Religionskunskap
Välkommen till Skolportens digitala fortbildning för dig som undervisar i religionskunskap! Här kan du ta del av den senaste forskningen som rör religionsdidaktik, samt få ämnesfördjupning, praktiska verktyg och utvecklas i din yrkesroll.
Konferensen vänder sig främst till lärare på högstadiet och gymnasiet men kan även passa för vuxenutbildningen.
Med deltagarlicens och lösenord kan du ta del av 4 föreläsningar när det passar dig under konferensperioden. Föreläsningarna är 60–90 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.
Webbkonferensen passar bra att arbeta med i grupp. Är ni 5 personer eller fler som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Missa inte! Undervisar du i både religion och historia? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: HisRel20 (Koden anges på båda bokningarna). Programmet för Historia hittar du här!
Det bästa jag någonsin varit på, toppbetyg från mig.
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Fördjupade kunskaper om samisk religion och andlighet.
- Hantera kontroversiella frågor och skapa en öppen atmosfär i klassrummet.
- Skapa engagerande etikundervisning med hjälp av skönlitteratur.
- Undervisa om levd religion med fokus på buddhismen.
Medverkande

Olof Franck
PROFESSOR

Åsa Virdi Kroik
FÖRFATTARE, FIL. DR

Katarina Plank
DOCENT

Björn Westerström
SAMORDNARE, PROJEKTLEDARE
Konferensprogram
Klicka nedan för att läsa mer om innehållet. Logga in via länken som mejlas kl 08.00 på konferensens första dag. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill. 1. Kontroversiella frågor i klassrummet – praktiska råd för undervisningen (ca 90 min.) För att lära eleverna att utveckla demokratiska tänkesätt och förmågor behöver vi klara av att lyfta kontroversiella ämnen i religionskunskapen. Men hur möter vi de pedagogiska utmaningarna som följer med att förebygga och ta hand om konflikter? Hur gör vi när diskussioner kantrar och hur hanterar vi kränkningar? Föreläsningen ger en genomgång av ett relationellt arbetssätt med praktiska råd för undervisningen. Vi fokuserar framförallt på de svårigheter som finns med att tala om Israel och Palestina-konflikten i form av projiceringsyta, krigsretorik, oförsonlighet, antisemitism och antimuslimsk rasism. Vi tittar också på andra frågor som kan aktivera hat mot judar och muslimer, som till exempel hederskultur, konspirationsteorier, djurrättsfrågor, hbtqi+-frågor och brit mila/omskärelse av pojkar. Björn Westerström samordnar Malmö stads skolors arbete mot antisemitism och antimuslimsk rasism. Han är också projektledare på Segerstedtinstitutet vid Göteborgs universitet med uppdrag att vara stöd åt Sveriges kommuner i arbetet mot antisemitism. 2. Etik och skönlitteratur – undervisning som kan skärpa den etiska blicken och rösten (ca 60 min.) Etik är ett av läroplanernas tydligast framskrivna perspektiv och ämnesområdet har en särskild hemvist i religionskunskapen. Men etikundervisning kan vara utmanande – hur kan den genomföras på ett nyanserat och kreativt sätt som engagerar eleverna? Föreläsningen diskuterar hur begreppet etisk kompetens kan förstås och presenterar en modell för hur etikundervisning kan utgå ifrån skönlitteratur. Du får också praktiska exempel på lektionsupplägg hämtade från ett forskningsprojekt där elever har arbetat med etik utifrån läsning av skönlitteratur. Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen och verksam vid Institutionen för didaktik och profession vid Göteborgs universitet. Olof har bland annat varit engagerad som ämnesexpert i utvecklandet av de första nationella proven i religionskunskap och i kursplanearbetet för Lgr11. Tillsammans med Annika Lilja är Olof redaktör för antologin Etik, berättelser och samtal. Att använda skönlitteratur i etikundervisning (2022). 3.Levd religion med fokus på buddhism (ca 60 min.) Religiösa läror och praktiker utgör grunden för den ämnesteoretiska kunskap religionslärare ska undervisa om – samtidigt som undervisningen ska vara sekulär. Ta del av en föreläsning som belyser hur erfarenheter från religiösa miljöer kan användas för att undervisa om buddhism. Utifrån ett levd religion-perspektiv berörs teman som migration, hälsa, mat och meditation. Föreläsningen baseras på omfattande fältbaserad forskning. Katarina Plank är docent i religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Hennes forskning fokuserar på om buddhism, samtida andlighet och de gränsland där religiösa praktiker upplöses i sekulära tillämpningar. Hon har gett ut ett flertal böcker, bland annat Levd religion (2018) och Buddhism in the Nordic Countries (2025). 4.Samisk religion och andlighet (ca 60 min.) Åsa VirdiKroik är fil. dr, förläggare, författare, redaktör och översättare med inriktning mot samiska och andra urfolksreligioner. 2022 disputerade hon vid Uppsala universitet med avhandlingen Dihtegievrie – det vi möter i respekt. Berättelser om en sydsamisk trumma och året efter kom den populärvetenskapliga utgåvan Dihtegievrie – Trumman, med fokus på hur samisk religion utövas idag. Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.Program
Björn Westerström
SAMORDNARE, PROJEKTLEDARE
Olof Franck
PROFESSOR
Katarina Plank
DOCENT
Ta del av en föreläsning som beskriver hur begreppet samisk religion uppstod inom akademin och hur det har förändrats fram till idag.
Vi går igenom källor till studiet av samisk religion och tittar på några bärande idéer. I föreläsningen förklaras och diskuteras viktiga begrepp som schamanism,animism, Saajve och Sjiele. Här problematiseras också den tystnad som gör det svårt att tala om samisk religion, samt tar upp frågor om samisk religion och andlighet i dagens samiska samhälle. Åsa Virdi Kroik
FÖRFATTARE, FIL. DR
PRAKTISK INFORMATION