Spanska

20–21 oktober 2022

Stockholm


Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i spanska på högstadiet eller gymnasiet! Under två dagar får du ta del av den senaste forskningen som rör språkdidaktik, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kommer du att möta och nätverka med kollegor från hela landet. Konferensen kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.

  • Plats
    Stockholm
  • Datum
    20–21 oktober 2022
  • Tid
    09:20–15:30
  • Pris
    5595 kr

Konferensen berör:

  • Workshop om E.P.I. – den internationella metoden som ger mer dynamisk språkundervisning.
  • Öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.
  • Hur står det till med kvaliteten? Skolinspektionen granskar undervisningen i moderna språk.
  • Prisbelönta projekt, digitala verktyg och utbyten som öppnar klassrummet mot den spansktalande världen.
  • Vad kan spanskundervisningen lära av sfi? Ta del av inspirerande verktyg och metoder.
  • Så skapar du en mer effektiv grammatikundervisning och prioriterar rätt.
  • Latinamerika bortom klichéerna – SVTs utrikeskorrespondent ger uppdaterade kunskaper.


På konferensen medverkar:

Gianfranco Conti, undervisningsutvecklare, författare

Sara Lövestam, sfi-lärare, författare

Jenny Morales Ruíz, doktorand

Anna Wide, Skolinspektionen


Fernando López Serrano, lärare, fil.dr

Victoria Iribarne Gómez-Haedo, UHR, lärare

Tigran Feiler, utrikeskorrespondent



 

08.40 Registrering med kaffe och smörgås

 

09.20 Skolporten hälsar välkommen

 

09.30 Skolinspektionen granskar: Skolans arbete för kvalitet i undervisningen i moderna språk   

Skolinspektionen genomför nu en granskning av kvaliteten i några delar av undervisningen i moderna språk inom ramen för språkval i grundskolan. Genom att peka på utvecklingsområden kan granskningen bidra till ökad kvalitet i undervisningen. Ett fokusområde är att bedöma och belysa kvaliteten i undervisningen av de kommunikativa förmågorna (produktion och interaktion). Ett annat fokus är att titta på rektors och lärares arbete med att säkerställa att studier i moderna språk förblir attraktiva, och hur man uppmuntrar eleverna att fullfölja sina språkstudier.  

Ta del av underlaget för den rapport som kommer att publiceras i slutet av 2022. 

 

Anna Wide arbetar som projektledare och undervisningsråd på Skolinspektionen. Hon leder granskningen Skolans arbete för kvalitet i undervisningen i moderna språk – undervisning för kommunikativ förmåga. 

 

10.30 Förmiddagskaffe

 

11.00 La pragmática: Un contenido poco atendido en el aula ELE 

Para desarrollar la habilidad de hablar y comprender una segunda lengua no es suficiente aprender su vocabulario y su gramática. El alumno también necesita comprender la relación entre la lengua, el contexto y las normas socioculturales de la lengua meta. Aunque tener un conocimiento lingüístico alto favorece la competencia pragmática, no es una condición necesaria para desarrollar estos conocimientos. Así como la gramática, la pragmática también se puede aprender en el aula. Aun así, tanto en los manuales de texto como en el aula, muchas veces estos contenidos están limitados.  

¿Cómo podemos integrar los contenidos pragmáticos a las otras destrezas lingüísticas? En esta ponencia hablaremos de un modelo pedagógico para la enseñanza de la pragmática y algunas actividades didácticas empleables en el aula.  

  

Jenny Morales Ruíz es doctoranda en la Universidad de Estocolmo donde imparte clases de lingüística. Su investigación se enfoca, entre otras cosas, en la pragmática L2. 

 

12.00 Lunch

 

13.00 From Input to Output Through Meaningful Play  

Each pedagogical cycle, be it a lesson or a sequence, is a journey from input to output. How accessible, enjoyable and successful this journey is will have a decisive impact on self-efficacy and motivation.   

Steeped in Cognitive and Applied Linguistics research, this workshop will suggest a tried and tested, more dynamic alternative to traditional approaches to language learning. This usage-based instructional approach, widely recognized in Europe, is named E.P.I. (Extensive Processing Instruction).

