Skolnärvaro - för medlemmar i det Nationella nätverket för skolnärvaro
Välkommen till en konferens för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Under två dagar samlas olika yrkesgrupper i Stockholm för att diskutera hur vi gemensamt kan arbeta för att systematiskt främja skolnärvaro, och vända problematisk skolfrånvaro. Ta del av föreläsningar om aktuell forskning inom området, och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. Konferensen är ett samarbete mellan Skolporten och det Nationella nätverket för skolnärvaro och riktar sig till elevhälsoteam, lärare, huvudmän, rektorer, politiker och forskare, samt samverkansroller inom socialtjänst och hälso- och sjukvård. Ekerö kommun är medarrangör till konferensen.
Detta är en bokningssida för dig som är medlem i det Nationella nätverket för skolnärvaro. Är du inte medlem bokar du dig på konferensens offentliga webbplats.Medlemmar såväl som icke-medlemmar kan även välja att gå på webbkonferensen.

Mycket välorganiserad konferens med utmärkt och angeläget innehåll!
Sagt av tidigare deltagare
Konferensen berör:
- Skolkontakt – ett forskningsbaserat program som förbättrar både skolnärvaron och livskvaliteten för elever med autism.
- Det juridiska regelverket kring skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer.
- Vikten av närvaro i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan.
- Skolsociala team – Skolverket och Socialstyrelsen presenterar en kartläggning och ett stödmaterial för samverkansstruktur.
- En systematisk forskningsöversikt från SPSM om främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera.
- Närvaroarbete i praktiken – tre kommuner delar med sig av sitt systematiska och datadrivna närvaroarbete.
- Aktuell forskning om tidiga insatser och åtgärder.
- ”Hon kallades hemmasittare” – en förälders erfarenhet av barn med problematisk skolfrånvaro
På konferensen medverkar:

Ebba Silfverstolpe Agardh
UNDERVISNINGSRÅD

Clara Rundlöf Bolin
UTREDARE

Sven Bölte
PROFESSOR

Charlotte Franzén
KURATOR

Karin Fröding
UTREDARE

Mikael Hellstadius
SKOLJURIST

Denise Henry
KVALITETSSTRATEG

Lina Häger
PROJEKTLEDARE

Annica Jäverby
SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND

Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE

Stina Bergman Lindskog
PROJEKTLEDARE

Carl Nilsson
NÄRVAROSAMORDNARE

Nadja Yllner
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST

Sofia Åkerberg
UTREDARE

Christina Ivarsson Ålstig
ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG
Program, dag 1
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.10 Det Nationella nätverket för skolnärvaro, Ekerö kommun och Skolporten hälsar välkommen
09.30 Den viktiga närvaron i förskolan för att förebygga frånvaro i skolan
Oroande frånvaro i förskolan har uppmärksammats alltmer i Sverige. Inte sällan är det de barn som behöver förskolan allra mest som missar en stor del av den viktiga tiden för språklig och social träning. Ta del av en föreläsning som går igenom närvarons betydelse i förskolan, med utgångspunkt i både forskning och praktik.
- Vad vet vi om närvarons betydelse i förskolan för att förebygga problematisk skolfrånvaro?
- Hur ser frånvaron ut på förskolor i Sverige och vilka erfarenheter finns det att arbeta med oroande frånvaro?
- Hur kan rektor och personal i förskolan få till ett systematiskt arbete som gynnar barns närvaro och vistelse i förskolan?

Malin Gren Landell
PSYKOLOG OCH FÖRFATTARE
Malin Gren Landell är disputerad psykolog, föreläsare och författare. Hon har arbetat länge med skolfrånvaro och haft uppdrag för bland annat Utbildningsdepartementet, olika skolmyndigheter och Socialstyrelsen. Malin har skrivit flera böcker om ämnet och publicerat den digitala kursen Främja närvaro i förskolan (2024). Hon föreläser för personal inom framför allt skola, förskola och socialtjänst.
10.30 Kaffe
11.00 Det juridiska regelverket kring skolplikt
Nästan alla barn i Sverige har skolplikt från sex års ålder. Skolplikten innebär ett krav på närvaro i skolan, men också en mycket långtgående rätt till utbildning. Det juridiska regelverket kring skolplikten kan emellertid vara svårtolkat och det är många gånger svårt att avgöra vilka som omfattas och vem som har ansvar för vad. Föreläsningen går igenom de viktigaste aspekterna kring skolplikt med särskilt fokus på problematisk skolfrånvaro.
- Vad är extra viktigt att känna till om skolplikt och problematisk frånvaro utifrån ansvar, utmaningar och aktuella riktlinjer?
- Vilka delar av skolplikten är nära kopplade till den praktiska verksamheten och varför?
- Hur ser ansvarsfördelningen ut mellan kommunala och fristående skolor när det gäller att säkerställa fullgörandet av skolplikten?

