Musik
Välkommen till Skolportens webbfortbildning för dig som undervisar i musik i grundskolan eller gymnasieskolan! Ta del av digitala föreläsningar som berör praktiska exempel och aktuell forskning om ditt ämne, och nätverka med musiklärarkollegor från hela Sverige!
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Mycket varierat och bra program! Särskilt uppskattade jag de som delar med sig av eget arbete, där man kan få inspiration och även konkret material att jobba med.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll:
- Expandable Learning – en modell för att synliggöra lärande i kreativa processer.
- Musikundervisning för elever med npf – så skapar du trygghet och delaktighet.
- Undervisa i stämsång för nybörjare – handfasta övningar och material till klassrummet.
- Bedömning i musikämnet – mer än bara betyg.
Medverkande

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE

Karin Hassle
SPECIALPEDAGOG OCH MUSIKLÄRARE

Göran Nikolausson
UNIVERSITETSADJUNKT

Hannah Sundkvist
MUSIKLÄRARE, MUSIKER OCH FÖRFATTARE
Föreläsningar
n.
Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.
1. Expandable Learning – en modell för att synliggöra lärande i kreativa processer
Enligt både grundskolans och gymnasiets kursplan för musikämnet ska undervisningen ge eleverna ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men hur stöttar du den kreativa processen, och hur synliggör du lärandet?
Expandable Learning är en modell som syftar till att göra lärandet mer meningsfullt, genom att koppla det konstnärliga arbetet till ett större sammanhang och ge eleverna möjlighet att skapa värde för andra, bortom det egna uttrycket.
Föreläsningen beskriver modellen, som bygger på en uppdelning av den kreativa processen i åtta tydliga steg. Genom denna struktur får läraren tillgång till hela skapandeprocessen och insyn i de tankar och handlingar som sker under arbetets gång. Expandable Learning är särskilt användbar inom digital musikproduktion, men går även att använda i andra kreativa pedagogiska sammanhang där idéutveckling är en central del av lärandet. Göran Nikolausson är musiklärare och universitetsadjunkt musikpedagogik vid Linnéuniversitetet. Han är också en av upphovsmännen bakom boken Pop Music Made in Småland (2025, som är en bok inom musikforskning kopplat till musikentreprenörskap och värdeskapande pedagogik. Göran driver även Make Music Matter!, ett nationellt skolprojekt som utforskar hur musikskapande kan användas för att stärka elevers kreativitet, delaktighet och meningsskapande i skolan.
Göran Nikolausson
UNIVERSITETSADJUNKT
2. Att sätta tonen för lärande – professionell bedömning i musikundervisningen
Som musiklärare rör vi oss ständigt mellan rollen som coach och rollen som domare. Den ena handlar om att använda bedömning för att stödja elevernas utveckling och anpassa vår undervisning, den andra om att värdera kunnande på ett likvärdigt och rättssäkert sätt i form av betyg eller omdömen. Båda rollerna är avgörande men de kräver balans och eftertanke, inte minst eftersom musik är ett ämne där elevens uttryck kan ligga nära den egna personligheten. Ta del av en föreläsning som diskuterar dessa utmaningar, och ger dig verktyg för en professionell bedömning.
- Hur känner vi igen kvalitet i musik?
- Hur påverkar bedömning undervisningen?
- Vad gör bedömning med oss som lärare, och med våra elever?

