Spanska Webbkonferens

27 oktober – 17 november 2022

Webbkonferens


Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i spanska på högstadiet eller gymnasiet! Via filmade föreläsningar får du ta del av den senaste forskningen som rör språkdidaktik, få ämnesfördjupning och utvecklas i din yrkesroll. Dessutom kan du kommunicera med föreläsarna och nätverka med kollegor från hela landet. Konferensen kan även passa dig som arbetar inom vuxenutbildningen.


Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av sju spännande föreläsningar när det passar dig, under två veckor. Föreläsningarna är 40–120 minuter långa. Totalt motsvarar detta två dagars fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens
  • Datum
    27 oktober – 17 november 2022
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    3395 kr

Konferensen berör:

  • Workshop om E.P.I. – den internationella metoden som ger mer dynamisk språkundervisning.
  • Öka elevernas pragmatiska och interkulturella kompetens i spanska.
  • Hur står det till med kvaliteten? Skolinspektionen granskar undervisningen i moderna språk.
  • Relationer, kreativitet och elevinflytande som höjer motivationen i spanskgruppen.
  • Vad kan spanskundervisningen lära av sfi? Ta del av inspirerande verktyg och metoder.
  • Så skapar du en mer effektiv grammatikundervisning och prioriterar rätt.
  • Latinamerika bortom klichéerna – SVTs utrikeskorrespondent ger uppdaterade kunskaper.

På konferensen medverkar:

Gianfranco Conti, undervisningsutvecklare, författare

Sara Lövestam, sfi-lärare, författare

Jenny Morales Ruíz, doktorand

Anna Wide, Skolinspektionen

Fernando López Serrano, gymnasielärare, fil. dr

Agustín Riverol, modersmålslärare, lärare i moderna språk

Tigran Feiler, utrikeskorrespondent

Logga in via länken som mailas kl 08.00 på konferensens första dag. Föreläsningarna publiceras kl 08.00. Du kan välja fritt bland föreläsningarna och titta när du vill samt så många gånger du vill.

 

1. Skolinspektionen granskar: Skolans arbete för kvalitet i undervisningen i moderna språk   

Skolinspektionen genomför nu en granskning av kvaliteten i några delar av undervisningen i moderna språk inom ramen för språkval i grundskolan. Genom att peka på utvecklingsområden kan granskningen bidra till ökad kvalitet i undervisningen. Ett fokusområde är att bedöma och belysa kvaliteten i undervisningen av de kommunikativa förmågorna (produktion och interaktion). Ett annat fokus är att titta på rektors och lärares arbete med att säkerställa att studier i moderna språk förblir attraktiva, och hur man uppmuntrar eleverna att fullfölja sina språkstudier.  

Ta del av underlaget för den rapport som kommer att publiceras i slutet av 2022. 

 

Anna Wide arbetar som projektledare och undervisningsråd på Skolinspektionen. Hon leder granskningen Skolans arbete för kvalitet i undervisningen i moderna språk – undervisning för kommunikativ förmåga. 

 

2. La pragmática: Un contenido poco atendido en el aula ELE 

Para desarrollar la habilidad de hablar y comprender una segunda lengua no es suficiente aprender su vocabulario y su gramática. El alumno también necesita comprender la relación entre la lengua, el contexto y las normas socioculturales de la lengua meta. Aunque tener un conocimiento lingüístico alto favorece la competencia pragmática, no es una condición necesaria para desarrollar estos conocimientos. Así como la gramática, la pragmática también se puede aprender en el aula. Aun así, tanto en los manuales de texto como en el aula, muchas veces estos contenidos están limitados.  

¿Cómo podemos integrar los contenidos pragmáticos a las otras destrezas lingüísticas? En esta ponencia hablaremos de un modelo pedagógico para la enseñanza de la pragmática y algunas actividades didácticas empleables en el aula.  