Mikael Hellstadius
SKOLJURIST
Mikael Hellstadius är skoljuridisk expert och konsult, och har arbetat med juridiska frågor på Utbildningsdepartementet i tio år.
12.00 Gemensam lunch
13.00 Skolsociala team – en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro
Skolverket och Socialstyrelsen har fram till oktober 2025 ett gemensamt uppdrag från regeringen att stödja skolhuvudmän och socialtjänst i att inrätta och organisera skolsociala team i grund- och gymnasieskolan för att förebygga skolfrånvaro. I uppdraget ingår att ta fram ett stödmaterial för genomförande och uppföljning, samt att kartlägga samverkan, förekomst, åtgärder och resultat i arbetet med skolsociala team.
Ta del av en föreläsning som informerar om kartläggningen och det stöd som tas fram.
Göteborgsregionen kommer även att medverka genom att reflektera utifrån regional samordning av de erfarenheter som gjorts kring medlemskommunernas samverkan mellan skola och socialtjänst vid närvaroproblematik.
- Hur bygger vi en samverkansstruktur för att förebygga skolfrånvaro?
- Socialtjänstens roll i skolfrånvaroarbete – hur kan socialtjänsten arbeta mer förebyggande tillsammans med skolor och förskolor?
- Hur kan vi ta hjälp av TSI (tidiga och samordnande insatser) för att utveckla en samverkansstruktur?

Ebba Silfverstolpe Agardh
UNDERVISNINGSRÅD
Ebba Silfverstolpe Agardh är undervisningsråd på Skolverket och projektledare för regeringsuppdraget om stöd, kartläggning och uppföljning av skolsociala team, samt tidiga och samordnade insatser för barn och unga (TSI).

Clara Rundlöf Bolin
UTREDARE
Clara Rundlöf Bolin är utredare på Socialstyrelsen och ansvarar för statsbidraget för personalkostnader för skolsociala team som kan sökas av skolhuvudmän och kommuner i syfte att främja arbetet med skolsociala team.

Stina Bergman Lindskog
PROJEKTLEDARE
Stina Bergman Lindskog är projektledare på Göteborgsregionen och har ansvar för den förstudie som genomförts om samordnat skolsocialt stöd i de 13 medlemskommunerna.
14.00 Eftermiddagsfika
14.30 Närvaroarbete i forskning och praktik
Problematisk frånvaro är en aktuell fråga i all verksamhet som berör skola och utbildning idag, och vi är många som frågar oss hur vi kunde hamna här. Men framför allt: Vad kan vi göra åt det? Ska vi tillsammans lyckas vända utvecklingen behöver vi samverka och samla alla resurser, men det behövs också mer evidensbaserad kunskap om området.
Ta del av en föreläsning som ger en översyn av aktuellt forskningsläge, både nationellt och internationellt, med fokus på skola och undervisning. Du får också konkreta exempel på systematiskt närvaroarbete och förslag på åtgärder vid problematisk skolfrånvaro.
- Vad säger forskningen och vilka lärdomar kan vi dra utifrån det?
- Vilka insatser och åtgärder kan stötta elever vid problematisk frånvaro?
- Hur bör vi tänka mer generellt vad gäller det främjande och förebyggande närvaroarbetet?

Annica Jäverby
SPECIALPEDAGOG OCH DOKTORAND
Annica Jäverby är specialpedagog och forskar om skolfrånvaro. Hon har tidigare arbetat som lärare och ingår idag i ett tvärprofessionellt närvaroteam i Härryda kommun. Annica har skrivit boken Skolfrånvaro – tidiga insatser och åtgärder (2024).
15.30Avslutning dag 1
Program, dag 2
08.00 Kaffe
09.00 Skolkontakt – ett program som ger bättre livskvalitet och mindre skolfrånvaro hos elever med autism
Elever med autism har, förutom svårigheter med det sociala samspelet, ofta hög skolfrånvaro och risk för psykisk ohälsa. Skolkontakt är ett forskningsbaserat program som har utvecklats av KIND (Center of Neurodevelopmental Disorders) vid Karolinska Institutet. Programmet bygger på social färdighetsträning i grupp och vänder sig främst till elever med autism utan intellektuell funktionsnedsättning, men även till elever utan diagnos som visar autistiska drag. Skolkontakt har visat sig ge ett flertal positiva effekter för dessa elever, såsom bättre självförtroende, nya vänner och mindre skolfrånvaro.
Ta del av en föreläsning som beskriver Skolkontakt och hur skolpersonal systematiskt kan arbeta med programmet, och förbättra både livskvaliteten och skolnärvaron för elever med autism. Sven Bölte är professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap och föreståndare för KIND vid Karolinska Institutet. Han är en av världens högst rankade autismforskare och har arbetat med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i forskning, klinik och undervisning i över 25 år. Tillsammans med kollegor på KIND har han arbetat fram programmen Skolkontakt och dess kliniska motsvarighet Kontakt.
Sven Bölte
PROFESSOR
10.00 Kaffe och smörgås
10.30Insatser för att främja skolnärvaro och förebygga frånvaro – en systematisk översikt från SPSM
I samverkan med forskare vid Uppsala och Stockholms universitet har Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) nyligen genomfört en systematisk översikt om effekten av insatser för att främja skolnärvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro. Översikten är en sammanställning av 34 internationella forskningsstudier om skolfrånvaro med insatser riktade till elever i åldrarna 6-18 år.
Föreläsningen beskriver översiktens resultat med fokus på främjande och förebyggande insatser som visat sig fungera väl, och som är möjliga att använda i en svensk skolkontext. Resultaten redovisas utifrån följande fyra områden:
- Skolklimat
- Socioemotionellt lärande
- Fysisk hälsa
- Samarbete med vårdnadshavare

