13–14 september 2023
Stockholm
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i matematik på högstadiet eller gymnasiet! Ta del av den senaste forskningen gällande matematikundervisning, få praktiska exempel till din undervisning och utbyt tankar och idéer med kollegor från hela Sverige.
Craig Barton, Leg. matematiklärare, debattör och författare
Tom Britton, Professor i matematisk statistik
Agnes Bergbom, Provutvecklare
Peder Öberg, Provutvecklare
Marie Sjöblom, Universitetslektor i matematikens didaktik
Kenny Skagerlund, Docent i psykologi
Helena Kvarnsell, Leg. matematiklärare och författare
Peter Nyström, Universitetslektor i matematikens didaktik
08.40 Registrering med kaffe och smörgås
09.20 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Bedömning – ett verktyg för lärande
Bedömningspraktiken i matematik ska inte enbart vara en värdering av elevernas slutresultat, utan leda deras utveckling framåt. Till vår hjälp har vi centralt innehåll, förmågor och betygskriterier, men de har sina begränsningar och kan tolkas och användas på olika sätt. Vi behöver också vara medvetna om hur de nya bestämmelserna om sammantagen bedömning samt kommande ämnesbetyg på gymnasiet påverkar matematikundervisningen. Ta del av en föreläsning som diskuterar de möjligheter och utmaningar som betygssättande matematiklärare på högstadiet och gymnasiet ställs inför.
Peter Nyström är universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet, och föreståndare för Nationellt centrum för matematikutbildning. Han har arbetat med nationella prov i matematik för gymnasieskolan i många år och forskat och föreläst om bedömningsfrågor.
10.30 Kaffe
11.00 Ökat lärande med täta avstämningar
Frågan om hur vi på bästa sätt följer upp elevernas kunskapsutveckling regelbundet, utan att drunkna i rättningshögar, är under ständig diskussion. Ta del av en föreläsning där en erfaren matematiklärare berättar hur hon under flera år i årskurs 7–9 har arbetat med avstämningar av elevernas kunskaper genom veckovisa, digitala läxförhör i stället för prov. Arbetssättet ger nöjda elever och läraren får snabbt en uppfattning om vad som behöver repeteras i klassrummet. Du får en presentation av metoden och praktiska idéer till ditt klassrum.
Helena Kvarnsell är legitimerad lärare i matematik, NO och teknik, förstelärare, författare och föreläsare. Hon arbetar på Björknässkolan högstadium i Nacka kommun. Helena har skrivit Jobba smart – din vägledning som lärare (2017) och är medförfattare till Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik (2015) samt Digitala verktyg i matematikundervisningen (2020).
12.00 Lunch
13.00 Likvärdig bedömning av den skriftliga kommunikationsförmågan – verklighet eller utopi?
Det huvudsakliga syftet med de nationella proven är att främja likvärdig bedömning. I några uppgifter i proven för gymnasiets matematik 2–4 testas elevens skriftliga kommunikationsförmåga, men tolkar lärare bedömningsanvisningarna på samma sätt? Är du överens med dina kollegor från andra skolor, i andra delar av Sverige, om var gränsen går för poäng? Ta del av en workshop där du får titta på autentiska elevlösningar från det nationella provet i matematik 2 och diskutera hur du skulle ha bedömt dessa.
OBS! Workshopen ingår endast i fysisk konferens, ej webbkonferens.
Agnes Bergbom och Peder Öberg arbetar med att utveckla nationella prov i matematik, kurs 2–4, på Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå Universitet. Agnes arbetar med proven i matematik 2abc och Peder arbetar som projektsamordnare för provutvecklargruppen.
.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Matematikångest – orsaker och framgångsrikt bemötande
För en liten grupp elever är det extra svårt att tillgodogöra sig grundläggande matematik, trots normal begåvning inom andra områden. Att lära sig matematik kan påverkas av specifika inlärningssvårigheter, men också av elevens känslor inför ämnet. Ämnet kan upplevas som jobbigt och svårt, och i värsta fall kan eleven uppleva det som kallas matematikångest, vilket kan skapa blockeringar i lärandet. Föreläsningen presenterar den senaste forskningen om matematiksvårigheter ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv, samt hur matematikångest hänger ihop med matematikförmågor. Vi diskuterar också hur du som lärare kan bemöta matematikångest.
Kenny Skagerlund är fil.dr. och docent i psykologi vid Linköpings universitet. Hans forskning fokuserar på att studera de kognitiva förmågor som ligger till grund för matematikinlärning, samt vad som karaktäriserar elever med specifika inlärningssvårigheter i matematik (dyskalkyli).
