Spanska Webbkonferens

19 april – 3 maj 2021

Webbkonferens "Andra chansen"

Missade du konferensen i spanska hösten 2020? Här är en andra chans att ta del av aktuell forskning och praktiska verktyg för att hålla undervisningen modern och relevant. Du får även gott om språklig input för egen del. Välkommen!

Programmet innehåller ett urval av föreläsningarna från konferensen i Spanska hösten 2020. Konferensen riktar sig till dig som undervisar i spanska från årskurs 6 till gymnasiet och vux.

Med deltagarlicensen för webbkonferens tar du del av fem inspelade föreläsningar under 14 dagar. Du kan titta när du vill och så många gånger du vill. Föreläsningarna är 40-60 minuter långa. Totalt motsvarar detta en dags fortbildning.

  • Plats
    Webbkonferens ”Andra chansen”
  • Datum
    19 april – 3 maj 2021
  • Tid
    00:00–00:00
  • Pris
    2895 kr

Konferensen berör:

  • Skolverket om reviderade styrdokument i spanska, åk 6 till gymnasiet.
  • Skönlitteratur för alla åldrar – så får du det att fungera i klassrummet.
  • Kollaborativt lärande och medveten användning av dina tekniska resurser.
  • Undervisa i grammatik på ett kommunikativt sätt.
  • Europeisk och latinamerikansk spanska – historiska och aktuella skillnader.       

På konferensen medverkar:

Lola Pons Rodríguez, språkhistoriker, universitetslektor

Daniel Rosén, undervisningsråd

Monica Cardozo, leg. högstadielärare, förstelärare i digitalisering

Débora Rottenberg, docent, universitetslektor

Ainoa Polo Sánchez, pedagogisk utvecklare, författare

Roger Persson, undervisningsråd

Föreläsningarna publiceras senast kl 09.00. Logga in via länken och lösenordet i det informationsbrev du fått ca 10 dagar före konferensen.

 

1. Moderna språk: Skolverket informerar om styrdokument, stödmaterial och bedömning

Styrdokumenten för ämnet moderna språk har reviderats under 2020 i syfte att ännu tydligare fungera som stöd för lärares planering av undervisning och bedömning av elevers kunskaper. Ta del av en föreläsning där Skolverkets representanter beskriver och förklarar de förändringar som kommer att genomföras i centralt innehåll och kunskapskrav för moderna språk, årskurs 6–9 och steg 1–7, samt vilket stödmaterial som finns att tillgå i fråga om bedömning.

 

Daniel Rosén arbetar som undervisningsråd på Skolverket med ansvar för Språksprånget, Att leda kollegialt lärande och nätverk för karriärlärare. Roger Persson arbetar som undervisningsråd på Skolverket med ansvar för revidering av kursplanerna i språk.

 

2. Cómo hacer mejor uso de la literatura en la clase de ELE

¿Es posible trabajar con textos literarios en las clases de ELE en Suecia cuando los alumnos son principiantes o tienen muy pocos conocimientos? ¡Sí, es posible! En esta presentación, veremos de qué manera se puede seleccionar material literario adecuado para el trabajo en el aula y haremos sugerencias de posibles actividades. También mostraremos que el trabajo con textos literarios en la clase ayuda a un mejor alcance de varios de los objetivos que se plantean en el plan de estudios de la materia Moderna språk, tanto a nivel de educación básica como secundaria. 

  • ¿Por qué trabajar con textos literarios en clase? Razones y objetivos.
  • ¿Qué materiales son aptos para diferentes niveles y edades?
  • ¿Qué actividades de comprensión lectora funcionan y cómo pueden adaptarse a diferentes grupos?

 

Débora Rottenberg es profesora titular de Español con especialización en Ciencias de la Educación en la Universidad de Uppsala. Es profesora autorizada de Español en el nivel de educación secundaria con experiencia de trabajo en gymnasiet y komvux. Investiga en literatura argentina y en ciencias de la educación, especialmente en la materia Español.

 

3. Teknologi, problemlösning och emotionell intelligens i det kreativa språkklassrummet

All språkforskning pekar på att användning av flera sinnen, emotionell stimulans och växling mellan olika arbetssätt främjar lärande. Med hjälp av målmedveten och strukturerad användning av dina digitala och manuella resurser kan du skapa en undervisning med tydliga ramar, som också ger utrymme för frihet, kreativitet och enskilda behov. Föreläsningen beskriver hur vetenskapliga rön kan tolkas och tillämpas i spanskklassrummet. Ta del av praktiska erfarenheter och få konkreta verktyg för:

  • Ett strukturerat växelspel mellan manuellt och digitalt arbete.
  • Kollaborativa och kreativa arbetssätt.
  • En klassrumsmiljö som inkluderar och ger utrymme för alla elever.

 

Monica Cardozo arbetar på Skytteholmsskolan i Solna. Hon är leg. lärare i spanska och förstelärare med inriktning mot digitalisering och formativ bedömning. Monica har också utsetts till Apple Distinguished Educator och Microsoft Innovative Teacher.