Take part in a highly interactive workshop with demonstrations of a range of games and techniques, in which: 

 

  • listening takes centre stage and, in synergy with reading, models language instead of involving comprehension tasks, which students perceive as tests they fear and teach them next to nothing.
  • listening and reading prime speaking and writing, to build self-confidence and motivation through meaningful tasks and games, each targeting a specific micro-skill.
  • speaking and writing involve pair work and engaging tasks aiming at developing automaticity or fluency.
     

 

Gianfranco Conti has taught English, French, Spanish, Italian and German for over 25 years. He has been a university lecturer, holds a Masters degree in TEFL and a PhD in Applied Linguistics.

Gianfranco Conti is now an independent educational consultant and active professional development provider. He is the co-author of several best-selling books for language teachers (The language teacher toolkit, Breaking the sound barrier: teaching learners how to listen and Memory: what every language teacher should know), writes an influential blog on second language acquisition (language-gym.com) and is the founder of a language learning platform (gianfrancoconti.com).  

OBS. Föreläsningen ges på engelska.

 

14.00 Eftermiddagsfika

 

14.30  From Input to Output Through Meaningful Play, forts.

 

15.30 Avslutning dag 1

09.00 ¿Cómo podemos efectivizar la enseñanza de la gramática en la escuela sueca? 

Todos los profesores nos hacemos las preguntas de qué, cómo, cuándo y cuánta gramática tenemos que enseñar en nuestros cursos. Independientemente de qué nivel de idioma enseñemos, el tema de la gramática es un elemento tan necesario como espinoso para conseguir nuestra misión: que los alumnos aprendan a entender y usar la lengua de una manera efectiva e independiente. En secundaria tenemos que poner unos cimientos fuertes para adquirir confianza y capacidad comunicativa, mientras que en el bachillerato es necesario centrarse en los momentos especialmente difíciles del aprendizaje. 

En esta ponencia veremos ejemplos teóricos y prácticos para conseguir que los alumnos aprendan gramática de una vez por todas. 

  • Indentificaremos los temas gramaticales más importantes y problemáticos a nivel de secundaria y bachillerato, y unas ideas de cómo afrontarlos.
  • Problematizaremos acerca de la introducción de nuevos contenidos gramaticales en el nivel de secundaria.
  • Expondremos datos de las investigaciones recientes sobre estos temas, así como ejemplos prácticos de los últimos años.

Fernando López Serrano es doctor en lingüística española por las universidades de Lund y Gotemburgo. Está especializado en la didáctica de la gramática española para estudiantes suecos. Ha escrito varios manuales de español y dos libros sobre la enseñanza y el aprendizaje de los tiempos del pasado españoles en contexto escolar sueco. Es fundador y coordinador del torneo de idiomas Språkolympiaden. Actualmente trabaja como catedrático de lenguas modernas en Malmö latinskola, donde enseña latín, español y otros cursos dentro del programa de humanidades.

 

10.00 Förmiddagsfika

 

10.30 Cómo dinamizar las clases y abrir el aula al mundo hispanohablante

El currículo de la enseñanza de lenguas modernas destaca la importancia de que los alumnos conozcan otras realidades y que, dentro de su proceso de aprendizaje, utilicen el idioma para contactos con el mundo exterior. Sin embargo, existen desafíos al momento de planificar y estructurar proyectos con enfoque en los viajes y la comunicación auténtica en español.

En esta ponencia, veremos cómo se puede trabajar con este tema utilizando una variedad de herramientas digitales dinámicas y estudiaremos buenos ejemplos de proyectos exitosos. También veremos las posibilidades que ofrece UHR en cuanto a intercambios dentro de Europa (Etwinning/Erasmus) y cómo nos podemos organizar para integrar este tipo de proyectos en la enseñanza.


