går bra att pausa och spola.
Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Bokningsinfo
- Datum21 mar – 11 apr 2025
- Tid08:00–23:59
- Pris (exkl. moms)3 895,00 kr
Prisnivåer
- Boka-tidigt-pris (exkl. moms)Till och med 2025-02-133 895,00 kr
- Ordinarie pris (exkl. moms)Till och med 2025-04-114 595,00 kr
I priset ingår 8 föreläsningar samt dokumentation.
Frågor om konferensen?