15.30 Avslutning dag 1
09.00 Att främja matematisk dialog
Genom att ställa specifika frågor med matematiskt innehåll kan lärare inkludera alla elever och göra dem mer aktiva i matematikundervisningen. Det visar ett aktuellt forsknings- och skolutvecklingsprojekt där fyra gymnasielärare samarbetade med en forskare i en cyklisk process under ett läsår. Första cykeln fokuserade på lyssnande, andra cykeln på frågande (både från lärare och elever) och tredje cykeln på elevers deltagande i matematiska samtal. Föreläsningen beskriver studiens resultat, och ger dig verktyg för att förstå och främja elevers matematiska dialog.
Marie Sjöblom är universitetslektor i matematikens didaktik vid Malmö universitet. Hennes forskning handlar främst om hur lärare kan främja matematisk dialog bland elever. Marie har en bakgrund som gymnasielärare i matematik och programmering, och har också arbetat med skolutveckling kring kollegialt lärande som kommunlektor i Malmö stad. Hon disputerade vid Malmö universitet 2022 med avhandlingen Promoting mathematical dialogue – students’ and teachers’ listening, questioning and participation.
10.10 Kaffe och smörgås
10.40 Responsive teaching
Att kontrollera att eleverna har förstått är bara en halv strategi – den andra halvan är att följa upp dessa avstämningar. Hur bemöter vi olika slags svar från eleverna, inklusive det klassiska ”jag vet inte”? Föreläsningen ger dig förslag på hur du på bästa sätt hanterar det vanliga scenariot att vissa elever i klassen har förstått din genomgång och andra inte. Vi diskuterar också hur du kan få dina elever att delta i stimulerande och avancerade klassrumsdiskussioner, snarare än att bara kopiera en räknemetod.
Föreläsningen ges på engelska.
Craig Barton är en av Storbritanniens mest framgångsrika matematiklärare. Han har undervisat i matematik på högstadiet och gymnasiet i 15 år och är nu utbildningsansvarig på den digitala matematikplattformen Eedi. Craig har skrivit flera bästsäljare om matematikundervisning, bland annat Hjärnan i matematikundervisningen (2018), Reflect, Expect, Check, Explain (2020) och Tips for Teachers (2023). Craig driver två podcasts, The Mr Barton Maths podcast och Tips for Teachers. Han har också skapat flera omtyckta webbsidor för matematiklärare, bland annat mrbartonmaths.com och diagnosticquestions.com. Craig har föreläst för och inspirerat matematiklärare i hela världen.
11.40 Lunch
12.40 Responsive teaching
Craig Barton fortsätter
13.40 Eftermiddagsfika
14.10 Statistik – bruk och missbruk
Mängden digitala datakällor ökar explosionsartat, och hänvisning till och illustrationer med statistik blir allt vanligare i media. Detta blev extra tydligt under pandemin. Föreläsningen kommer att presentera ett antal verkliga exempel som illustrerar möjligheter att dra nytta av statistik, men också svårigheter att tolka den. Hur upptäcker vi när statistiken vilseleder?
Tom Britton är professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet där han undervisar och forskar, framför allt inom smittspridningsmodellering. Under pandemin blev han ett bekant ansikte i media där han försökte förklara smittspridningens olika skeenden. Under hösten 2022 ledde Tom radioprogrammet ”Vilse i statistiken” som sändes i P1.
15.10 Konferensen avslutas
”Så bra! Fantastiska lokaler och en mycket god mat. Bra medarbetare som fixade allt som hörde till. Jag är mycket nöjd med dagarna. Klart den bästa konferensen jag deltagit på. Stor eloge!”
Sagt av tidigare deltagare
”Bra arrangerat med tydlig struktur och tidsplan.”
Föredrar du att delta på webbkonferensen? Boka här!
Boka-tidigt-pris: 4 295 kr ex moms
(gäller t.o.m. 14 juni 2023)
Ordinarie pris: 5 795 kr ex moms
I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.
Avbokning och byte fram till 30 dagar före konferensstart!*
*Administrativ avgift 500 kr
Läs intervju med föreläsare!
Läs Skolportens intervju med Tom Britton, professor i matematisk statistik. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Matematik på högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om nytta och fallgropar med statistik.
Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här!
Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal.
Vår ambition är att informera i god tid, men en förändrad situation kan innebära att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta.
När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.
Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: nina.fahlen@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
Du kan avboka fram till 30 dagar före konferensstart.
Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.
Vid sjukdomssymptom uppmanar vi dig att stanna hemma. Kontakta Skolporten så flyttas du utan kostnad över till webbkonferensen.
Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas.
Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att t ex frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.
IVA konferenscenter
Grev Turegatan 16, Stockholm
Kommunikationer: Närmaste T-banestation är Östermalmstorg (röd linje). Det tar ca 15 minuter att promenera från centralen.
Frågor om programmet
Nina Fahlén: 076-321 62 99 nina.fahlen@skolporten.se