 

4. Ideas creActivas para trabajar la gramática y poner a tus alumnos a hablar

Un tema que preocupa y ocupa a muchos profesores de ELE es, sin duda, cómo abordar la presentación y sistematización de la gramática. A pesar de los años de experiencia, muchos nos seguimos preguntando cómo hacer que los estudiantes la entiendan fácilmente, la vean como una herramienta y no como un problema y, sobre todo, sean capaces de incorporarla en su lengua y usarla en situaciones comunicativas. 

  • Reflexiones sobre cómo enseñar la gramática de una forma práctica.
  • Nuevos recursos para llevar una gramática más atractiva y comprensible al aula.
  • Cómo crear entornos comunicativos donde los estudiantes se sientan verdaderamente motivados y cómodos para usar la lengua.

 

Ainoa Polo Sánchez es licenciada en Filología Hispánica y tiene un Máster en ELE. Ha trabajado como formadora de profesores y ha sido profesora de español en las universidades de Río de Janeiro y Ciudad del Cabo y en el Centro de Lenguas de la ONU. Ainoa es autora de libros de ELE y ha sido asesora didáctica para manuales de ELE. En la actualidad dirige una empresa que organiza experiencias lingüísticas en España.

 

5. La diversidad del español: perfiles dialectales en la gramática del español europeo y americano

En la situación actual, el español europeo y el español de América son dos variedades diatópicas del español. Rasgos fundamentales de la gramática difieren de una variedad a otra y, dentro de una de ellas, internamente. No impiden la mutua inteligibilidad pero algunos fenómenos dan lugar a percepciones y discusiones que es valioso detenerse a examinar.

En esta ponencia se presentarán los datos actuales de estos fenómenos, estudiaremos por qué el español de Andalucía, el de Canarias y el de América se parecen entre sí y se indagará sobre la antigüedad de estos cambios. Hablaremos también sobre corrección idiomática y dialectología del español.

 

Lola Pons Rodríguez es historiadora de la lengua y ejerce como catedrática en la Universidad de Sevilla. Su especialidad investigadora es el castellano bajomedieval y la sintaxis histórica. Ha trabajado también sobre la dialectología del español de Andalucía. Hace divulgación sobre lengua en el periódico El País y la revista Archiletras.

 

 

Andra chansen!

Kampanj! 15% rabatt med bokningskod SISTAMINUTEN: 2460 kr exkl. moms

Ord. pris: 2 895 kr exkl. moms

I priset ingår fem föreläsningar á 40-60 minuter samt dokumentation.

När du anmält dig får du en bekräftelse direkt via e-post. Om inte, kontrollera gärna din skräpkorg då vissa mail fastnar i spamfilter.

Ytterligare information om konferensen skickas ut via mail ca 10 dagar före start. Inloggningsuppgifter skickas ut kl 08.00 på konferensens första dag.

För att underlätta kommunikationen på konferensens plattform kommer ditt namn att vara synligt för övriga deltagare och talare i en deltagarlista. Du kan enkelt själv ändra på detta när du loggat in.

Om du inte kan boka plats eller har frågor i övrigt, kontakta oss gärna via e-post: asa.gustafsson@skolporten.se. Notera att webbplatsen kräver den senaste versionen av Chrome, Firefox eller Edge för att fungera som den ska.

Licensen för webbkonferensen är individuell och gäller för 1 deltagare. Det är inte tillåtet att dela på en licens. Deltagarplatsen kan överlåtas till en kollega.

Du kan byta eller avboka fram till 30 dagar före konferensstart.

Vid avbokning fram till 30 dagar före konferensen återbetalas fakturerad deltagaravgift minus en administrativ avgift på 500 kr. Avbokas platsen senare än 30 dagar före konferensstart sker ingen återbetalning.

Om konferensen ställs in, återbetalas hela beloppet.
Vi reserverar oss för eventuella programändringar.

Cirka en vecka innan konferensen startar får du ett informationsmail. Titta gärna i din skräppost om du inte hittar det. Hör annars av dig till oss.
8.00 på konferensens första dag får du din inloggningslänk. Obs! Länkens avsändare är Invite people.
Inloggningen är personlig och gäller för 1 deltagare.
Föreläsningarna finns tillgängliga senast kl. 9.00 konferensens första dag och stänger kl. 24.00 konferensens sista dag.
Föreläsningarna är förinspelade och finns publicerade under 14 dagar.
Konferenserna innehåller 4-8 föreläsningar á 40-60 minuter. Tillsammans med tid för reflektion motsvarar detta 1-2 dagars fortbildning.
Du kan stoppa filmerna när du behöver ta en paus. Det går också bra att se samma film flera gånger.
Föreläsningarna finns tillgängliga dygnet runt och du kan se dem när det passar dig.
Åhörarkopior och annat material finns på konferensens webbsida och kan skrivas ut.
Du kan kommunicera med andra deltagare, utställare och talare via en chatt samt en meddelandefunktion.
Vill du inte vara synlig i deltagarlistan kan du välja att vara anonym.
Utvärdera föreläsningarna direkt på webbplattformen.


Frågor om programmet
Åsa Gustafsson: 070 – 3844425
asa.gustafsson@skolporten.se