  

Jenny Morales Ruíz es doctoranda en la Universidad de Estocolmo donde imparte clases de lingüística. Su investigación se enfoca, entre otras cosas, en la pragmática L2. 

 

3. From Input to Output Through Meaningful Play, Part 1

Each pedagogical cycle, be it a lesson or a sequence, is a journey from input to output. How accessible, enjoyable and successful this journey is will have a decisive impact on self-efficacy and motivation.   

Steeped in Cognitive and Applied Linguistics research, this workshop will suggest a tried and tested, more dynamic alternative to traditional approaches to language learning. This usage-based instructional approach, widely recognized in Europe, is named E.P.I. (Extensive Processing Instruction).

Take part in a highly interactive workshop with demonstrations of a range of games and techniques, in which: 

 

  • listening takes centre stage and, in synergy with reading, models language instead of involving comprehension tasks, which students perceive as tests they fear and teach them next to nothing.
  • listening and reading prime speaking and writing, to build self-confidence and motivation through meaningful tasks and games, each targeting a specific micro-skill.
  • speaking and writing involve pair work and engaging tasks aiming at developing automaticity or fluency.
     

 

Gianfranco Conti has taught English, French, Spanish, Italian and German for over 25 years. He has been a university lecturer, holds a Masters degree in TEFL and a PhD in Applied Linguistics.

Gianfranco Conti is now an independent educational consultant and active professional development provider. He is the co-author of several best-selling books for language teachers (The language teacher toolkit, Breaking the sound barrier: teaching learners how to listen and Memory: what every language teacher should know), writes an influential blog on second language acquisition (language-gym.com) and is the founder of a language learning platform (gianfrancoconti.com).  

OBS. Föreläsningen ges på engelska.

 

4.  From Input to Output Through Meaningful Play, Part 2

 

5. ¿Cómo podemos efectivizar la enseñanza de la gramática en la escuela sueca? 

Todos los profesores nos hacemos las preguntas de qué, cómo, cuándo y cuánta gramática tenemos que enseñar en nuestros cursos. Independientemente de qué nivel de idioma enseñemos, el tema de la gramática es un elemento tan necesario como espinoso para conseguir nuestra misión: que los alumnos aprendan a entender y usar la lengua de una manera efectiva e independiente. En secundaria tenemos que poner unos cimientos fuertes para adquirir confianza y capacidad comunicativa, mientras que en el bachillerato es necesario centrarse en los momentos especialmente difíciles del aprendizaje. 

En esta ponencia veremos ejemplos teóricos y prácticos para conseguir que los alumnos aprendan gramática de una vez por todas. 

  • Indentificaremos los temas gramaticales más importantes y problemáticos a nivel de secundaria y bachillerato, y unas ideas de cómo afrontarlos.
  • Problematizaremos acerca de la introducción de nuevos contenidos gramaticales en el nivel de secundaria.
  • Expondremos datos de las investigaciones recientes sobre estos temas, así como ejemplos prácticos de los últimos años.

Fernando López Serrano es doctor en lingüística española por las universidades de Lund y Gotemburgo. Está especializado en la didáctica de la gramática española para estudiantes suecos. Ha escrito varios manuales de español y dos libros sobre la enseñanza y el aprendizaje de los tiempos del pasado españoles en contexto escolar sueco. Es fundador y coordinador del torneo de idiomas Språkolympiaden. Actualmente trabaja como catedrático de lenguas modernas en Malmö latinskola, donde enseña latín, español y otros cursos dentro del programa de humanidades.

 

6. Cómo captar el interés de tus alumnos en tus clases de lengua sin morir en el intento

La motivación para estudiar lenguas modernas está en declive y desde diferentes puestos de la sociedad y la academia se debate la situación y se proponen soluciones al problema. Aparte de cambiar las estructuras organizadoras, parte de la solución está en el trabajo de día a día de los profesores mismos.

En esta ponencia veremos cómo podemos subir el entusiasmo y la motivación por estudiar español entablando buenas relaciones con los alumnos y consiguiendo mayor participación por parte del grupo y un uso más activo de la lengua en clase.

