Rektor i fokus
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som arbetar som rektor eller biträdande rektor i grundskolan, gymnasiet eller inom vuxenutbildningen. Ta del av aktuell forskning och praktiska exempel, samt få möjlighet att utvecklas i din yrkesroll och nätverka med kollegor från hela landet.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 8 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Riktigt bra bredd, intressanta föreläsningar i aktuella ämnen.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- AI och lärande – hur kan skolledare bäst utgöra ett stöd?
- Skolsäkerhet och pågående dödligt våld – så skolan kan utforma en handlingsplan.
- Aktuella reformer för skolan – en lägesrapport.
- Från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten.
- Arbetsmiljöarbete för rektorer – Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur.
- Hur kan vi uppnå en högre skolnärvaro?
- Vad innebär det att leda en skola för alla? Möjligheter och dilemman i arbetet för ökad likvärdighet.
- Barn och ungas lärande och psykiska hälsa i en digital värld – aktuell forskning.
Medverkande:

Jannica Andreasson
FÖRELÄSARE OCH UTBILDARE

Åsa Hirsh
DOCENT

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

David Lindberg
STATSSEKRETERARE

Kim Norman
FÖRELÄSARE OCH FÖRFATTARE

Lisa Thorell
PROFESSOR

Erik Winerö
GYMNASIELÄRARE & DOKTORAND

Eva-Lena Årmyr
BITR. SKOLCHEF & DOKTORAND
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet. Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Arbetsmiljöarbete för rektorer Skolan är inte som alla andra arbetsplatser, varken för de som arbetar eller studerar där. Att som chef navigera i den komplexitet som skolan präglas av är krävande. Som rektor är du ansvarig för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och det systematiska kvalitetsarbetet (SKA), två fundamentala processer som tillsammans ligger till grund för verksamhetens förmåga att uppnå effekt och kvalitet. Den här föreläsningen belyser rektors ansvar för arbetsmiljön utifrån det praktiska arbetet, vår nationella arbetsmiljölagstiftning samt arbetsmiljöverkets nya regelstruktur för detta arbete ur ett skolledarperspektiv. Jannica Andreasson har lång erfarenhet av skolans värld. Hon har arbetat som lärare, rektor och skolchef och har god kännedom om skolan som arbetsplats ur både chefens perspektiv, men även medarbetarens. Foto: Ingemar Lindewall 2. Samverkan för ökad skolnärvaro Hur kan vi skapa en miljö i skolan där elevernas närvaro prioriteras och främjas? Och hur kan vi gå från intention till handling i det närvarofrämjande arbetet? Ta del av en föreläsning som fokuserar på möjligheterna till ökad skolnärvaro, och som erbjuder konkreta exempel och verktyg på hur samverkan mellan professioner och myndigheter kan fungera i praktiken – med elevens bästa i fokus. Eva-Lena Årmyr arbetar som biträdande skolchef i Ånge kommun med särskilt fokus på skolutveckling och verksamhetsuppföljning, samt innehar uppdraget som verksamhetschef för barn- och elevhälsans medicinska och psykologiska insats. Eva-Lena Årmyr är också doktorand inom pedagogik, och har skrivit boken Praktisk handbok för ökad skolnärvaro – Hur vi uppnår ökad skolnärvaro tillsammans! (2024). 3. Aktuella reformer för skolan – en lägesrapport Den nuvarande regeringen har tillsatt flera utredningar på skolområdet, om bland annat lärares undervisningsuppdrag, stärkt trygghet och studiero, vinst i skolan samt förbättrad elevhälsa. Ta del av en genomgång av de olika utredningsförslagen och vad de kommer att innebära för skolans verksamhet. Det kommer även att finnas möjlighet att ställa frågor. David Lindberg är statssekreterare på Utbildningsdepartementet hos utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet 4. Leda för likvärdighet Vad innebär det egentligen att leda en skola för alla – i en samtid där skolsegregationen är stor och förutsättningarna skiljer sig markant mellan skolor? Föreläsningen tar avstamp i forskning och praktik från skolor i strukturellt missgynnade områden och synliggör hur skolledare kan navigera i spänningsfältet mellan generella styrsignaler och lokala behov. Genom ett kontextkänsligt och etiskt perspektiv ges fördjupad förståelse för skolledarskapets möjligheter och dilemman i arbetet för ökad likvärdighet. Åsa Hirsh är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet, och forskar kring frågor som rör skolutveckling och ledarskap. Forsknings- och utvecklingssamverkan med lärare, skolledare och huvudmän ligger Åsa särskilt varmt om hjärtat. Hon har givit ut flera populärvetenskapliga böcker, bland annat Relationellt ledarskap i klassrummet – så skapas magi (2020), och varit redaktör för antologin Leda för likvärdighet (2024). 