Jesper Grönlund
UTVECKLINGSLEDARE
Jesper Grönlund är gymnasielärare i musik och samhällskunskap samt utvecklingsledare vid Fridaskolorna. Musiken har följt honom genom livet, från musikskolan och folkhögskolan till tiden som dragontrumpetare vid Livgardet och vidare in i läraryrket och föräldrarollen. Jesper är också en uppskattad föreläsare om undervisning, lärande och bedömning, och författare till boken Bedömning i gymnasieskolan – mer än bara betyg (2024).
3. När alla får låta som sig själva – musikundervisning för elever med npf
Alla elever ska ges möjlighet att uttrycka sig genom musikens språk, oavsett förutsättningar (Lgr22). Men i musikrummet möts ofta starka intryck, oförutsägbarhet och sociala krav som kan bli hinder – särskilt för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Föreläsningen visar hur tydlig struktur och kreativitet kan samspela i musikundervisningen för att skapa delaktighet, fokus och musikalisk glädje. Genom exempel från verkliga lektioner och korta musikaktiviteter reflekterar vi över hur små justeringar i ledarskap, ljudmiljö och bemötande kan göra stor skillnad för elevernas trygghet och delaktighet. Karin Hassle är specialpedagog och musiklärare med lång erfarenhet från grundskola, gymnasium och specialverksamhet. Hon skriver läromedel i musik, utbildar musiklärare över hela Sverige i tillgänglig undervisning och har skrivit debattartiklar om musik och inkludering i Vi Lärare.
Karin Hassle
SPECIALPEDAGOG OCH MUSIKLÄRARE
4. Undervisa i stämsång för nybörjare
Hur får du en grupp elever med begränsad sångvana att våga sjunga i stämmor och dessutom tycka att det är roligt? Ta del av en interaktiv föreläsning med handfasta tips på hur du kan arbeta med stämsång för unga röster och nybörjare, från lågstadiet till gymnasiet. Tillsammans testar vi allt från unison sång och kanon till tvåstämmiga arrangemang och ensemblespel i olika genrer, steg för steg. Du får förslag på praktiska övningar, sånger och arrangeringstekniker, samt material att ladda ner och använda i ditt eget klassrum. Hannah Sundkvist arbetar som musiklärare på en SiS-skola och är även musiker i flera folk- och världsmusikgrupper. Hon arrangerar musik för körer och vokalensembler och är författare till Digilär Musik 7–9 (2022), Digilär Musik 4–6 (2023) och Musik för högstadiet (2024). I år är Hannah aktuell med nothäftena Kanonfint och Sommarfint i serien Stämsång för nybörjare. Hennes nya läromedel Musik för mellanstadiet planeras utkomma hösten 2026. 
Hannah Sundkvist
MUSIKLÄRARE, MUSIKER OCH FÖRFATTARE
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Ytterligare information skickas ut via e-post cirka 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på den första dagen. Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: kompetens@skolporten.se. Notera att utbildningsplattformen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.
- Licensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega. För att underlätta kommunikationen på vår utbildningsplattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning. Om tillfället ställs in, återbetalas hela beloppet.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- Cirka en vecka innan föreläsningen/föreläsningarna startar får du ett informationsmejl. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss. Kl. 08.00 på den första dagen får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är InvitePeople. Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare. Du kan inte logga in från flera olika enheter med samma lösenord. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig senast kl. 08.00 den första dagen och stänger kl. 24.00 den sista dagen. Föreläsningen/föreläsningarna är förinspelad och finns publicerad under hela perioden. Du kan stoppa filmen/filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se dem flera gånger om. Föreläsningen/föreläsningarna finns tillgänglig dygnet runt och du kan titta när det passar dig. Åhörarkopior och diskussionsfrågor finns på din inloggning och kan skrivas ut. Du kan kommunicera med andra deltagare och talare via en chatt samt en meddelandefunktionen. Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym. Utvärdera föreläsningen/föreläsningarna direkt på webbplattformen.
- Ja, programmet är detsamma på webbkonferensen som på den fysiska konferensen. Vissa undantag kan förekomma, exempelvis om en föreläsning innehåller bilder eller material som inte får riskera att spridas. Information om detta anges i dessa fall i programmet.
- Nej, vi spelar in föreläsningarna under den fysiska konferensen och redigerar dem innan vi publicerar dem på webbportalen. Därför öppnar webbkonferensen någon vecka senare. Du kan se filmerna när det passar dig under hela webbkonferensens öppettid.
- Licensen är individuell och gäller för en deltagare. Det är inte möjligt att logga in från flera enheter samtidigt på samma lösenord.
- I mån av plats kan vi flytta dig till den fysiska konferensen. Då mat och fika ingår i det fysiska evenemanget tillkommer en kostnad för detta, samt en administrativ avgift på 500 kr.
- Kl 08.00 på webbkonferensens första dag får du ett mejl med en inloggningslänk. Notera att mejlet kommer från avsändaren InvitePeople, inte från Skolporten. Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången.
- Webbkonferensen stänger kl 24.00 på konferensens sista dag.
- Skolporten skriver ett avtal med talarna som ger oss tillåtelse att visa deras föreläsningar under en begränsad tid. Vi kan inte förlänga konferensens öppettid utan talarnas godkännande.
- Nej, filmerna är inte textade. Eftersom vi vill ha ett aktuellt innehåll även för webbpubliken, är tiden mellan fysisk konferens och webbkonferens för kort för att hinna lägga text på alla föreläsningar.
- Du kan kommunicera med talare och övriga deltagare via en chatt eller privata meddelanden. I undantagsfall kan talaren ha avböjt att svara på frågor på grund av tidsbrist.
- Om du inte gör några ändringar i dina inställningar syns ditt namn i deltagarlistan, men du kan enkelt gå in under Mina Verktyg och ändra så att du blir anonym.
- Chrome fungerar bäst för att spela upp filmerna. Om du har någon annan webbläsare, exempelvis Safari, föreslår vi att du byter till Chrome inför konferensen.
- Titta i skräpposten – ibland hamnar utskicket där. Hittar du det inte där kan du kontakta konferensens projektledare, så skickar vi ett nytt mejl.
- Du väljer själv lösenord när du loggar in första gången. Om du glömmer bort det, hör av dig till projektledaren, så skickar vi en ny länk.
- Ja, det går bra att pausa och spola.
- Ja, du kan se föreläsningarna så många gånger du vill under perioden.