 

Agustín Riverol es licenciado en Filología Hispánica e Inglesa por la Universidad de Estocolmo y tiene un máster en Secretariado Ejecutivo por el Instituto de Secretariado Europeo de Madrid. Actualmente trabaja en Språkcentrum en Estocolmo como profesor de español, tanto de lengua materna como de lengua moderna. En 2021 recibió el premio de profesor de lengua materna del año (”Årets eldsjäl”) y actualmente es el Representante de lenguas maternas en Språklärarnas riksförbund.

 

7. Latinamerika bortom klichéerna

Svenska elevers föreställningar om Latinamerika är starkt präglade av nyhetsbevakning och populärkultur, men ibland behöver bilden uppdateras och nyanseras för att förstå vad som utmärker dagens samhälle. Regionen är i dag mer urbaniserad än Europa, samtidigt som normer och könsroller genomgår snabba förändringar. Det här samtalet vill ge en breddad bild av denna dynamiska och kontrastrika världsdel, och även utmana några seglivade klichéer. 

 

  • Varför är regionen världens mest ojämlika?
  • Varför är den organiserade brottsligheten så utbredd?
  • Vilka vägar tar migrationen?
  • Hur påverkas samhällena av klimatkrisen?
  • Hur blev kvinnorörelsen så framgångsrik?
  • Vad är Latinamerikas ”soft power” och hur ser ungdomskulturen ut?

 

Tigran Feiler är SVT:s korrespondent i Latinamerika och har rapporterat om bland annat klimatkrisen i Amazonas, post-turism i Mexiko, fredsprocessen i Colombia, abortfrågan i Argentina och knarkets väg från Latinamerika till Europa. 2022 mottog han Nils Horner priset tillsammans med fotografen Sara Murillo Cortés. Tigran har tidigare bott i Mexiko och Colombia och bor numera i Argentina.

 

8. Vad kan spanskundervisningen lära av sfi?

Alla språk är olika, men goda metoder för språkundervisning är ofta likartade, oavsett språk. I Sverige har vi lång erfarenhet av den andraspråksundervisning som bedrivs inom sfi, dit vuxna invandrare kommer för att lära sig svenska – vissa utan att till en början alls kunna förstå vad läraren säger. Hur fungerar det att alltid använda målspråket i klassrummet? Vilka metoder som utvecklats inom sfi skulle kunna användas för att utveckla spanskundervisningen? 

Ta del av en praktiknära föreläsning om framgångsrika undervisningsidéer inom sfi, som alla språklärare kan ha nytta och glädje av.
 

Sara Lövestam är författare och språkvetare. Hon syns regelbundet i TV4 Nyhetsmorgon, Svenska Dagbladet och Lantzkampen i P1. Sara är också utbildad sfi-lärare med många års erfarenhet av språkundervisning för nybörjare. 

 

 

8.

 


 

 

 


Föredrar du att delta på plats i Stockholm? Boka här!


Avbokning fram till 30 dagar före konferensstart!*

*Administrationsavgift 500 kr


Boka-tidigt-pris: 3 395 kr ex moms, gäller t.o.m. 20 september

Ordinarie pris: 3 995 kr exkl. moms

I priset ingår 7 föreläsningar à 40–120 minuter samt dokumentation.

Den rådande situationen innebär att talare kan bli sjuka eller få reseförbud. Det betyder att delar av programmet kan förändras eller bytas ut. Vår ambition är att informera med god marginal, men förändrade restriktioner kan göra att det sker med kort varsel. Vi ber om förståelse för detta. Vårt mål är alltid att presentera ett kvalitativt innehåll på bästa möjliga sätt.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens och licensen kan enbart användas på 1 enhet.

Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.

  • Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
  • 8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
  • Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
  • Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
  • Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
  • Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
  • Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
  • Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
  • Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
  • Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
  • Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070-384 44 25
asa.gustafsson@skolporten.se