5. Från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten Under konferensens första dag kommer statssekreteraren att gå igenom de olika utredningsförslagen på skolområdet. Den här föreläsningen knyter ihop nulägesrapporten med rektors ansvar för implementering och systematiskt kvalitetsarbete, samt fokuserar på hur vi kan gå från statliga utredningar till förändringsarbete i verksamheten. Föreläsaren ger er en inblick i några av utredningarna och lyfter fram vad du som rektor kan behöva vara uppmärksam på. Anna Karlefjärd är fil.lic och idag anställd som utbildningsledare vid rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Hon har en bakgrund som lärare och utvecklingschef och har varit delaktig i framtagandet av Skolverkets allmänna råd om betyg och betygssättning, grundskolans reviderade kursplaner samt Betygsutredningens betänkanden 2020 och 2025. Anna har lång erfarenhet av att arbeta med rektorer och huvudmän gällande systematiskt kvalitetsarbete och förbättringsarbete. 6. Barn och ungas lärande och psykiska hälsa i en digital värld – vad visar aktuell forskning? Både inom skolan och samhället i stort har det skett en ökad digitalisering under de senaste åren, och barn och ungdomar tillbringar idag en stor del av sin vakna tid framför skärmar, både i skolan och på fritiden. Farhågor uttrycks nu för att denna utveckling gått för långt och hösten 2024 presenterade Folkhälsomyndigheten nya rekommendationer för att minska skärmtiden hos barn och ungdomar. Regeringen har även presenterat flera förslag kring minskad användning av datorer och internet inom skolan. Ta del av en föreläsning som presenterar vad den senaste forskningen visar om digitala mediers påverkan på barn och unga med avseende på psykisk hälsa och inlärning. Lisa Thorell är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hon forskar om neuropsykiatriska diagnoser samt kopplingen mellan digitala medier och psykisk hälsa. 7. AI och lärande, kunskap och bedömning AI förändrar inte bara arbetssätt i skolan, utan påverkar även vår syn på vad som är viktig kunskap. För att rusta skolledare inför denna utveckling krävs en grundläggande förståelse för både vad teknologin faktiskt är, vad den kan och inte kan göra, och för vad kunskap och lärande i grunden innebär. Ta del av en föreläsning där pedagogers och lärares arbete med dokumentation och bedömning utgör konkreta exempel. Erik Winerö är gymnasielärare och doktorand i tillämpad IT mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om hur generativ AI påverkar lärares bedömningsarbete. Han är aktuell med antologin Bedömarkompetens – Prov, bedömning och betyg i skolan (2025), samt den kommande boken AI för skolledare (2025). 8. Skolsäkerhet och PDV Vi har lärt oss leva med dagliga kriminella uppgörelser, en förhöjd terrornivå och krig i Europa. Att våldet har nått även skolans värld i form av skolattacker är en verklighet som vi behöver hantera, även om sannolikheten är liten att just din skola drabbas. Ta del av en föreläsning som ger handfast vägledning i hur skolan kan utforma en handlingsplan vid pågående dödligt våld (PDV). Hur ska du och dina medarbetare agera om det värsta händer? Kim Norman är före detta polis och har arbetat som säkerhetsstrateg på utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Han är en av skribenterna till Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps vägledning Våldshandlingar med stora konsekvenser i skolan (2024), och har även skrivit boken Handbok vid skolattacker: om pågående dödligt våld (2023). Kim är en van föreläsare som har utbildat ett hundratal skolor om skolsäkerhet.Program

Jannica Andreasson
FÖRELÄSARE OCH UTBILDARE

Eva-Lena Årmyr
BITR. SKOLCHEF & DOKTORAND

David Lindberg
STATSSEKRETERARE

Åsa Hirsh
DOCENT

Anna Karlefjärd
UTBILDNINGSLEDARE

Lisa Thorell
PROFESSOR

Erik Winerö
GYMNASIELÄRARE & DOKTORAND

Kim Norman
FÖRELÄSARE OCH FÖRFATTARE
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.PRAKTISK INFORMATION