Victoria Iribarne Gómez-Haedo es profesora licenciada en español e inglés. En 2021 recibió el premio The European Language Label  El premio de inspiración, por su proyecto “Los blogs hispanovirtuales”. Actualmente trabaja como administrativa oficial en UHR (Consejo de Universidades) donde se enfoca en Etwinning/Erasmus e intercambios internacionales. También es secretaria en Språklärarnas riksförbund y una de los organizadores de la red virtual de profesores de español, “Spanish Teachmeet Sweden”.

 

11.30 Lunch

 

12.30 Latinamerika bortom klichéerna

Svenska elevers föreställningar om Latinamerika är starkt präglade av nyhetsbevakning och populärkultur, men ibland behöver bilden uppdateras och nyanseras för att förstå vad som utmärker dagens samhälle. Regionen är i dag mer urbaniserad än Europa, samtidigt som normer och könsroller genomgår snabba förändringar. Det här samtalet vill ge en breddad bild av denna dynamiska och kontrastrika världsdel, och även utmana några seglivade klichéer. 

 

  • Varför är regionen världens mest ojämlika?
  • Varför är den organiserade brottsligheten så utbredd?
  • Vilka vägar tar migrationen?
  • Hur påverkas samhällena av klimatkrisen?
  • Hur blev kvinnorörelsen så framgångsrik?
  • Vad är Latinamerikas ”soft power” och hur ser ungdomskulturen ut?

Tigran Feiler är SVT:s korrespondent i Latinamerika och har rapporterat om bland annat klimatkrisen i Amazonas, post-turism i Mexiko, fredsprocessen i Colombia, abortfrågan i Argentina och knarkets väg från Latinamerika till Europa. 2022 mottog han Nils Horner priset tillsammans med fotografen Sara Murillo Cortés. Tigran har tidigare bott i Mexiko och Colombia och bor numera i Argentina.

 

13.30 Eftermiddagsfika

 

14.00 Vad kan spanskundervisningen lära av sfi?

Alla språk är olika, men goda metoder för språkundervisning är ofta likartade, oavsett språk. I Sverige har vi lång erfarenhet av den andraspråksundervisning som bedrivs inom sfi, dit vuxna invandrare kommer för att lära sig svenska – vissa utan att till en början alls kunna förstå vad läraren säger. Hur fungerar det att alltid använda målspråket i klassrummet? Vilka metoder som utvecklats inom sfi skulle kunna användas för att utveckla spanskundervisningen? 

Ta del av en praktiknära föreläsning om framgångsrika undervisningsidéer inom sfi, som alla språklärare kan ha nytta och glädje av.
 

Sara Lövestam är författare och språkvetare. Hon syns regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon, Svenska Dagbladet och Lantzkampen i P1. Sara är också utbildad sfi-lärare med många års erfarenhet av språkundervisning för nybörjare. 

 

 

15.00 Konferensen avslutas 

Föredrar du att delta på webbkonferensen? Boka här!


Avbokning och byte fram till 30 dagar före konferensstart!*

*Administrationsavgift 500 kr


Pris: 5 595 kr exkl. moms

I priset ingår förmiddagskaffe, lunch och eftermiddagskaffe i två dagar samt dokumentation.

Läs intervjun med föreläsaren!

Jenny Morales Ruíz ska föreläsa på Skolportens konferens Spanska. Hon kommer att tala om hur man kan öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.

Jenny Morales Ruíz

Skolportens intervju med föreläsaren hittar du här!

Vi reserverar oss för programändringar, t.ex. ändringar av innehåll på grund av att en talare blivit sjuk eller byte av lokal.

Vår ambition är att informera i god tid, men en förändrad situation kan innebära att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta.

 

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Om du inte kan boka en plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Du kan avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Skolporten förbehåller sig rätten att filma konferensen på plats. Det innebär att t ex frågor som ställs kan komma att höras på filmerna och dessa filmer kan användas i Skolportens regi.

IVA Konferenscenter Grev Turegatan 16, Stockholm

Kommunikationer: Närmaste T-banestation är Östermalmstorg (röd linje). Det tar ca 15 minuter att promenera från centralen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-384 44 25
asa.gustafsson@skolporten.se