Matematiksvårigheter i högstadiet och gymnasiet
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i matematiksvårigheter! Under en dag får du ta del av föreläsningar om den senaste forskningen som rör matematiksvårigheter, utvecklas i din yrkesroll och möta kollegor från hela landet.
Konferensen riktar sig till matematiklärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolan och gymnasieskolan, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Tycker det är så bra att ni söker upp doktorander och aktuell forskning.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Aktuell forskning om orsaker bakom matematiksvårigheter.
- Så bemöter du matematikångest i klassrummet – konkreta exempel och strategier.
- Matematikundervisning för elever med språkstörning – rådgivning från SPSM.
- Elever med npf och särskild begåvning i matematik – när det enkla ändå blir svårt.
Medverkande

Jessica Borglund
RÅDGIVARE SPSM

Ola Helenius
PROFESSOR I ÄMNESDIDAKTIK

Sofia Nyman
RÅDGIVARE SPSM

Rimma Nyman
UNIVERSITETSLEKTOR

Pia Rehn
SPECIALPEDAGOG
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet 08.15 Registrering med kaffe och smörgås 09.00 Skolporten hälsar välkommen 09.15 Matematiksvårigheter – vad innebär det egentligen? Vårterminen 2024 fick 12,8% av eleverna underkänt i matematik i årskurs nio. Varför har så många elever svårigheter med matematik? Var det bättre förr? Ta del av en föreläsning som reder ut vad termen matematiksvårigheter kan referera till, och resonerar kring vad dessa svårigheter kan bero på. Ola Helenius är professor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet. Hans forskning spänner över olika delar av det matematikdidaktiska fältet, men är huvudsakligen inriktad mot konkret undervisningsutveckling tillsammans med lärare i skolan. 10.30 Kaffe 11.00 Matematikångest – hur bemöter vi det i klassrummet? I varje klassrum finns elever som kämpar med att förstå och tillägna sig grundläggande matematiska begrepp. För en del av dessa ungdomar kan matematiklektionerna leda till så kallad matematikångest, en känsla av oro eller rädsla som kan påverka kognitiva förmågor och blockera deras potential att lära sig matematik. Ta del av aktuell didaktisk forskning och beprövade metoder som kan hjälpa dig som lärare att effektivt hantera matematikångest i ditt klassrum. Vi utforskar konkreta exempel och strategier för att identifiera elever som upplever matematikångest, och fokus ligger på hur matematiskt innehåll kan användas för att förebygga och motverka dessa känslor. Du får verktyg och insikter som kan göra skillnad i undervisningen, och bidra till att skapa en tryggare och mer stimulerande lärmiljö för alla elever. Rimma Nyman är lektor vid Göteborgs universitet, där hon forskar om lärande och undervisning i matematik. Rimma är gymnasielärare i grunden och har lång erfarenhet av undervisning i didaktik och praktisk metodik för blivande och verksamma lärare. 12.00 Gemensam lunch 13.00 Arbeta med språkstörning i matematikundervisningen Sofia Nyman är lärare i matematik och specialpedagog med många års erfarenhet av arbete med elever med språkstörning. Sofia har bland annat arbetat som matematiklärare på Hällsboskolan, en statlig specialskola för elever med språkstörning. I dag arbetar hon som rådgivare på Resurscenter tal och språk. Jessica Borglund är rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten. Hon är lärare, specialpedagog och speciallärare i matematikutveckling och har lång erfarenhet av undervisning av elever på både högstadiet, gymnasiet och inom vuxenutbildning. 14.00 Eftermiddagsfika 14.30 Extra lätt och extra svårt – och ibland på samma gång På matematiklektionerna möter vi både de elever som upplever stora svårigheter med koncentration och samspel, och de med ovanligt hög förmåga att förstå samband och göra beräkningar. En del elever befinner sig dessutom i båda lägren samtidigt, och ingår då i gruppen 2E. 2E är en förkortning av ”twice exceptional” och syftar på en individ som både har starka resurser på det intellektuella planet och en funktionsnedsättning som inverkar begränsande. Ta del av en föreläsning om hur du kan bemöta elever med npf-diagnos, särskilt begåvade elever och elever med 2E, i ditt ämne. Pia Rehn har en magister i pedagogik vid Åbo Akademi, med biämnesstudier i specialpedagogik. Hon har lång erfarenhet från skolverksamhet som bland annat lärare, specialpedagog och rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten. Idag arbetar hon som verksamhetsstödjande specialpedagog inom utbildningsförvaltningen i Botkyrka kommun. Pia har skrivit boken När det enkla ändå blir svårt (2021). 15.45 Konferensen avslutasProgram
Ola Helenius
PROFESSOR I ÄMNESDIDAKTIK
Rimma Nyman
UNIVERSITETSLEKTOR
Matematik är ett språkintensivt ämne med flera språkliga nivåer att förhålla sig till, vilket kan medföra att elever med språkstörning/DLD får problem. Ta del av en föreläsning där rådgivare från Specialpedagogiska skolmyndigheten beskriver hur matematiksvårigheter kan yttra sig för elever med språkstörning/DLD. Du får också förslag på hur du kan ge stöd till dessa elever. Sofia Nyman
RÅDGIVARE SPSM
Jessica Borglund
RÅDGIVARE SPSM
Pia Rehn
SPECIALPEDAGOG
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.PRAKTISK INFORMATION