Skolnärvaro
Välkommen till en konferens för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Ta del av föreläsningar om aktuell forskning inom området, och få praktiska verktyg för att utvecklas i din yrkesroll. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från hela landet!
Mycket bra arrangerat! Programmet intressant och relevant!
Sagt av tidigare deltagare
Innehåll
- Distansundervisning som särskilt stöd – hinder och möjligheter.
- Att främja skolnärvaro i praktiken – framgångsfaktorer och fallgropar.
- Att vända omfattande skolfrånvaro – vad visar forskningen och vad fungerar enligt eleverna själva?
- Samverkan i praktiken – verktyg och strategier för att lyckas!
Medverkande

Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG

Emma Leifler
LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK

Sara Linderdahl
DOKTORAND

Jörgen Thullberg
NÄRVAROEXPERT
Program
08.30 Registrering med kaffe och smörgås
09.15 Skolporten hälsar välkommen
09.30Att vända omfattande skolfrånvaro – vad visar forskningen och vad fungerar enligt eleverna själva?
Vi vet att omfattande skolfrånvaro kan knytas till många olika typer av problem för en individ, även i ett långsiktigt livsperspektiv. Samtidigt är det svårt att hitta fungerande strategier och beprövade lösningar för att komma åt problemet. I den här föreläsningen får du veta mer om den samlade forskningen om problematisk skolfrånvaro, och vad som visat sig fungera – både vad gäller förebyggande och åtgärdande insatser. Du får även ta del av tidiga resultat från en pågående studie som undersöker hur vägen genom skolan med problematisk skolfrånvaro kan se ut från elevers egna perspektiv, och vad som har hjälpt dem längs vägen.
Sara Linderdahl är doktorand i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör olika former av problematisk skolfrånvaro, både i Sverige och i ett internationellt perspektiv. I en pågående studie intervjuar hon barn och unga om deras egna erfarenheter av omfattande skolfrånvaro. Sara är utbildad grund- och ämneslärare, och har tidigare arbetat både i grundskolan och på gymnasiet.
Sara Linderdahl
DOKTORAND
10.30 Kaffe
11.00 Samverkan i praktiken Max Hjorton är specialpedagog och arbetar övergripande som professionsutvecklare för specialpedagoger i Göteborg, bland annat i frågor om problematisk skolfrånvaro och samverkan. Han är delprocessledare för frånvaroprocessen och SIP (Samordnad Individuell Plan) -utbildare. Max är även, tillsammans med Sirkka Persson, redaktör och kapitelförfattare till antologin Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro (2024).
När en elev befinner sig i en problematisk skolfrånvaro kan samverkan mellan olika aktörer ibland vara nödvändig för att nå framgång. I samverkan får vi en större helhetsbild och förhoppningsvis en större gemensam förståelse för elevens situation. Insatser kan tydligare kopplas till hela barnets/ungdomens tillvaro. Delaktighet från elev, vårdnadshavare och professionella är en viktig framgångsfaktor, likväl som samsyn och systematik. Föreläsningen ger konkreta och praktiknära exempel på verktyg och strategier för att lyckas med samverkan. 
Max Hjorton
SPECIALPEDAGOG
12.00 Gemensam lunch
13.00 Distansundervisning som särskilt stöd – hinder och möjligheter
I ett försök att utveckla alternativa stödformer för att möta utmaningarna med problematisk skolfrånvaro har Skolinspektionen beviljat ett fåtal kommuner att bedriva distansundervisning som särskilt stöd. Hur kan distansundervisningen organiseras, och vilka friskfaktorer och riskfaktorer behöver vi vara medvetna om? I den här föreläsningen presenteras lärdomar från ett nystartat forskningsprojekt, Distansundervisning som särskilt stöd, DESE, samt en utvärdering från initieringsfasen i två kommuner.
- Vad skiljer distansundervisning som särskilt stöd från generell distansundervisning?
- Hur formas lärarrollen i distansundervisning – hur implementeras en tillitsfull digital didaktik?
- Vilka behov föreligger hos elever som får distansundervisning som särskilt stöd?
- Vilken internationell forskning kan vi ta avstamp i för vår förståelse?
- Vad berättar skolledning, lärare, vårdnadshavare och föräldrar som deltagit i distansundervisningen?

