Hoppa till sidinnehåll

Läs- och skrivsvårigheter

Webbkonferens

Läs- och skrivsvårigheter

Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som möter elever i läs- och skrivsvårigheter! Ta del av den senaste forskningen som rör ditt ämne, utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landetWebbkonferensen riktar sig till svensklärare, speciallärare och specialpedagoger i både grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som undervisar vuxna.

Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

Missa inte! Vill du även ta del av vår webbkonferens om DLD/Språkstörning? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT20 (Koden anges på båda bokningarna).Programmet för DLD hittar du här!

En mycket givande konferens, en av de bättre jag har deltagit i faktiskt!

Sagt av tidigare deltagare

Innehåll

  • Lyssneläsning och E-böcker – så hanterar hjärnan digital litteratur.
  • Assisterande teknik för elever med stora läs- och skrivsvårigheter.
  • Samsynsproblem – så kan ögonkoordinationsträning förbättra läsförmågan
  • Språktypologiska skillnaders betydelse för läs- och skrivinlärning.

Medverkande

Rune Brautaset

PROFESSOR I OPTOMETRI

Idor Svensson

PROFESSOR I KLINISK PSYKOLOGI

Betty Tärning

FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP

Elisabeth Zetterholm

BITR. PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Konferensprogram

Klicka nedan för att läsa mer om innehållet

Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

1. Lyssneläsning och E-böcker – så hanterar hjärnan digital litteratur

Med den ökade möjligheten att ta del av inspelade böcker har det blivit vanligt att elever lyssnar på texter i stället för att läsa dem, oavsett om de har läs- och skrivsvårigheter eller inte.  Många läromedel liksom de nationella proven bygger dessutom på att eleverna läser från skärmar. Ta del av en föreläsning som beskriver hur våra hjärnor hanterar ljudböcker och digitala texter, och hur upplevelsen skiljer sig från läsning på papper

  • Är det samma sak att lyssna på en bok som att läsa den?
  • Är det någon skillnad mellan att läsa på skärm eller läsa på papper?
  • Vad händer i våra hjärnor när vi läser?
  • Hur bör vi tänka kring lyssneläsning kontra lästräning för elever med läs- och skrivsvårigheter?
  • Varför är det så svårt för vissa elever att lära sig läsa? 

Betty Tärning

FORSKARE I KOGNITIONSVETENSKAP

Betty Tärning är forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet och har bred erfarenhet av forskning kring digital lärteknologi. Betty är sedan starten 2010 medlem i The Educational Technology Group, som inriktar sig på barns och ungas lärande.

2. Assisterande teknik som komplement eller alternativ till att läsa och skriva
Att läsa och skriva är avgörande förmågor för att kunna delta i samhället. För några elever med stora svårigheter i sin läs- och skrivinlärning, sker liten eller ingen utveckling trots idogt tränande. Föreläsningen presenterar assisterande teknik som kan fungera som ett komplement, eller ibland ett alternativ, till att läsa och skriva. Vi vidgar perspektivet på vad det innebär att ta till sig och producera text, och du får förslag på vilken teknik som kan fungera för den här elevgruppen.

  • När är det läge att använda assisterande teknik?
  • Hur kan vi se på förhållandet mellan övning och assisterande teknik?
  • Hur går språkträning med assisterande teknik till?
  • Vilken teknik fungerar bäst?

Idor Svensson

PROFESSOR I KLINISK PSYKOLOGI

Idor Svensson är fritidspedagog, leg. psykolog och professor i klinisk psykologi vid institutionen för psykologi på Linneuniversitetet. Han forskar och föreläser inom området läs- och skrivsvårigheter och dyslexi. Idor tilldelades Dyslexipriset 2024, för sin forskning om rätten till assisterande teknik för den som har läs- och skrivsvårigheter.

 

3. Samsynsproblem och bristande läsförmåga
Samsyn, som innebär att båda ögonen samverkar för att skapa en enhetlig och tydlig bild, är avgörande för läsning och visuell uppmärksamhet. Samsynsproblem och reducerad visuell uppmärksamhet kan göra det svårt för elever att följa med i texten, spåra rader och bearbeta innehåll effektivt. Föreläsningen ger dig kunskap om vad samsyn och samsynsproblem innebär, och visar exempel på hur koordinationsövningar med bland annat VR- glasögon kan förbättra läsförmågan hos elever med samsynsproblem, adhd och dyslexi.

Rune Brautaset

PROFESSOR I OPTOMETRI

Rune Brautaset är professor i optometri och avdelningschef för avdelningen för Ögon och Syn vid institutionen för Klinisk Neurovetenskap (CNS) vid Karolinska Institutet och S.t Eriks Ögonsjukhus. Hans forskning kretsar kring samsyn och ögats struktur och funktion.

 

4. Språktypologiska skillnaders betydelse för läs- och skrivinlärning

I den tidiga läs- och skrivutvecklingen är fonologisk medvetenhet och relationen mellan uttal av fonem (språkljud) och grafem (bokstäver) av stor betydelse. Elever som lär sig läsa på svenska som andraspråk kan ibland få svårigheter som beror på språktypologiska skillnader mellan elevens modersmål och svenska. Som lärare eller specialpedagog behöver du inte kunna alla språk, men det är viktigt att ha förståelse för språkliga fel som inte förekommer hos elever med svenska som modersmål. Föreläsningen utgår från aktuell forskning om språktypologiska skillnaders betydelse vid läs- och skrivinlärning, och ger dig verktyg för att utveckla din undervisning.

Elisabeth Zetterholm

BITR. PROFESSOR I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK

Elisabeth Zetterholm är bitr. professor i svenska som andraspråk vid Linköpings universitet. Hon undervisar på lärarutbildningen samt håller fortbildningskurser för verksamma lärare både inom grundskolan och vuxenutbildningen, bland annat om modersmålets betydelse för utvecklingen av svenska, i uttal, läsning och skrivande.

PRAKTISK INFORMATION

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.

  • När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
  • Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
  • Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
  • Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.   Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen.   Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig.   Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.   Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
     
  • Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
  • Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
  • Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
  • I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr. 
  • Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
  • Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
  • Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
  • Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
  • Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
  • Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
  • Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
  • Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
  • Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
  • Ja, det går bra att pausa och spola.
  • Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.
Dela via: 

Bokningsinfo

  • Datum
    27 okt – 21 nov 2025
  • Tid
    08:00–23:59
  • Pris (exkl. moms)
    3 495,00 kr

Prisnivåer

  • Standardpris (exkl. moms)
    Till och med 2025-11-21
    3 495,00 kr
PRISET AVSER EN PERSONLIG LICENS.

I priset ingår 4 föreläsningar à 60–90 minuter samt dokumentation.

 

 

 

GRUPPRABATT
Vi erbjuder gärna rabatter för grupper. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!

 

Vill du även ta del av vår webbkonferens om DLD/Språkstörning? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT20 (Koden anges på båda bokningarna).Programmet för DLD hittar du här!

 

 

 

Frågor om konferensen?