Karin Fröding
UTREDARE
Karin Fröding är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och projektledare för översikten. Hon är disputerad inom folkhälsa och har arbetat i många år med forskning och utveckling på myndigheten.

Sofia Åkerberg
UTREDARE
Sofia Åkerberg är utredare på Specialpedagogiska skolmyndigheten och biträdande projektledare för översikten. Hon är disputerad inom idéhistoria och har arbetat i flera år med forskning och utveckling på myndigheten.
11.30 Gemensam lunch
12.30Systematiskt och datadrivet närvaroarbete – praktiska exempel från tre kommuner
Datadrivet arbete kan användas både i det återkommande och systematiska närvaroarbetet. Används data som en strategisk resurs går det att få välgrundad information om hur närvaron och frånvaron på skolan ser ut, vilket gör det enklare att identifiera såväl risk- som skyddsfaktorer på både grupp- och skolenhetsnivå, samt följa upp och utvärdera insatser. Kommuner organiserar sig däremot på olika sätt och antalet skolor med fristående huvudmän skiljer sig åt, vilket resulterar i olika förutsättningar för ett systematiskt och datadrivet närvaroarbete.
Ta del av en föreläsning där kommunerna Norrtälje, Nyköping och Nynäshamn, alla medlemmar i det Nationella nätverket för skolnärvaro, delar med sig av hur de har fått till ett välfungerande datadrivet närvaroarbete.
- Hur blir närvarodata en viktig del av kommungemensamma rutiner?
- Vilka framgångsfaktorer och utmaningar har identifierats?
- Hur kan närvarodata användas som en del av huvudmannens systematiska kvalitetsarbete?

Charlotte Franzén
KURATOR
Charlotte Franzén är kurator på Barn- och utbildningsförvaltningen i Nynäshamns kommun.

Denise Henry
KVALITETSSTRATEG
Denise Henry är kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.

Christina Ivarsson Ålstig
ENHETSCHEF OCH KVALITETSSTRATEG
Christina Ivarsson Ålstig är enhetschef och kvalitetsstrateg i närvaroteamet i Nyköpings kommun.

Carl Nilsson
NÄRVAROSAMORDNARE
Carl Nilsson är närvarosamordnare i Norrtälje skolsociala team.

Lina Häger
PROJEKTLEDARE
Lina Häger är projektledare på Göteborgsregionen med särskild inriktning på fullföljda studier. Hon kommer att moderera panelsamtalet om datadrivet närvaroarbete.
13.45 Eftermiddagsfika
14.15 Hon kallades hemmasittare – om skolan, tårarna och kampen i hallen
De senaste tio åren har antalet barn som uteblir från skolan samt utvecklar ångest, depressioner och får diagnoser, ökat oroväckande mycket. Varför ser det ut så här? Och vad kan samhället och vi som individer göra åt det? Författaren och journalisten Nadja Yllner ger sina egna svar på dessa frågor genom en samtidsanalys, och berättar om hur det gick till när hennes egen dotter Lova blev – och slutade vara – hemmasittare.
Nadja Yllner är författare och prisbelönt undersökande journalist. Hon har skrivit boken Hon kallades hemmasittare: om skolan, tårarna och kampen i hallen (2021) och är frilansande redaktör på bland annat Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning. Nadja Yllner är författare och prisbelönt undersökande journalist. Hon har skrivit boken Hon kallades hemmasittare: om skolan, tårarna och kampen i hallen (2021) och är frilansande redaktör på bland annat Rapport, Aktuellt och Uppdrag granskning.
Nadja Yllner
FÖRFATTARE OCH JOURNALIST
15.15 Det Nationella nätverket för skolnärvaro avslutar från scenen
15.25 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
- Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
- Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
- Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
- På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
- Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
- Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
- Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
- Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
- Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