Emma Leifler
LEKTOR I SPECIALPEDAGOGIK
Emma Leifler är leg. specialpedagog, med.dr och lektor i specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Emmas forskningsintressen berör hur skolor organiserar stöd till elever, tillgängliga lärmiljöer, samt didaktik för elever i behov av stöd. Hon deltar i forskningsprojektet om Distansundervisning som särskilt stöd – DESE.
14.30 Eftermiddagsfika
15.00 Att främja skolnärvaro i praktiken – framgångsfaktorer och fallgropar
I Värmdö kommun pågår sedan flera år ett arbete för att fånga upp elever med hög skolfrånvaro. De senaste fem åren har den kommungemensamma satsningen på att främja närvaro och motverka problematisk skolfrånvaro intensifierats. Genom arbetet med bland annat åtgärdstrappan, ett stöd som tagits fram lokalt, tillsammans med andra insatser har frånvaron minskat med 15 procent i kommunens skolor. Jörgen Thullberg är närvaroexpert i kommunen och har startat två verksamheter i två olika kommuner med inriktning mot elever med flerårig problematisk frånvaro. I den här föreläsningen får du ta del av erfarenheter från det arbetet, samt framgångsfaktorer för att lyckas och fallgropar som man behöver undvika i sitt arbete med att främja närvaro. Två unga vuxna med personlig erfarenhet av långvarig problematisk skolfrånvaro kommer också att dela sina personliga berättelser om vägen från frånvaro till närvaro.
Jörgen Thullberg arbetar som närvaroexpert i Värmdö kommun. Han har arbetat med närvarofrämjande arbete som undervisande lärare, i särskild verksamhet, på behandlande skola och på förvaltningsnivå.
Jörgen Thullberg
NÄRVAROEXPERT
16.15 Konferensen avslutas
PRAKTISK INFORMATION
Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga eller vill ha personlig kontakt, kontakta oss här.
- Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal. Vår ambition är att informera med god marginal, men det kan ske med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.
- När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mejl fastnar i spamfilter. Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post kompetens@skolporten.se.
- Konferensen kan övergå till att arrangeras enbart digitalt. Du behåller då din plats och meddelas omgående. Mellanskillnaden i pris återbetalas. Om både den fysiska och webbaserade konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet. Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi. Du kan avboka fram till 30 dagar före start. Vid avbokning fram till 30 dagar före start återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före start sker ingen återbetalning.
- Om du blir sjuk eller av annan anledning inte kan komma på den fysiska konferensen flyttar vi över dig till webbkonferensen utan kostnad, om du vill. Kontakta konferensens projektledare!
- Ja, det går bra att en kollega ersätter. Ange namnet på den person som står på bokningen vid registreringen på plats och uppge namn och e-post för ersättaren.
- På en tvådagarskonferens går det bra att du och kollega deltar var sin dag. Bokningen sker då i namnet på den deltagare som deltar dag 1. Kom ihåg att anmäla om ersättaren önskar specialkost!
- Nej, webbkonferensen är ett separat evenemang. För att få tillgång till de inspelade föreläsningarna behöver du boka plats på webbkonferensen.
- Alla fysiska konferenser filmas för att kunna erbjudas som webbkonferens. Kamerorna är riktade mot scenen, så du kommer inte att synas i bild. Däremot kan din röst höras på filmen om du ställer en fråga under föreläsningen. Efter varje föreläsning erbjuds en frågestund som klipps bort från filmen.
- Vi delar inte ut kopior på plats. Direkt efter konferensen får du ett mejl med åhörarkopior för presentationerna, som du kan skriva ut.
- Ja, du anger önskemål om specialkost vid bokning. Specialkost betyder kost som är medicinskt motiverad, exempelvis gluten, laktos, fisk- och nötallergi eller annan överkänslighet, samt vegetarisk/vegankost och religiöst/etisk motiverad specialkost. Vi kan inte erbjuda alternativ för olika former av dieter, exempelvis LCHF, GI, Atkins, etc. Senast två dagar före konferensen behöver vi ha din anmälan om specialkost.
- Skolportens konferenser äger rum i olika lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Hör av dig till konferensens projektledare för att få information om vilka anpassningar som finns i den lokal du ska besöka.

