Musik
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i musik i grundskolan eller gymnasieskolan! Ta del av föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om ditt ämne, och nätverka med musiklärarkollegor från hela Sverige!
Roliga och intressanta ämnen. Pålästa föreläsare. Mycket positivt innehåll, som jag direkt kan applicera på mitt uppdrag som musiklärare!
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll:
- Expandable Learning – en modell för att synliggöra lärande i kreativa processer.
- Musikundervisning för elever med npf – så skapar du trygghet och delaktighet.
- Undervisa i stämsång för nybörjare – handfasta övningar och material till klassrummet.
- Bedömning i musikämnet – mer än bara betyg.
Medverkande:

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE

Karin Hassle
SPECIALPEDAGOG OCH MUSIKLÄRARE

Göran Nikolausson
UNIVERSITETSADJUNKT

Hannah Sundkvist
MUSIKLÄRARE, MUSIKER OCH FÖRFATTARE
Program
.
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30 Expandable Learning – en modell för att synliggöra lärande i kreativa processer
Enligt både grundskolans och gymnasiets kursplan för musikämnet ska undervisningen ge eleverna ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men hur stöttar du den kreativa processen, och hur synliggör du lärandet?
Expandable Learning är en modell som syftar till att göra lärandet mer meningsfullt, genom att koppla det konstnärliga arbetet till ett större sammanhang och ge eleverna möjlighet att skapa värde för andra, bortom det egna uttrycket.
Föreläsningen beskriver modellen, som bygger på en uppdelning av den kreativa processen i åtta tydliga steg. Genom denna struktur får läraren tillgång till hela skapandeprocessen och insyn i de tankar och handlingar som sker under arbetets gång. Expandable Learning är särskilt användbar inom digital musikproduktion, men går även att använda i andra kreativa pedagogiska sammanhang där idéutveckling är en central del av lärandet. Göran Nikolausson är musiklärare och universitetsadjunkt musikpedagogik vid Linnéuniversitetet. Han är också en av upphovsmännen bakom boken Pop Music Made in Småland (2025, som är en bok inom musikforskning kopplat till musikentreprenörskap och värdeskapande pedagogik. Göran driver även Make Music Matter!, ett nationellt skolprojekt som utforskar hur musikskapande kan användas för att stärka elevers kreativitet, delaktighet och meningsskapande i skolan.
Göran Nikolausson
UNIVERSITETSADJUNKT
10.30 Kaffe
11.00 Att sätta tonen för lärande – professionell bedömning i musikundervisningen
Som musiklärare rör vi oss ständigt mellan rollen som coach och rollen som domare. Den ena handlar om att använda bedömning för att stödja elevernas utveckling och anpassa vår undervisning, den andra om att värdera kunnande på ett likvärdigt och rättssäkert sätt i form av betyg eller omdömen. Båda rollerna är avgörande men de kräver balans och eftertanke, inte minst eftersom musik är ett ämne där elevens uttryck kan ligga nära den egna personligheten. Ta del av en föreläsning som diskuterar dessa utmaningar, och ger dig verktyg för en professionell bedömning.
- Hur känner vi igen kvalitet i musik?
- Hur påverkar bedömning undervisningen?
- Vad gör bedömning med oss som lärare, och med våra elever?

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE
Jesper Grönlund är gymnasielärare i musik och samhällskunskap samt utvecklingsledare vid Fridaskolorna. Musiken har följt honom genom livet, från musikskolan och folkhögskolan till tiden som dragontrumpetare vid Livgardet och vidare in i läraryrket och föräldrarollen. Jesper är också en uppskattad föreläsare om undervisning, lärande och bedömning, och författare till boken Bedömning i gymnasieskolan – mer än bara betyg (2024).
12.00 Gemensam lunch
13.00 När alla får låta som sig själva – musikundervisning för elever med npf
Alla elever ska ges möjlighet att uttrycka sig genom musikens språk, oavsett förutsättningar (Lgr22). Men i musikrummet möts ofta starka intryck, oförutsägbarhet och sociala krav som kan bli hinder – särskilt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Föreläsningen visar hur tydlig struktur och kreativitet kan samspela i musikundervisningen för att skapa delaktighet, fokus och musikalisk glädje. Genom exempel från verkliga lektioner och korta musikaktiviteter reflekterar vi över hur små justeringar i ledarskap, ljudmiljö och bemötande kan göra stor skillnad för elevernas trygghet och delaktighet. Karin Hassle är specialpedagog och musiklärare med lång erfarenhet från grundskola, gymnasium och specialverksamhet. Hon skriver läromedel i musik, utbildar musiklärare över hela Sverige i tillgänglig undervisning och har skrivit debattartiklar om musik och inkludering i Vi Lärare.
Karin Hassle
SPECIALPEDAGOG OCH MUSIKLÄRARE
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Undervisa i stämsång för nybörjare
Hur får du en grupp elever med begränsad sångvana att våga sjunga i stämmor och dessutom tycka att det är roligt? Ta del av en interaktiv föreläsning med handfasta tips på hur du kan arbeta med stämsång för unga röster och nybörjare, från lågstadiet till gymnasiet. Tillsammans testar vi allt från unison sång och kanon till tvåstämmiga arrangemang och ensemblespel i olika genrer, steg för steg. Du får förslag på praktiska övningar, sånger och arrangeringstekniker, samt material att ladda ner och använda i ditt eget klassrum. Hannah Sundkvist arbetar som musiklärare på en SiS-skola och är även musiker i flera folk- och världsmusikgrupper. Hon arrangerar musik för körer och vokalensembler och är författare till Digilär Musik 7–9 (2022), Digilär Musik 4–6 (2023) och Musik för högstadiet (2024). I år är Hannah aktuell med nothäftena Kanonfint och Sommarfint i serien Stämsång för nybörjare. Hennes nya läromedel Musik för mellanstadiet planeras utkomma hösten 2026. 
Hannah Sundkvist
MUSIKLÄRARE, MUSIKER OCH FÖRFATTARE
16.00 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
- Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
- Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
- Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
- På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
- Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
- Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
- Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
- Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
- Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

